علم سنجی و ترسیم ساختار و نقشه های علمی مرتبط با «مشارکت ذینفعان در کارآفرینی دانشگاهی»
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمهناز نوروزی 1 , مرتضی موسی خانی 2 * , عبدالرضا سبحانی 3
1 - گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقيقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مشارکت ذینفعان, کارآفرینی دانشگاهی, علم سنجی,
چکیده مقاله :
امروزه دانشگاهها به انجام فعالیتهای کارآفرینانه روی آوردهاند. توزیع آموزش، محدودیت بودجه دولتی، رقابت جهانی و تقاضاهای متغیر اقتصاد دانش محور موجب شده است، مؤسسات آموزش عالی بیشتر به توسعه اقتصادی و انجام فعالیتهای کارآفرینانه توجه داشته باشند. و در این میان ذینفعان دانشگاهی نقش مهمی جهت اقدامات کارآفرینانه دانشگاهها ایفا مینمایند. هدف این پژوهش بررسی مشارکت ذینفعان در کارآفرینی دانشگاهی میباشد. جامعة پژوهش شامل کلیة مدارک علمی در حوزه مذکور است که در پایگاه اسکوپوس تا سال 2021 نمایه شدهاند. این مطالعه با استفاده از رویکرد علم سنجی، هم رخدادی واژگان و تحلیل محتوای مستندات صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش شامل میشود. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سؤالات پژوهش، جستجویی نظاممند براساس کلید واژههای مرتبط- ذینفعان، کارآفرینی دانشگاهی- از پایگاههای داده معتبر صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد در این دو حوزه به صورت مستقل تحقیقات متنوعی در جهان انجام شده است اما موضوع مشارکت ذینفعان در توسعه کارآفرینی دانشگاهی در تحقیقات اندکی مورد مطالعه قرار گرفته، که میتوان گفت این زمینه جزءتحقیقات نوظهور بوده و خلاء تحقیقاتی در این زمینه بسیار چشم گیر است. نتایج نشان داد کشورهای آمریکا و بریتانیا بیشترین همکاری را در مشارکت ذینفعان در کارآفرینی دانشگاهی داشتهاند.
Today, universities are turning to entrepreneurial activities. The distribution of education, government budget constraints, global competition, and the changing demands of the knowledge-based economy have led higher education institutions to pay more attention to economic development and entrepreneurial activities. In the meantime, academic stakeholders play a vital role in the entrepreneurial actions of universities. The purpose of this study is to investigate the involvement of stakeholders in university entrepreneurship. The research community includes all scientific documents in the field that indexed in the "Scopus" database until 2021. This study done using scientometric approach, lexical co-occurrence and content analysis of documents. The study population includes all articles related to the research topic. In order to conduct research after designing research questions, a systematic search conducted based on related keywords - stakeholders, academic entrepreneurship - from reputable databases. The results of this study showed that in these two fields, various researches conducted independently in the world, but the issue of stakeholder involvement in the development of university entrepreneurship studied in few researches, which said that this field is an emerging research it is impressive. The results showed that the United States and the United Kingdom had the most cooperation in stakeholder involvement in university entrepreneurship.