خرید های تفننی و علل آن؛ ارزیابی مدلی در ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر کامبیز حیدرزاده 1 , دکتر فریز طاهری کیا 2
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: خرید, خرید تفننی 2, پول در اختیار 3, زمان در اختیار 4, لذت خرید 5, گرایش به خرید تفننی 6, جستجو در فروشگاه 7, احساس
, 
, مثبت ومنفی 8, میل به خرید تفننی 9, مدل,
چکیده مقاله :
جذابیت فرآیند خرید برای انسان به دهها قرن قبل و به زمانی که مفهوم داد و ستد به شیوه اولیه و به صورت پایاپای معرفیشد بر می گردد. از آنجایی که ار ضای فرد در بطن مبحث داد و ستد قرار دارد ، شناسایی طبقه بندی و ابعاد آن از اهمیتویژه ای برخوردار خواهد بود . بررسی انواع خرید به مطالعات در پنج دهه قبل باز می گردد که خرید ها را به دو گروهبرنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده تقسیم بندی می نمود. از درون این بررسی ها بود که طی چند سال پس از آن، مفهومخرید های تفننی معرفی شد . در این تحقیق به بررسی خرید تفننی و عوامل تاثیر گذار بر آن با استفاده از مدل بتی و فرل 1 درایران پرداخته شده است . بر اساس مطالعات گذشته عوامل درون فردی و عوامل برون فردی می تو انند بر عوامل احساسی وموقعیتی تاثیر گذاشته و میل به خرید را در فرد ایجاد نموده و سپس خرید تفننی صورت گیرد . نگارندگان در این بررسی پساز شناسایی مراکز خرید در تهران و انتخاب مراکزی که نمونه بایستی از آنها جمع آوری گردد، اقدام به به جمع آوری اطلاعاتاز 496 نفر از بازدیدکنندگان از این مراکز نمودند . نتایج نشان می دهد اگرچه مدل مذکور قابل پذیرش است اما نقشی کهمی بایست جستجو در فروشگاه و پول در دسترس ایفا نمایند ، معنا دار نمی باشد . در تحقیقات قبلی که البته در آمریکا صورتگرفته این دو عامل نقش مهمی را در رابطه بین عوامل مکنون درونی و بیرونی با میل به خرید و خرید تفننی ایفامی نمایند.
One of most discussion in marketing & consumer behavior, is an important subject, is choice &selection of product & buying behavior. Behavioral scientists make an effort to create in behaviormodels. In this research, it is inspected that variables like time available, money available, shoppingenjoyment, & impulse buying tendency as latent variables (independent). The influence positiveaffect, negative affect, in- store browsing. These variables influence to urge to buy impulsivity & atlast this variable influence to impulse buying. It is designed a questionnaire with 58 qustions &compute reliability in 2 stage. Because it needs to change some sentences. It is asked from 496customers in 20 shopping mall in Tehran, & used spss 16 & lisrel 8.3 to analysis data.In first phase of analysis, it is used to conformity factor analysis in respect to confirm the relationsbetween variables, then it is used with common factor analysis to reduce questions, & next phase, & itis used to exploratory factor analysis to explorer of new relations between variables.If it is compared that between result from Beatty & Ferrell (1998) & result from this research, it isnotice that although this model is respectable, but some relation is not similar to previous researchesarticles. One of these relation that is significant, is between impulse buying tendency & impulsebuying. On the other h&, one of them is significant, but effect is reverse. It is established questioneree& a model that suitable for impulse buying in Tehran- Iran.