شناسایی و ارزیابی الگوی بازاریابی استراتژیک برند دوم در فروشگاههای زنجیرهای ورزشی آل اسپرت با تأکید بر فرآیند STP
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیمهناز صولتی 1 , اعظم رحیمی نیک 2 , سید عباس حیدری 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: استراتژی بازاریابی, مدیریت برند دوم, فرآیند STP, فروشگاه های زنجیره ای ورزشی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش شناسایی و ارزیابی الگوی بازاریابی استراتژیک برند دوم در فروشگاههای زنجیرهای ورزشی آل اسپرت با تأکید بر فرآیند STP بوده است. تحقیق به صورت اکتشافی و پیمایشی صورت گرفته است. در قسمت کیفی از روش دلفی و در قسمت کمی از روش مدل ساختاری تفسیری و معادلات ساختاری انجام شده است. در قسمت کیفی و همچنین روش مدل ساختاری تفسیری جامعه مورد بررسی مدیران و صاحبنظران در فروشگاههای زنجیرهای ورزشی آل اسپرت بودند که از روش نمونه گیری قضاوتی در دسترس 19 نفر انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک کتابخانه ای مولفههای موثر بر مدل شناسایی شدند. ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی به غربال و ارزیابی مولفههای شناسایی پرداخته شده است. در ادامه با استفاده از روش دلفی و روش ساختاری تفسیری به مدلسازی پرداخته شده است. نرمافزار مورد استفاده EXCEL و MICMAC است. جامعه کمی کارکنان فروشگاههای زنجیرهای ورزشی آل اسپرت به تعداد 11000 نفر بودند با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براساس پرسشنامه محقق ساخته براساس تحلیل کیفی، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری و تحلیل مسیر انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری و تحلیل مسیر انجام شده است. براساس نمونه گیری در ادامه به منظور برازش مدل پیشنهادی از تکنیک مدل معادلات ساختاری در نرمافزار SMARTPLS استفاده شده است. براساس تکنیک دلفی 13 مقوله عبارتند از: نیازسنجی، شناسایی ویژگیهای مشتری، شرایط منطقه ای، مدیریت داده و پایگاه اطلاعاتی، سوداوری، مشتری مداری، مدیریت برند، بازاریابی، نوآوری و خلاقیت، تمایز برند، مدیریت تجربه مشتری، پاسخگویی و رفع انتظارات و شفافیت و اعتماد. سودآوری، که از طریق فروش موفق محصولات و خدمات به دست میآید، به برند دوم این امکان را میدهد که منابع مالی لازم برای بهبود تجربه مشتری از فروشگاههای زنجیرهای ورزشی آل اسپرت را تأمین کند. این منابع میتوانند در بهبود خدمات، افزایش کیفیت محصولات، و ارتقاء فرآیندهای داخلی که به ارائه تجربه مثبت مشتری کمک میکنند، مورد استفاده قرار گیرند. پاسخگویی به نیازها و رفع انتظارات مشتریان به طور مستقیم به سودآوری مرتبط است؛ زیرا مشتریانی که تجربه مثبتی از برند دارند، به احتمال زیاد تبدیل به مشتریان وفادار شده و در نتیجه درآمد و سود فروشگاههای زنجیرهای ورزشی را افزایش میدهند.
The aim of the research was to identify and evaluate the strategic marketing model of the second brand in All Sport sports chain stores with an emphasis on the STP process. The research has been done in an exploratory and survey way. In the qualitative part of the Delphi method and in the quantitative part of the interpretive structural model method and structural equations. In the qualitative part as well as the interpretative structural model method of the community, the managers and experts in the All Sport sports chain stores were investigated. Using the library technique, the components affecting the model were identified. First, using the Delphi technique, screening and evaluation of the identification components has been done. In the following, modeling has been done using the Delphi method and the interpretive structural method. The software used is EXCEL and MICMAC. The quantitative population was 11,000 employees of All Sport chain stores, using Cochran's formula, 373 people were selected as a sample. Based on the researcher's questionnaire based on qualitative analysis, data analysis was done using coding and path analysis. Data analysis was done using coding and path analysis. Based on the sampling, in order to fit the proposed model, the structural equation model technique was used in the SMARTPLS software. Based on the Delphi technique, 13 categories are: needs assessment, identification of customer characteristics, regional conditions, data and database management, profitability, customer orientation, brand management, marketing, innovation and creativity, brand differentiation, customer experience management, responsiveness and meeting expectations. and transparency and trust. Profitability, which is achieved through the successful sale of products and services, allows the second brand to provide the necessary financial resources to improve the customer experience of the All Sport sports chain stores. These resources can be used to improve service, enhance product quality, and enhance internal processes that help provide a positive customer experience. Responding to the needs and meeting the expectations of customers is directly related to profitability; because customers who have a positive brand experience are more likely to become loyal customers and thus increase the revenue and profit of sports chain stores.
1. ایزدخواه، اشرف گنجویی، حاجی انزهایی. طراحی مدل استراتژیک کسب و کار بازاریابی محصولات ورزشی در شبکه¬های اجتماعی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 12(24) صص 120-104.
2. بدری آذرین، یعقوب. عبدوی، فاطمه,.دهقانی, ماهرخ. بهتاج، ایوب. (1402). تدوین مدل استراتژیهای بازاریابی بر وفاداری به برند در بین مصرفکنندگان کالاهای ورزشی ایرانی با نقش میانجی تبلیغات ویروسی. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان, 21(58), 367-388.
3. پریسا انگوری، محبوب شیخعلی زاده(1403). تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی برند مجید. نوآوریدرمدیریتورزشی دوره 3 شماره 1 صص 13-23.
4. شریف مقدسی، علیرضا. مبلغ ناصری، آذین. (1402). بررسی رابطه برند و مزیت رقابتی، اثر میانجی جایگاه یابی و جهت گیری بازار مورد مطالعه : مشتریان محصولات کاله در شهر تهران. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 43، 30-46.
5. مبلغ ناصری، آذین. (1402). بررسی نقش استراتژی های بازاریابی بر مدیریت بازرگانی، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 43، 360-373.
6. محمدی، س.، اسماعیلی، ن. صالحی، ن. (1396) ارزیابی وضعیت سواد فناوری اطلاعات در سازمان ورزش. مطالعات مدیریت ورزشی، 1396; 8 (40): 97
7. محمدی،سردار. عبدالملکی, حسین. قهرمانی,، سیروس. (1402). طراحی الگوی برند سازی مشترک در ورزش ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 15(2).
8. نگین روفه گري¬نژاد، ابوالفضل فراهانی، علی صفانیا، علی اصغر درودیان(1401). تدوین الگوي بازاریابی از طریق اینترنت در ورزش: مورد مطالعه شرکت توسعه و نگهداري اماکن ورزشی. رویکردهاي نوین در مدیریت ورزشی دورة 10 شمارة 38 پاییز 1401. صص 42-29.
9. Abosedra S, Laopodis NT, Fakih A (2021) Dynamics and asymmetries between consumer sentiment and consumption in pre-and during-COVID-19 time: evidence from the US. J Econ Asymmetries 24:00227
10. Akolaa A A, Kosiba J P B, Appiah F, Nyanteh A A (2021). The moderating role of donation-related predispositions on the effectiveness of price and product quality on cause-related marketing participation. International Journal of Emerging Markets 09: 1033.
11. Boukis, A., & Christodoulides, G. (2020). Investigating Key Antecedents and Outcomes of Employee-based Brand Equity. European Management Review, 17(1), 41–55.
12. Chaker NN, Nowlin EL, Pivonka MT, Itani OS, Agnihotri R (2022) Inside sales social media use and its strategic implications for salesperson-customer digital engagement and performance. Ind Mark Manag 100:127–144
13. Civelek, M. E., & Ertemel, A. (2019). The Role of Brand Equity and Perceived Value for Stimulating Purchase Intention in B2C eCommerce Web Sites. Business and Economics Research Journal, 10(1), 233-243.
14. Cui, W. (2017), “Creating consumer-based brand equity in the Chinese sports shoes market: Measurement, challenges and opportunities”, Master of Science, Aalborg University.
15. Cyntya, C., & Berlianto, M. P. (2023). The Effect of Credible Online Review, Brand Equity Dimension, and Customer Satisfaction Towards Bio Beauty Lab's Repurchase Intention. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 19(1), 203-223.
16. de Ruyter, K., Keeling, D.I., Plangger, K. et al. Reimagining marketing strategy: driving the debate on grand challenges. J. of the Acad. Mark. Sci. 50, 13–21 (2022). https://doi.org/10.1007/s11747-021-00806-x
17. Deden Novan Setiawan Nugraha, Rama Sundawa Putra, Muhamad Akbar, Hajar El Ouardi(2021) ،Digital Marketing Communication in the Covid-19 Outbreak.
18. Deng, Qian (Claire) & Messinger, Paul R., 2022. "Dimensions of brand-extension fit," International Journal of Research in Marketing, Elsevier, vol. 39(3), 764-787.
19. Errajaa, K. Dauce, B. Legoherel, P. (2020). Consumer reactions to olfactory congruence with brand image. Journal of Retailing and Consumer Services, 52: 101-120.
20. Fyfe, A. (2021). Self-help for learned journals: Scientific societies and the commerce of publishing in the 1950s. History of Science, 007327532199990. https://doi.org/10.1177/0073275321999901
21. Garas, S. R. R., Mahran, A. F. A., & Mohamed, H. M. H. (2018). Internal Corporate Branding Impact on Employees’ Brand Supporting Behaviour. Journal of Product & Brand Management, 27(1), 79–95.
22. Godey. Bruno, Manthiou, A, Pedezoli. Daniel, Rokka. Joonas, (2016), “Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior”, Journal of Business Research.
23. Golob, U., Davies, M. A., Kernstock, J., & Powell, S. M. (2020). Trending topics plus future challenges and opportunities in brand management. Journal of Brand Management, 27(2), 1–7
24. Gómez M, Pérez W (2018) Effects of brand love and brand equity on repurchase intentions of young consumers. Int Rev Manag Mark 8(4):7–13
25. Grace, D. Ross, M. King, C. (2021). Brand fidelity: Scale development and validation. Journal of Retailing and Consumer Services, 52: 101-119.
26. Hesse, A., Bündgen, K., Claren, S. et al. Practices of brand extensions and how consumers respond to FMCG giants’ greening attempts. J Brand Manag 29, 520–537 (2022). https://doi.org/10.1057/s41262-022-00274-w
27. Hou R, Zhao Y, Zhu M, Lin X (2021). Price and quality decisions in a vertically-differentiated supply chain with an “Online-to-Store” channel. Journal of Retailing and Consumer Services 62(1): 102593.
28. Hu Haocheng 2022. Sport Marketing Strategy Choice of Domestic Sports Brands Under the Rise of Chinese Fad. Advances in Economics, Business and Management Research, volume 652 Proceedings of the 2022 7th International Conference on Social Sciences and Economic Development (ICSSED 2022).
29. Hughes MÜ, Bendoni WK, Pehlivan E. Storygiving as a co -creation tool for luxury brands in the age of the internet: a love story by Tiffany and thousands of lovers. Journal of Product & Brand Management. 2016 .
30. Itani OS, Loureiro SMC, Ramadan Z (2023) Engaging with omnichannel brands: the role of consumer empowerment. Int J Retail Distrib Manage 51(2):238–261
31. Keegan BJ, Rowley J. Evaluation and decision making in social media marketing. Management decision. 2017.
32. Keeling, D. I., Keeling, K., de Ruyter, K., & Laing, A. (2021). How value co-creation and co-destruction unfolds: A longitudinal perspective on dialogic engagement in health services interactions. Journal of the Academy of Marketing Science, 49(2), 236–257.
33. Khan, I., & Fatma, M. (2017). Antecedents and Outcomes of Brand Experience: An Empirical Study. Journal of Brand Management, 1–14.
34. Kim, C., Galliers, R., Shin, N., Ryoo, J., Kim, J. (2012). Factors influencing Internet shopping value and customer repurchase intention. Electron. Commer. Res. Appl. 11, 374–387
35. Li W, Chen J (2018). Pricing and quality competition in a brand-differentiated supply chain. International Journal of Production Economics 202: 97–108.
36. Mahmoud, A. B. (2024). Digital Marketing Analytics in Sports. In A. Mansurali, M. J. P, D. Hack-Polay, & A. B. Mahmoud (Eds.), Sports Analytics. Springer.
37. Manoli, A. E(2018). Sport marketing’s past, present and future; an introduction to the special issue on contemporary issues in sports marketing.
38. Martin, William C. &Lueg, Jason E.(2013), Modeling word-of-mouth usage.Journal of Business Research ,No66 , 801–808
39. Mcdougal, E. Syrdal, H. Gravios, R. Kemp, A. (2021). Telling the tale: applying a strategic brand storytelling process for STP planning. Journal of Strategic Marketing, 16, 1-18.
40. Mills A, Robson K (2020) Brand management in the era of fake news: narrative response as a strategy to insulate brand value. J Product Brand Manag 29(2):159–167
41. Mrad M, Ramadan Z, Nasr LI (2022) Computer-generated influencers: the rise of digital personalities. Mark Intell Plan 40(5):589–603
42. Mu, J. Zhang, J. (2021). Seller marketing capability, brand reputation, and consumer journeys on e-commerce platforms, Journal of the Academy of Marketing Science, 1-27.
43. Nosoohi I (2022). Posted price and name-your-own-price in a product line design problem. Journal of Retailing and Consumer Services 64: 102836.
44. Nyagadza B, Kadembo E, Makasi A (2020) Exploring internal stakeholders’ emotional attachment & corporate brand perceptions through corporate storytelling for branding. Cogent Business and Management, 7(1)
45. Supapon, S., & Sukhawatthanakun, K. (2023). The effect of brand equity on Thai cosmetic purchasing decisions. Uncertain Supply Chain Management, 11(4), 1905-1914. 24.
46. Thomas S, Jadeja A (2021). Psychological antecedents of consumer trust in CRM campaigns and donation intentions: The moderating role of creativity. Journal of Retailing and Consumer Services 61: 102589.
47. Wang, F. J., & Chiu, W. (2023). Service encounter and repurchase intention in fitness centers: perceived value as a mediator and service innovativeness as a moderator. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 24(1), 145-167.
48. Wu J, Lu W, Ji X (2020). Strategic role of cause marketing in sustainable supply chain management for dual-channel systems. International Journal of Logistics Research and Applications 25: 549–568.
49. Xu, G., Liu, H., Zhou, K. et al. Cause-related Marketing Strategy in Supply Chain Considering Quality Differentiation. J. Syst. Sci. Syst. Eng. 32, 152–174 (2023). https://doi.org/10.1007/s11518-023-5556-x