نقد آگاهی روش شناسانه در هرمنوتیک فلسفی گادامر
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفریملک یحیی صلاحی 1 , علیرضا اسمعیلزاد 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: هرمنوتیک فلسفی, آگاهی هرمنوتیک, نقد آگاهی روش شناسانه, روش شناسی,
چکیده مقاله :
در این مقاله به طور مشخص این نکته مورد توجه قرار میگیرد که چگونه آگاهی هرمنوتیک به نحوی که در هرمنوتیک فلسفیهانس گئورگ گادامر بیان شده از برخی جهات در واکنش به آگاهی روش شناسانه دکارت شکل گرفته است. آگاهی روش شناسانه دکارت به مفهومی از عقلانیت نظر دارد که مبتنی بر سوبژکتیویته است. بر اساس مفهوم عقل معطوف به سوژه خاستگاه عقلانیت ، یک ذهن مجرد است که جهان عینی به عنوان موضوع شناخت در برابر آن قرار دارد. امّا آگاهی هرمنوتیک که به دنبال تأسیس مفهوم عقلانیت بر پایه برداشتی از بین الاذهانیت است از جهتی در واکنش به نتایج عقلانیت معطوف به فاعل شناسایی (دیدگاه استعلایی محض) که بر پایه قوای تقویمی سوژه استعلایی قرار دارد، شکل گرفته است.
The aim of this study is to specifically evaluate how hermeneutical consciousness- as represented in Hans-Gadamer,s philosophical hermeneutics- is formed in some ways in reaction to Rene Descartes,s methodological consciousness. This consciousness indicates a concept of rationality which is based on subjectivity. According to the subject- based concept of wisdom, the origin of rationality is an abstract mind which is opposed to the objective world as a subject of knowledge. But from one point of view, hermeneutic consciousness- which seeks to establish the concept of rationality on the basis of an interpretation of intersubjectivity- is formed in reaction to the results of subject- based rationality. In addition, this paper discusses some results and political implication of philosophical hermeneutics.