ارائه الگوى ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزی دﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ بر انضباط بخشى مالى در راستاى اصول حسابدارى مدیریت
ارائه الگوى ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزی دﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ بر انضباط بخشى مالى در راستاى اصول حسابدارى مدیریت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
رضا ایمانی
1
,
نوروز نوراله زاده
2
*
,
فرزانه بیگ زاده عباسی
3
,
فاطمه صراف
4
1 - دانشجوی دکتری مالی، بیمه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 - استادیار، حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی مالی،دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
4 - استادیار، حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: هوشمندسازی صنعت بیمه, حسابداری مدیریت, انضباط بخشی مالی, الگو, فراترکیب, عوامل, اولویت بندی,
چکیده مقاله :
مقالهی حاضر با هدف ارائه الگوى ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزی دﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ بر انضباط بخشى مالى در راستاى اصول حسابدارى مدیریت با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺳﺎزی دﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ و انضباط بخشى مالى در راستاى اصول حسابدارى مدیریت شامل 28 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 89 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعهی آماری دوم شامل خبرگان حوزهی مدیریت مالی، حسابداری و هوشمندسازی در صنعت بیمه بودند که در نهایت 20 نفر تعیین شدند و به صورت از راه دور نسبت به ارائهی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند. با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایهی مفهومی، مقولهای و کدها به دست امد. در هر یک از لایهها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 28 مقاله شناسایی شد. جهت اعتباریابی کیفی الگوی به دست آمده بر اساس نظرات خبرگان در قالب گروههای کانونی از طریق دلفی فازی اخذ شد و الگوی مفهومی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت. الگوی مفهومی پژوهش در سه بُعد شامل ابعاد کنترلی، زمینه ای و سازمانی دسته بندی شدند. آماری دوم شامل خبرگان حوزهی مدیریت مالی، حسابداری و هوشمندسازی در صنعت بیمه بودند که در نهایت 20 نفر تعیین شدند و به صورت از راه دور نسبت به ارائهی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند. با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایهی مفهومی، مقولهای و کدها به دست امد. در هر یک از لایهها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 28 مقاله شناسایی شد. جهت اعتباریابی کیفی الگوی به دست آمده بر اساس نظرات خبرگان در قالب گروههای کانونی از طریق دلفی فازی اخذ شد و الگوی مفهومی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت. الگوی مفهومی پژوهش در سه بُعد شامل ابعاد کنترلی، زمینه ای و سازمانی دسته بندی شدند.
The present article aims to present a model of smart insurance industry based on financial discipline in line with management accounting principles using the meta-synthesis method. The first statistical population of the study included all written documents related to smart insurance industry and financial discipline in line with management accounting principles, including 28 articles and works, selected and analyzed based on valid criteria from 89 articles and works. The second statistical population included experts in the fields of financial management, accounting, and smart insurance industry, of which 20 were ultimately determined and they provided comments and suggestions remotely. By applying the seven stages of meta-synthesis, a conceptual model was obtained in six conceptual layers, categories, and codes. Concepts and topics were included in each of the layers, and 28 articles were finally identified. In order to qualitatively validate the model obtained based on the opinions of experts in the form of focus groups, a fuzzy Delphi method was used, and the conceptual model was approved by the research experts. The conceptual model of the research was categorized into three dimensions including control, contextual, and organizational dimensions. ncepts and topics were included in each of the layers, and 28 articles were finally identified. In order to qualitatively validate the model obtained based on the opinions of experts in the form of focus groups, a fuzzy Delphi method was used, and the conceptual model was app
The present article aims to present a model of smart insurance industry based on financial discipline in line with management accounting principles using the meta-synthesis method. The first statistical population of the study included all written documents related to smart insurance industry and financial discipline in line with management accounting principles, including 28 articles and works, selected and analyzed based on valid criteria from 89 articles and works. The second statistical population included experts in the fields of financial management, accounting, and smart insurance industry, of which 20 were ultimately determined and they provided comments and suggestions remotely. By applying the seven stages of meta-synthesis, a conceptual model was obtained in six conceptual layers, categories, and codes. Concepts and topics were included in each of the layers, and 28 articles were finally identified. In order to qualitatively validate the model obtained based on the opinions of experts in the form of focus groups, a fuzzy Delphi method was used, and the conceptual model was approved by the research experts. The conceptual model of the research was categorized into three dimensions including control, contextual, and organizational dimensions.
]1[ رجبی قیداری، علی، (1397)، " ارائه الگوی بهینه بکارگیری تکنولوژی مالی در حوزه پرداخت الکترونیکی با تأکید بر بازاریابی الکترونیکی در بانک پاسارگاد"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، 112-121.
]2[ ثانوی فرد، رسول، حمیدی زاده، علی. (1398). الگوی کسب و کار بانکداری الکترونیک مبتنی بر ظهور بلاکچین و استارتاپ¬های مالی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 7، شماره2. 110 – 123.
]3[ الحسینی، رحیم. (1400). مهندسی مالی و تاب آوری با تمرکز بر ابزارها و استارتاپ¬های مالی، کنفرانس ملی تاب آوری مالی. 158 – 169.
]4[ رهنمای رودپشتی، فریدون. (1398). مدیریت ریسک در کارآفرینی و کسب و کارهای نوین (استارتاپ ها): ضرورت رونق تولید در اقتصاد ایران، همایش مالی اسلامی. 26 – 33.
[5] Morel, B., and Ramanujam, R. 1999. "Through the looking glass of complexity: The dynamics of organizations as adaptive and evolving systems," Organization Science(10:3), pp 278-293.
[6] Muñoz, F.-F., and Encinar, M.-I. 2014. "Agents intentionality, capabilities and the performance of systems of innovation," Innovation(16:1), pp 71-81.Myers, M. D., and Newman, M. 2007. "The qualitative interview in IS research: Examining the craft," Information and Organization(17:1), pp 2-26.
احراری، مهدی، حبیبی، مرجان. (1399). عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در صنعت بیمه. فصلنامه اقتصادی. شماره 7 و 8. [7]
]8[.کرمانی، ثنا. مهرانی، هرمز. حمیدی زاده، محمدرضا. (1400). ارائه الگو رضایت اعتماد با تأکید بر هزینه تغییر در صنعت بیمه. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. شماره43
[9] Porter, M. E. (2001). The Technological Dimension of Competitive Strategy. In R. Burgelman & H. Chesbrough (Eds.), Research on Technological Innovation, Management and Policy. Greenwich, CT: JAI Press.
[10] Patnaik, S. 2016. "Vizag to be made a FinTech Valley " The Hindu(available at https://www.thehindu.com/news/national/andhra-pradesh/Vizag-to-be-made-a-FinTech-Valley/article16763151.ece).
[11] Patnaik, S. 2017. "IT Secretary unveils big plans for Vizag," The Hindu(available at https://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/tp-andhrapradesh/it-secretary-unveils-big-plans-for-vizag/article17446306.ece).Pentland, B. T. 1999. "Building process theory with narrative: From description to explanation," Academy of Management Review(24:4), pp 711-724.
[12] Power, T., and Jerjian, G. 2001. Ecosystem: Living the 12 principles of networked business, Financial Times Management
[13] Porter, M. E., & Fuller, M. B. (1986). Coalitions and Global Strategy. Competition in Global Industries, Harvard Business. School Boston
[14] Rickles, D., Hawe, P., and Shiell, A. 2007. "A simple guide to chaos and complexity," Journal of Epidemiology& Community Health(61:11), pp 933-937.Roundy, P. T. 2016. "Start-up community narratives: The discursive construction of entrepreneurial ecosystems," The Journal of Entrepreneurship(25:2), pp 232-248.