نقش شبکههای اجتماعی مجازی در راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و رشد توانایی آیندهپژوهی دانشجویان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسمیه بخشی پریخانی 1 , صادق حامدی نسب 2 , هادی پورشافعی 3
1 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، ایران.
Samabp88@gmail.com
(مسئول مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
کلید واژه: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, شبکههای اجتماعی مجازی, رشد توانایی آینده پژوهی,
چکیده مقاله :
امروزه توجه به نقش پیش بینی کننده استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در میان دانشجویان از اهمیت قابلملاحظهای برخوردار است. (زمینه). این پژوهش به نقش شبکه های اجتماعی مجازی در راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و رشد توانایی آیندهپژوهی دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران می پردازد (هدف). روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی هستند که در سال تحصیلی 95-96مشغول به تحصیل بودند. تعداد356 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان اندازه نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی شی، لو، یانگ، لی و کای (2014)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج (1990) و پرسشنامه توانایی آیندهپژوهی پارسا و همکاران (1390) بود. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی بین مؤلفه ها تأیید شد (روش). میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی توسط دانشجویان بر مؤلفه های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با ضریب بتای 75/0 و سطح معنیداری 05/0 نشان داد که این فرضیه مورد تأیید واقع میشود. بنا به نتایج فرضیه دوم پژوهش ضریب بتا برای توانایی محاسبه، درک مفهومی و روحیه آینده نگری برابر با 68/0، 72/0 و 74/0 میباشد بهطوریکه همه در سطح 05/0 معنیدار می باشند و این فرضیه هم تأیید می شود (یافته ها). نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، نمره بالاتری در راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی، توانایی محاسبه، درک مفهومی و روحیه آینده نگری کسب کرده اند (نتیجهگیری).
Background: Today, paying attention to the predictive role of using virtual social networks among students is significant. Objectives: This research studies the role of virtual social networks in self-regulation learning strategies and the development of students' futures research potential at Kharazmi University in Tehran. Method: The research method is descriptive and correlational. The statistical population is all students of Kharazmi University who were studying in the academic year 1995-96. 356 students were selected by stratified random sampling as sample size. Data gathering tool was a questionnaire including social networking tools such as Shi, Leo, Yang, Lee and Kei (2014), Pingtjyr Self-Regulatory Learning Strategies (1990) and Persa's Future Learning Questionnaire (2011). The reliability of the tools was confirmed by Cronbach's alpha coefficient and their validity was verified by confirmatory factor analysis and correlation between the components. Finding: The amount of using virtual social networks by students on the components of self-regulation learning strategies with beta coefficient of 0.75 and significance level of 0.05 showed that this hypothesis was confirmed. According to the results of the second hypothesis, the beta coefficient for the ability to calculate, conceptual understanding, and futuristic morale is equal to 0.68, 0.72 and 0.44, so that everyone is at a significant level of 0.05 and this assumption is also confirmed. Not be Conclusion: The results of this study showed that students in using virtual social networks have higher scores in self-regulation learning strategies, motivational beliefs, ability to calculate, conceptual understanding and future spirit.
_||_