مزیت های نسبی آشکار در صنایع نه گانه صادراتی ایران (مقایسه ای بین المللی)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمجید صباغ کرمانی 1 , بابک دائی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه، با وجود آنکه یکی از محورهای مهم اطلاعاتی به منظور موفقیت کشورها در امر تجارت خارجی، آگاهی از مزیت های نسبی است، در ایران مزیت های نسبی در اغلب بخش های اقتصادی به ویژه صنعت کماکان ناشناخته مانده است. به همین خاطر، تحقیق حاضر درصدد شناسایی مزیت های نسبی بخش صنعت برآمده و گامی را دراین راستا برداشته است. بدین ترتیب که با استعاده از شاخص های مدرن مزیت نسبی آشکار (RCA)، مزیت های نسبی صنایع نه گانه صادراتی ایران در طی سال های 94-1990 مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و با مزیت های نسبی سایر کشورهای رقیب از سه قارۀ آسیا، اروپا و امریکا مقایسه گردیده اند، به طوری که نتایج حاصله حاکی است که ایران تنها در صادرات کالاهای صنایع غذایی و صنایع دستی از مزیت های نسبی آشکار برخوردار بوده و در سطح جهانی از جایگاه خوبی برخوردارمی باشد .