تحلیل شاخصهای توسعة کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیعلی حسن زاده 1 , محمد پوررنجبر 2 , محسن منوچهری نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی ورزشی, دانشگاه فنی و حرفه ای, توسعه کارآفرینی, دانشجویان تربیت بدنی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفادهشده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداختهشده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 55 عامل شناساییشده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفادهشده است و 48 شاخص در راند اول، 44 شاخص در راند دوم و 39 شاخص در راند سوم استخراجشده است. عوامل شناساییشده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناساییشده است که ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. استفاده از ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه فنی و حرفهای میتواند راهگشای بیکاری فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی این دانشگاه باشد.
The purpose of this study is Analysis of entrepreneurship development indicators of physical education students of technical and vocational universities. The present research is exploratory research in nature and hybrid in terms of approach. In the qualitative part of the research, using the Delphi method, 30 opinions of experts, managers, experts and experts in the field of entrepreneurship, organizational experts and sports managers, who deal with this matter, have been used, and finally led to the extraction and identification of variables. The variables have been identified using the Delphi method, and finally the model has been validated using smart.pls software. Based on the research literature and expert opinions of experts, a total of 55 factors have been identified. The fuzzy Delphi approach was used to screen the indicators and identify the final indicators, and 48 indicators were extracted in the first round, 44 indicators in the second round and 39 indicators in the third round. The identified factors are identified in four dimensions, managerial dimension, business dimension, specialized dimension and environmental dimension, which are in the order of first to fourth ranks. Utilizing entrepreneurial capacities in sports at the Technical and Vocational University can solve many problems, including the unemployment of physical education graduates of this university.