بررسی وضعیت جذب، حفظ و ارتقاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه مدلی مناسب جهت بهبود وضعیت موجود
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادر قلی قورچیان 1 , مریم اسلام پناه 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
کلید واژه: جذب, حفظ و نگهداری, ارتقاء, هیات علمی, فناوری اطلاعات, رشد حرفهای,
چکیده مقاله :
جذب و بکارگیری نیروی متخصص و شایسته، حفظ و نگهداری و ارتقای زندگی حرفهای اعضاء هیات علمی از عوامل تاثیر گذار بر کارایی و اثربخشی آموزش عالی محسوب میشود. مقاله حاضر با بررسی وضعیت جذب، حفظ و ارتقاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه مدلی مناسب جهت بهبود وضعیت موجود میپردازد در این راستا با استفاده از مرور ادبیات مربوطه و مطالعه تطبیقی، چارچوب ادراکی مدل با مؤلفههای جذب و بکار گماری با 20 زیر مؤلفه، حفظ و نگهداری با 35 زیر مؤلفه، آموزش و بهسازی با 21 مؤلفه، ارتقاء با 40 زیر مؤلفه، مهارتها و وظایف آموزشی، مهارتها و وظایف پژوهش، مهارتها و وظایف خدماتی و مشاورهای، مهارتها و وظایف مجازی، مهارتها و وظایف اجتماعی تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق، اعضاء هیات علمی ادانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران میباشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 440 نفر از اعضاء هیات علمی نتخاب شدند و برای اعتبارسنجی مدل تعداد50 نفر از اعضاء هیات علمی و متخصصان آموزش عالی انتخاب گردیدند. در این زمینه دو نوع پرسشنامه طراحی گردید و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی، کای اسکور، ماتریس ضریب همبستگی) دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از پرسشنامه نشان میدهد که کل چارچوب مدل با توجه به دادهها از تناسب بالایی برخوردار است عمده پاسخها (24 نفر از 45 نفر) برگزینه خیلی مناسب و 21 نفر برگزینه مناسب تمرکز دارند که نشانگر ارزیابی بسیار مناسب متخصصان آموزش عالی و اعضای هیات علمی از مدل پیشنهادی است. برای بررسی رابطه بین کل چارچوب ادراکی مدل با اهداف و فلسفه و همچنین هر یک از مؤلفههای چهارگانه و تئوریهای مدل با شمای مدل و فلسفه و اهداف مدل از روش همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده گردید که نتایج ماتریس همبستگی بیانگر رابطه مثبت و معنادار است. در پایان پیشنهادها و توصیههای کاربردی جهت بهبود وضعیت جذب، حفظ و ارتقاء هیات علمی ارائه گردید.
Attracting and employing qualitied and Skillful experts and maintaining and promoting the facultiesprofessional lifen are among factors that influenc the efficiency and effectiveness in higher education system.This paper deals with the evalution of attraction, maintanancee and promotion of Azad University facultiesthrough a suitable model to improve the literature and comparative studies. Then it discusses the prespectiveframework which is as follows.Attraction and employment components with 20 Sub-titlesMaintanance component with 35 Sub-titlesTraining and development components with 21 Sub-titlesPromotion component with 40 Sub-titlesSkills and research duties components.Skills services and counseling duties componentsSkills and Virtual abilities componentsSkills and social obligation duties components.The statistical population of the study is the faculty members of Tehran Azed university. The 440 populationwere selectd through random class sampling To approve the model, 50 faculties and higher educationspecialists were selected.Respectively two kinds of questionaires were designed and then the data was analyzed through descriptiveand inferential statisties (Factor analysis, K-score and correlation coefficient matrix).The results show that the total framework of the model enjoys high propertion. Most of the respondants (24out of 45) focused on the suitable optin and 21 people facoused on the suitable one. This indicares that themodel meets the requirements of faculty members, as well as the higher education experts.To evaluate the relationship between the total perspective framework of the model and the aims andphilosophy, and also to evaluate the relationship between the models tneories and the schematic model, aimsand philosophy, spearman rank correlation is used. The results of the matrix show that the correlation ispositively siguificant.