محافظه کاری حسابداری و پاداش مدیریت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتبهمن بنی مهد 1 , مهدی مراد زاده فرد 2 , محمد جعفر ولیخانی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - نویسنده مسئول
کلید واژه: محافظه کاری حسابداری, پاداش مدیریت و تئوری نمایندگی,
چکیده مقاله :
مطابق تحقیقات اثباتی حسابداری ، محافظه کاری حسابداری به عنوان یک مکانیزم قراردادی کارآمد، می تواندرفتارهای فرصت طلبانه مدیر در بیش نمایی پاداش مبتنی بر سود را محدود نماید. از این رو، این پژوهش رابطهبین محافظه کاری حسابداری و پاداش مدیریت را طی یک دوره 9 ساله از سال 1382 تا 1390 در 120 شرکت ازشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق از نوع همبستگیو با استفاده از رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد رابطه ای منفی میان محافظه کاریحسابداری و پاداش مدیریت وجود دارد. هم چنین شواهد پژوهش نشان می دهد پاداش مدیریت رابطه ای مثبت بااندازه شرکت و نسبت سودآوری دارد. اما نتایج این پژوهش رابطه ای معنی دار میان نسبت بدهی و تغییر مدیریتبا پاداش مدیریت را تایید نمی نماید.
According to positive accounting research, accounting conservatism as an efficientcontracting mechanism can restrict the opportunistic behavior of management inoverstating executive compensation. Hence , This study investigates the relationship betweenaccounting conservatism and executive compensation in the 120 listed firms of Tehran StockExchange (TSE) during a 9-year period from 2004-2012. The research method is correlationand we use multiple regression to test hypotheses. The results of this study show that there isa negative and significant relation between accounting conservatism and executivecompensation in sample study. Research evidence also show that firm size and profitabilityhave a positive effect on executive compensation. Moreover, findings indicate that debt ratioand management change have no any relation with executive compensation.