ترنم قدسی (سبک شناسی آوایی) در شعر کودکانه کیانوش
محورهای موضوعی : مجله «مطالعات ادبی دینی» بر آن است تا با رویکردي میان رشتهاي، بستري براي پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به این حوزه فراهم آورد. در این راستا، از مقـالات علمـی و پژوهشـی مـرتبط بـا محورهاي ذیل استقبال میکنیم: * نقد و تحلیل متون ادبی دینی * بررسی تطبیقی ادبیات دینی در ایران و جهان * تأثیر متقابل دین و ادبیات بر یکدیگر * جایگاه دین در شکلگیري و تحول ژانرهاي ادبی * بازتاب مفاهیم و آموزههاي دینی در آثار ادبی * نقد و بررسی رویکردهاي مختلف به ادبیات دینی * ادبیات دینی در عصر حاضر و چالشهاي پیش رو از تمامی پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقهمند به اینحوزه دعوت میکنیم تا با ارسـال مقـالات و پژوهش هاي خود، ما را درنیل به اهداف مجله یاري رسانند. امید است که ایـن تـلاش جمعـی، گـامی مؤثر در جهت اعتلاي فرهنگ و ادب این مرز و بوم باشد. بیگمان با همکاري و مشـارکت شـما، ایـن مجله میتواند به مرجعی معتبر و تأثیرگذار درحوزه مطالعات ادبی دینی تبدیل شود.معصومه حکیم عطار 1 * , فرزانه میرزایی 2 , مرضیه ابراهیمی گونیانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامشهر
2 - دانشگاه ازاد اسلامی
3 - دانشگاه ازاد اسلامی
کلید واژه: محمود کیانوش, سبک و سبک شناسی, شعر کودک, ادبیات کودک,
چکیده مقاله :
شعرکودک از انواع ادبیات کودک به شمار می رودواز عمده ترین ویژگی های شعر کودک اهنگین بودن با تکیه بر وجوه صوتی و موسیقیایی کلمات و بهره گرفتن از وزن و قافیه،سادگی زبان و عنصر خیال رامی توان اشاره کردکه به موسیقیایی شعر کودک پاسخ می دهد.محمود کیانوش از جمله شاعرانی است که با کوشش های پیگیرانه اش درطول چندین دهه و همچنین نام و اثارش به عنوان یکی از بنیانگذاران شعر کودک و از چهره های شناخته شده شعر کودک می توان به حساب اورد.از انجا که پژوهشی به طورمستقل به توصیف سبک شناسی اوایی با تکیه بر کتاب شعر ( بچه های جهان) پرداخته نشده است است در این مقاله برانیم تا به این مهم بپردازیم و هدف ما در این بررسی با تکیه بر روش تحلیلی- توصیفی شناخت ساختاراشعار اوست. شعرکودک از انواع ادبیات کودک به شمار می رودواز عمده ترین ویژگی های شعر کودک اهنگین بودن با تکیه بر وجوه صوتی و موسیقیایی کلمات و بهره گرفتن از وزن و قافیه،سادگی زبان و عنصر خیال رامی توان اشاره کردکه به موسیقیایی شعر کودک پاسخ می دهد.محمود کیانوش از جمله شاعرانی است که با کوشش های پیگیرانه اش درطول چندین دهه و همچنین نام و اثارش به عنوان یکی از بنیانگذاران شعر کودک و از چهره های شناخته شده شعر کودک می توان به حساب اورد.از انجا که پژوهشی به طورمستقل به توصیف سبک شناسی اوایی با تکیه بر کتاب شعر ( بچه های جهان) پرداخته نشده است است این مقاله برانیم تا به این مهم بپردازیم.
Children’s poetry is considered one of the main branches of children’s literature. Among its most prominent features are rhythm and musicality, which are created through the use of sound elements, rhyme and meter, simplicity of language, and the element of imagination—all of which contribute to the musical quality of children’s poetry. Mahmoud Kianoush is one of the poets whose continuous efforts over several decades, along with his name and works, have established him as one of the founders and well-known figures of children’s poetry in Iran. Since no independent research has been devoted to describing the phonostylistics of his poetry, with a focus on the collection Children of the World, this article aims to address this issue. The goal of this study, through a descriptive-analytical method, is to identify the structural features of his poems.Mahmoud Kianoush is one of the poets whose continuous efforts over several decades, along with his name and works, have established him as one of the founders and well-known figures of children’s poetry in Iran. Since no independent research has been devoted to describing the phonostylistics of his poetry, with a focus on the collection Children of the World, this article aims to address this issue. The goal of this study, through a descriptive-analytical method, is to identify the structural features of his poems.this article aims to address this issue. this study.The goal of this study, through a descriptive-analytical method, is to identify the structural features of his poems.The goal
بهار،محمدرضا.(1382).سبک شناسی.چ 9.تهران:موسسه انتشارات امیرکبیر
2-پرین،لارنس.(1373).درباره شعر.ترجمه فاطمه راکعی.تهران:اطلاعات
3-حسن لی،کاووس.(1383).گونه های نواوری در شعر معاصر ایران.تهران: نشر ثالث.
4-حجازی، بنفشه.(1387).ادبیات کودکان و نوجوانان.ویژگی ها و جنبه ها.تهران : روشنگران و مطالعات زنان
5-الرافعی،مصطفی صادق.(1997م)اعجازالقران و البلاغه النبویه .قاهره: دارالمناط
6-سهراب(مافی)،معصومه.(1372).هفده مقاله درباره ادبیات کودک.چاپ اول.تهران:شورای کتاب کودک.
7-شمیسا،سیروس.(1388).نقدادبی.چ3.تهران:میترا
8-شمیسا،سیروس.(1373).نگاهی تازه به بدیع.تهران:فردوس
9-، سیروس.(1386).نگاهی تازه به بدیع.تهران: میترا
10شمیسا،سیروس.(1374).کلیات سبک شناسی.تهران:میترا
11-شمیسا،سیروس.(1393).کلیات سبک شناسی ر چ4 .تهران:میترا
12-شمیسا،سیروس.(1373).کلیات سبک شناسی.تهران:فردوس
13-شفیعی کدکنی،محمدرضا.(1391).رستاخیز کلمات.درس گفتارهایی دربارة نظریه ادبی صورتگرایان روس.چ3.تهران:سخن
14-شفیعی کدکنی،محمدرضا.(1345).از این اوستا.راهنمای کتاب..تهران مروارید
15-شفیعی کدکنی،محمدرضا.(1380).موسیقی شعر.تهران: اگاه