مقایسه مربوط بودن سود عملیاتی در مقایسه با سود غیرعملیاتی در بازار سرمایه ایران
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتدکترساسان مهرانی 1 , پریسا سادات بهبهانی نیا 2
1 - نویسنده اول و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: مربوط بودن, سود عملیاتی, تئوری حمام بزرگ,
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر مربوط بودن سود عملیاتی در مقایسه با اقلام غیر عملیاتی سود در بازار سرمایه ایران بررسیشد. با توجه به هدف اصلی حسابداری مربوط بودن مفهومی است که همیشه مورد توجه حسابداران و استانداردگذاران حسابداری بوده است.طبق تعریف یک قلم اطلاعاتی در صورتی مربوط است که انعکاس آن در ارزشهایبازار دارایی مربوط ناچیز نباشد. برای تحقیق مذکور در طول سالهای1379-1385، 85شرکت در هرسال و درمجموع 581 شرکت/سال مورد بررسی قرار گرفته و از آزمون رگرسیون چند متغیره، آزمونهای tو والد استفاده شد نتیجه تحقیق نشان داد که رقم سودهای غیر عملیاتی برای بازار مربوط تر بوده است. نتیجه حاصل می تواند مویدتئوری حمام بزرگ بوده و به دلیل آگاهی بازار از انتخابهای مدیریت در این اقلام، برای رسیدن به سود مورد نظرخود باشد. بنابراین این ارقام نسبت به سود عملیاتی برای بازار سرمایه بیشتر مربوط بوده اند.
This study investigates the value relevance of operating income versus nonoperating income at Iran capital market. Regarding the main objective ofaccounting practice, value relevance is a concept that has always required moreattention by accountants and regulators. By definition a factor is relevant if itsreflection at asset market`s value is not negligible. For this study in the period1379-1385 companies in each year and totally 581 company/year investigate.We use regression and T test and Wald test. Our results show that operatingincome is more relevant to the market. This result could be consistent with bigbath theory and as a result of market attention to management choice in orderto change non operating income; to achieve their objectives. Consequently thenon operating items have more relevant for the market.