شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیامید صفری 1 , غلامرضا صفری 2 , محمد نیکنام 3 , صغری آزادی فر 4 , فاطمه غفاری 5
1 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی، ایران
3 - اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی، ایران
4 - اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی، ایران
5 - گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی، ایران
کلید واژه: نهادینهسازی, فرهنگ ورزشی, کودکان و نوجوانان, معلمان تربیت بدنی, استان کهگیلویه و بویر احمد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است. روش اجرای این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری حدود 480 نفر کلیه فرهنگیان تربیت بدنی استان میباشد و نمونه آماری تعداد 200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین عوامل، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد .همچنین فعالیت خانواده و گروههای همسالان بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت نهادهای دولتی (سازمانهای ورزشی، مدرسه و رسانه) بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیتهای مشترك بخش دولتی و خصوصی بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیتهای تسهیل كننده بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین شایسته است که عوامل موثر بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش شناسایی و بر این عوامل تاکید ویژه و اساسی به منظور رونق بخشیدن به ورزش کودکان شود.
The present study aims to identify and analyze the factors influencing the institutionalization of the culture of exercise in children and adolescents from the viewpoint of physical education teachers in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad. The method of this descriptive survey is survey. The population of this study is about 480 students of all physical education colleges in the province. A sample of 200 physical education teachers from Kohgiluyeh and Boyer Ahmad was considered. Based on the results of Pearson correlation coefficient test, there is a meaningful relationship between the factors of family, social and cultural factors on the institutionalization of exercise culture in children and adolescents because the level of significance is 03%. That hypothesis is approved with 97% confidence. Also, family activities and peer groups affect the institutionalization of culture of sport in children and adolescents from the teachers' point of view of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad. The activities of governmental institutions (sports organizations, schools and media) on the institutionalization of culture of sport in children and adolescents have affected teachers from the Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces. The joint activities of the public and private sectors on the institutionalization of the culture of exercise in children and adolescents are influential from teachers' point of view of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad. Facilitating activities on the institutionalization of sport culture in children and adolescents in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad there is a positive and significant effect. Therefore, it is appropriate to identify the factors affecting the institutionalization of sports culture and to emphasize these factors in order to promote children's sports.