بررسی نقش کشور خاستگاه تولید(COO)در ارزیابی مصرف کنندگان از محصولات خارجی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکترکامبیز حیدرزاده 1 * , مهدی صنعتی 2 *
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: کشور خاستگاه تولید, بازاریابی بین الملل, تفکیک معنایی, تصویر ذهنی, نگرش,
چکیده مقاله :
افزایش رقابت جهانی و لزوم توجه به مسائل جهانی باعث گردیده تا پژوهش حاضر به بررسی یکی از مهمترین مباحث مطرحهمت گمارد . به طوری که این پژوهش در قالب یک مطالعه اکتشافی، کشور خاستگاه تولید در حوزه بازاریابی بین الملل یعنیبه بررسی نقش کشور خاستگاه تولید در ارزیابی مصر ف کنندگان از محصولات خارجی پرداخته است . در این راستا نگرشمصرف کنندگان نسبت به محصولات پنج کشور مختلف شامل ژاپن، آل مان، فرانسه، کره جنوبی، چین تعیین گردید . نتایج نشانمی دهد که نگرش مصرف کنندگان نسبت به ویژگی های محصولات خارجی بر اساس کشور خاستگاه تولید متفاوت بود و تنهادر تعداد کمی از این ویژگی ها تفاوت قابل ملاحظه ای بین کشورها مشاهده نگردید . ضمناً مشخص گردید که در هنگام خریدمصرف کنندگان در کل، بالاترین اولویت را به کشور آلمان می دهند (68/2)ولی با مشخص شدن انواع محصولات خاص، مصرف کنندگان خرید اتومبیل آلمانی، یا لوازم خانگی ژاپنی را ترجیح م ی دادند . همچنین نتایج نشان می دهد کهمصرف کنندگان برای محصولات کشورهای مخت لف، اولویت های متفاوتی را قائل می شوند. چنانچه در لوازم بهداشتی و آرایشیآنها اولویت اول تا سوم را به ترتیب به کشورهای فرانسه، آلمان و ژاپن و در اتومبیل به کشورهای آلمان، ژاپن و فرانسهمی دادند. ضمناً تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر روی ادارک از ویژگی های م حصول (نگرش مصرف کنندگان ) نیز موردبررسی قرار گرفت.
The growth of global competition and the necessity of attention to international matters led thisresearch to engage in one of major subjects of International Marketing fields as “Country of Origin”(COO).This research, in frame of an explorative study assessed the role of COO in consumer’s evaluationabout foreign products. In this way, consumers’ attitude specified about five different countries,including Japan, Germany, France, South Korea and China. The results show that based on COO,consumers’ attitude for foreign product attributes were different, and, just in a few from theseattributes the differences between countries were not significant. Also the results indicate that whenbuying, consumers give the highest priority to Germany (68.2%). but, with knowing the special typesof products, they prefer the German cars or Japanese home appliance . In Hygienic and Cosmetics theygive the priority of first to France, second to Germany and at last Japan and in automobile to Germany,Japan and France respectively.Furthermore, in this research the effect of demographic variables were considered too.