استفاده از خصوصیات کیفی مفاهیم نظری گزارشگری مالی در ارزیابی کیفیت سود
محورهای موضوعی : آینده پژوهیهاشم نیکومرام 1 , دکتر احمد مدرس 2 , دکترمحمدرضا شورورزی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: کیفیت سود, مربوط بودن, قابلیت اتکا, مفاهیم نظری گزارشگری مالی,
چکیده مقاله :
در این تحقیق از خصوصیات کیفی مفاهیم نظری گزارشگری مالی در ایران برای ارزیابی کیفیت سود استفاده شده است . برایاین منظور ، 91 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، طی دوره زمانی1385-1378مورد بررسی قرار گرفته است . بر طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی در ایران ، ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی از نظر محتوا شامل مربوط بودن و قابلیت اتکا است . این دو ویژگی ، ا طلاعات حسابداری را برای تصمیم گیری مفید می سازد .در این تحقیق جنبه های مختلف کیفیت سود که شامل اجزاء مختلف ویژگی مربوط بودن و قابلیت اتکا می شود ، مورد بررسیقرار گرفته است . سپس شرکتها با استفاده از تجزیه و تحلیل عاملی به شرکتهای با کیفیت سود بالا و پایی ن ، دسته بندیشده اند و سرانجام از مدل السن رگرسیون قیمت سود برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است .نتایج تحقیق نشان می دهد که ضریب واکنش سود و قدرت توضیحی سود در پورتفوی شرکتهای با کیفیت سود بالا تفاوتمعناداری با پورتفوی شرکتهای با کیفیت سود پایین ند ارد . هم چنین یافته های تحقیق نشان می دهد که استفاده کنندگان ازاطلاعات حسابداری در هنگام تصمیم گیری به ویژگی قابلیت اتکا نسبت به ویژگی مربوط بودن تاکید بیشتری داشته اند واطلاعات مربوط به کیفیت سود در تصمیمات استفاده کنندگان انعکاس نیافته است .
AbstractIn this study, the qualitative characteristics of financial reporting were used for evaluating earningquality. We examined 91 firms accepted in Tehran stock Exchange 1999-2007 periods. Accordingconceptual frame works in Iran, the primary determinants of accounting information quality arerelevance and reliability, and these two dimensions make accounting information useful decisionmaking. In this study we develop a measure of earning quality that encompasses various componentsof both dimensions of earnings quality, reliability and relevance.Then, the firms with factor analysis, was classified, and firms with high and low earning quality wassegregated. Finally, ohlson’s price- earning regression for test hypotheses was applied.The results show that earning response coefficient and explanatory power of earnings are notsignificantly higher in portfolios of firms with high quality earnings compared to firms with lowquality earnings. The result shows that users, in general, prefer the reliability to the relevancedimension. Finally we show that the earnings quality does not reflect decision usefulness to users.