اعتباریابی مدل بازاریابی برای موسسات آموزش عالی خصوصی (یک مطالعه آمیخته)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیرویا بابایی کسمایی 1 , محمد علی نادی 2
1 - دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) (نویسنده مسئول)،
mnadi@khuisf.ac.ir
کلید واژه: تحلیل مضمون, مدیریت ارتباط با مشتریان, بازاریابی آموزشی, خلق و ارائه ارزش برای مشتریان,
چکیده مقاله :
امروزه به واسطه ی تغییرات عمده در سیاست و ساختار وضعیت آموزش عالی در سراسر دنیا همچون افزایش رقابت درین صنعت روبه رشد و با عنایت به آینده نگری و چالشهای جدید آموزش عالی برای انعکاس داشتهها و نقاط قوت خود، این نهاد متولی علم به سمت و سوی بازاریابی سوق داده شده است. هدف تحقیق، بررسی مدلها و استراتژیهای بازاریابی موسسات آموزش عالی کشورهای منتخب به منظور ارائهی یک مدل برای آموزش عالی خصوصی در کشور (مورد: دانشگاه آزاد اسلامی) می باشد. روش تحقیق در بخش کیفی، تحلیل مضمون و جامعه شامل 59 مورد مقاله موجود در پایگاهها و وب سایتهای معتبر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در حوزهی بازاریابی که کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تم استفاده شد. جامعهی آماری در بخش کمّی مطالعه 3493 نفر و حجم نمونه 346 نفر از اساتید شاغل در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در پنج خوشه ی کشور تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر شبکه مضامین بخش کیفی و جهت تایید مدل از تحلیل عاملی تاییدی با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتههای بخش کیفی مطالعه حاکی ازا ین است که بازاریابی آموزش عالی دارای 2 مضمون اصلی، 9 مضمون فرعی و 39 مضمون سازمان دهنده و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بخش کمی مطالعه به ارتباط بین مفهوم بازاریابی آموزش عالی و مولفههای آن پرداخته است. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که هر کدام از 2 مولفه بازاریابی آموزش عالی یعنی خلق و ارائه ارزش به مشتریان دانشگاه با 7 عامل زیربنایی و خرده مقیاسهای مربوط به آن دارای ارتباط معنیدار میباشد همچنین مولفه دوم یعنی مدیریت ارتباط با مشتریان دانشگاه با 2 عامل زیربنایی و خرده مقیاسهای مربوط به آن ارتباط معنیداردارند.
Background: Due to major changes in policy and the state of higher education around the world, such as increasing diversity and growth of heterogeneous products of higher education, enhance the competitiveness of this industry, changes in geographical and social conditions of students according to the new challenges of higher education, has pushed the entity in charge of science towards marketing has changed. Objective: Investigating the models and marketing strategies of higher education institutions of selected countries, to provide a model for higher education in the country (Case study: Islamic Azad University) Methods: Qualitative research method, Thematic Analysis, was gathered from 59 scientific articles from higher education institutions websites in the field of marketing. The quantitative research environment of the study was 3493 person and a sample of 346 teachers working at Azad University branches in five country clusters were determined. Data were collected from 145 balls questionnaire developed by the researchers based on the content network quality and to confirm the model of confirmatory factor analysis using LISREL software was used. Findings: The findings of the qualitative study, suggests that the Higher education marketing has 2 main themes, 9 sub-theme and 39 organizing theme and the confirmatory factor analysis of first and second part of the study has discussed the relationship between marketing concept of higher education and its components. Conclusion: Confirmatory Factor Analysis showed that each main theme of marketing higher education has a meaningful relationship with its sub-themes and subscales. It means “Creating and Providing a Value to Customers” main theme has a meaningful relationship with its 7 sub-themes and its subscales and also “Customer Relationship Satisfaction” main theme has a meaningful relationship with its 2 sub-theme and its subscales.
_||_