ارائه الگوی حسابداری مدیریت برای حمایت از استراتژیهای تولید پایدار در شرکتهای کوچک و متوسط
ارائه الگوی حسابداری مدیریت برای تولید پایدار در بنگاههای کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
زهره احمدی 1 , رضا فلاح 2 * , حمیدرضا غلام نیا روشن 3 , کاوه آذین فر 4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
کلید واژه: حسابداری مدیریت, تولید پایدار, شرکتهای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه الگوی حسابداری مدیریت برای حمایت از استراتژیهای تولید پایدار در شرکتهای کوچک و متوسط، است. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان مرتبط با مبحث تحقیق در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت خودرو مستقر در تهران و همچنین خبرگان دانشگاهی، تشکیل دادند. در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 15 نفرخبره استفاده شد. همچنین، در بخش آماری تحقیق و بر اساس روش نمونه گیری ساده در دسترس و فورمول کوکران، از نظرات 384 نفر از کارشناسان مرتبط با مبحث تحقیق استفاده گردید. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله انجام شد که شامل شناسایی ابعاد و مؤلفهها با استفاده از ابزار مصاحبه و با روش تحلیل تم؛ برازش الگوی تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS). نتایج تحقیق نشان داد، الگوی تحقیق دارای سه بعد اصلیِ حسابداری مدیریت فعالیتهای اجتماعی در شرکتهای کوچک و متوسط، حسابهای زیست محیطی منابع فیزیکی ورودی به واحد تولیدی و نیز استراتژیهای تولید پایدار شاملِ استراتژیهای زیست محیطی، استراتژیهای اجتماعی، استراتژیهای مالی و اقتصادی، است.
The purpose of this research is to provide a management accounting model to support sustainable production strategies in small and medium-sized companies. The current research community was formed by experts related to the topic of research in small and medium-sized companies active in the automotive industry based in Tehran, as well as academic experts. In the qualitative part of this research, the opinions of 15 experts were used using the targeted snowball method. Also, in the statistical part of the research and based on the available simple sampling method and Cochran's formula, the opinions of 384 experts related to the research topic were used. The process of data analysis was carried out in two stages, which includes the identification of dimensions and components using the interview tool and the theme analysis method; Fitting the research model using the questionnaire tool and the structural equation modeling method with the partial least squares (PLS) approach. The results of the research showed that the research model has three main dimensions of accounting for the management of social activities in small and medium-sized companies, environmental accounts of physical resources input to the production unit, and sustainable production strategies including environmental strategies, social strategies, financial and economic strategies.