تأثیر ویژگی های مدیریت صاحبکار بر اعتماد حسابرسان
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمحمد علی باقرپور ولاشانی 1 , سمیه ظفرزاده 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: اعتماد, تردید حرفهای, ویژگی های شخصیتی مدیریت صاحبکا,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر عامل اعتماد را، به عنوان یک عامل زیربنایی در درک چگونگی شکل گیری، توسعه و تکاملروابطی که میان حسابرسان و مدیران شرکت وجود دارد، در 179 نفر از حسابرسان شاغل در مؤسسات عضوجامعه ی حسابداران رسمی در رده های سازمانی شریک یا مدیر، سرپرست ارشد، سرپرست و حسابرس ارشدبررسی مینماید. عوامل مختلفی می تواند بر اعتماد حسابرسان نسبت به مدیریت صاحبکار تأثیرگذار باشند که درمقاله حاضر ویژگی های مدیریت صاحبکار به عنوان طرف اعتماد شونده و یکی از ابعاد بسیار تأثیر گذار بر اعتماد،مورد بررسی قرار می گیرد. به منظور جمع آوری اطلاعات لازم برای انجام پژوهش، از پرسشنامه استفاده شده و ازآنجایی که پرسشنامه استاندارد شده ای برای انجام پژوهش وجود نداشت، پرسشنامهای متناسب با ماهیت و موضوعپژوهش و بر اساس نتایج تحقیقات قبلی توسط پژوهشگران پژوهش حاضر طراحی گردید. به کمک این پرسشنامهنوع تأثیر (افزایش، کاهش یا بیتأثیر) و میزان اهمیت (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) 18 مورد ازویژگی های مدیریت شرکت صاحبکار به عنوان طرف اعتماد شونده در 5 طبقه شامل توانایی مدیریت صاحبکار،خیرخواهی و نوع دوستی مدیریت صاحبکار، رعایت هنجارها و تعهد به ارزش های اخلاقی توسط مدیریتصاحبکار، مسئولیت پذیری و پاسخگویی مدیریت صاحبکار، و شهرت مدیریت صاحبکار مورد بررسی قرار گرفت.استیودنت تک نمونهای تجزیه و -T اطلاعات گردآوری شده، به کمک آزمون رتبه علامت دار ویلکاکسون و آزمونتحلیل شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه حسابرسان رعایت هنجارها و تعهد به ارزش های اخلاقی،توانایی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی مدیریت، و شهرت مدیریت صاحبکار (به ترتیب اولویت) بر اعتماد آنها بهمدیریت صاحبکار تأثیر گذار می باشند.
AbstractThis research investigated the trust as an important underlying factor in understanding howthe relationships between auditor and client’s management are established and developedbetween179 persons of the members of IACPA as senior auditor, supervisor, seniorsupervisor, and partner or manager of the audit firm, who have the ability to assess audit risksand make decision to trust or not.There are different factors affecting auditor’s trust on client’s management and evidencespresented by them. But this research investigated the effects of clients’ managementcharacterestics as a very important factor.As there was no standard questionnaire to conduct the research a questionnaire wasdesigned by considering the nature and subject of the research and based on the results ofprior researches. By using this questionnaire, the type of impact (increase, decrease or noimpact) and the importance (very low, low, medium, high or very high) of 18 items oftrustee's characteristics (client's management) under 5 groups (classification): ability ofmanagement, benevolence of management, management compliance with ethical norms,accountability of management, and reputation of management on auditor's trust on client’smanagement and evidences presented by them have been investigated.The collected data was analyzed by applying Wilcoxon Signed Ranks Test, and One-Sample T Test. The results of analyzing auditors’ opinion indicate that managementcompliance with ethical norms, ability of management, management accountability, andmanagement reputation are respectively the most important factors affecting auditors’ trust.