ارائه مدل توسعه ورزش همگانی از طریق رسانه های دیجیتال
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشی
سید افشین موسوی
1
,
مهدی کهندل
2
*
,
سید نعمت خلیفه
3
,
حسین عبدالملکی
4
,
حمید قاسمی
5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
5 - استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: رسانههای دیجیتال, ورزش همگانی, تعامل رسانه و ورزش, محیط دیجیتال,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه ارائه مدل تعامل بین اجزای رسانه های دیجیتال و توسعه ورزش همگانی بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن نظریه داده بنیاد رهیافت ظاهر شونده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را کارشناسان رسانه، کارشناسان ورزش همگانی و اساتید دانشگاه با تخصص جانبی بازاریابی ورزشی و جامع هشناسی ورزشی تشکیل میدادند. روش نمونهگیری هدفمند و بر حسب اشباعنظری 22 مصاحبه انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها سه مرحله یعنی کدگذاری اولیه، انتخابی و نظری انجام شد. از تجزیه و تحلیل دادههای این مطالعه 69 کد اولیه و 16 مفهوم حاصل شد که زمینهساز تولید این نظریه است که کارکردها (خبری، آگاهسازی، آموزشی، تبلیغی، همگن سازی)، ویژگیهای رسانههای دیجیتال (سهولت استفاده، دسترسی، سفارشی سازی، تمرکززدایی) و محیط دیجیتال (سواد رسانهای، انتخاب رسانه دیجیتال، سواد دیجیتال) تعامل رسانه و ورزش را به دنبال دارند و با شکل گیری آن نهادینه سازی و ترویج ورزش همگانی محتمل است.
The aim of this study was to propose a model for the interaction between digital media components and the development of sport for all. The research method used was qualitative, employing a grounded theory approach. The participants in this research consisted of media experts, mass sports professionals, and university professors specializing in sports marketing and sports sociology. Purposeful sampling was conducted, and 22 interviews were carried out based on theoretical saturation. The data collection tool used was semi-structured interviews. Strategies such as credibility, transferability, dependability, and confirmability were employed to examine the validity and reliability of the results. Data analysis involved three stages: initial coding, selective coding, and theoretical coding. Through the analysis of the data, 69 initial codes and 16 concepts were derived, forming the basis of this theory. The functions (news, awareness, educational, promotional, and unifying), characteristics of digital media (ease of use, accessibility, customization, and decentralization), and the digital environment (media literacy, digital media selection, digital literacy) all contribute to the interaction of media and sports. The establishment and promotion of mass sports are likely to be facilitated by the formation of this integration.