بررسی و الویت بندی عوامل بازاریابی اجتماعی موثر بر ارتقا فروش محصولات دیجیتال با استفاده از تکنیک بهترین-بدترین (BWM)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانیوسف ادیب 1 , مهدی روح الامینی 2 , شهربانو قلی پور فریدونی 3
1 - مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، ایران
2 - مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
کلید واژه: ارتقای فروش, بازاریابی اجتماعی, روش بهترین -بدترین,
چکیده مقاله :
امروزه سازمان ها و شركت های تجاری با رقابت روز افزون در زمینه فروش بدنبال سهم بیشتری از بازار هستند، بازاریابی اجتماعی درصدد است تا از طریق کاربرد اصول بازاریابی، روش ها و سیستم هایی برای تأثیرگذاری نه تنها بر روی رفتار شهروندان، بلکه بر روی رفتار ارائه دهندگان خدمات اجتماعی، سیاستگذاران و سهامداران دیگر همراه با مسائل اجتماعی خاص انجام دهد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت بندی عوامل بازاریابی اجتماعی موثر بر ارتقا فروش محصولات دیجیتال می باشد. روش این پژوهش از آمیخته و توصیفی - تحلیلی می باشد، در روش کیفی از تعداد 17نفر از خبرگان که به صورت گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد که نظرات آن ها به اشباع رسید، عوامل بازاریابی اجتماعی موثر بر ارتقا فروش محصولات دیجیتال با استفاده از ادبیات تحقیق حاصل گردید و با کدگذاری باز به کمک خبرگان، مولفه های هریک ازعوامل بازاریابی اجتماعی استخراج شده و برای غربالگری مولفه ها از روش دلفی فازی استفاده شد، جهت بررسی و اولویت بندی عوامل بازاریابی اجتماعی موثر بر ارتقا فروش محصولات دیجیتال و مولفه های آنها از روش بهترین- بدترین (BWM)و به کمک نرم افزار Lingo استفاده گردید. نتایج نشان داد که اولویت بندی عوامل بازاریابی اجتماعی موثر بر ارتقا فروش محصولات دیجیتال به ترتیب: مشتری محور، اثربخشی، قیمت، فرآیند مبادله و برنامه ریزی بلند مدت می باشند.
Today, organizations and business companies are looking for a greater share of the market with increasing competition in the field of sales, social marketing is trying to influence not only the behavior of citizens, but also the behavior of the presentation through the application of marketing principles, methods and systems. social service providers, policy makers and other stakeholders together with specific social issues. Therefore, the purpose of this research is to investigate and prioritize social marketing factors that are effective in promoting the sale of digital products. The method of this research is mixed and descriptive-analytical. In a qualitative method, a semi-structured interview was conducted from 17 experts who were selected as a snowball, and their opinions reached saturation. Digital was obtained by using research literature and by open coding with the help of experts, the components of each of the social marketing factors were extracted and the fuzzy Delphi method was used to screen the components, in order to examine and prioritize the social marketing factors effective in promoting the sale of digital products. And their components were used by the best-worst method (BWM) and with the help of Lingo software. The results showed that the prioritization of social marketing factors effective in promoting the sale of digital products are: customer-oriented, effectiveness, price, exchange process and long-term planning.
پورسلیمی، مجتبی؛ حسینی مقدم، سید محمدرضا؛ قاسمی، آتنا و اسماعیلیان، حسن. (1393). تأثیر كیفیت خدمات و شرایط عاطفی كاركنان بر اعتماد مشتریان شعب بانک ملت شهر مشهد، اولین همایش ملی بازاریابی: فرصتها و چالشها.
حیدری، محمد (1400)، بررسی تأثیر کیفیت وبسایت، ارتقای فروش و استفاده از کارت اعتبارى بر خرید تفننی در فروشگاه هاى آنلاین (مورد مطالعه: فروشگاه آنلاین دیج کالا)، دوماهنامه بررسی های بازرگانی،سال نوزدهم، شماره 111، صص 120-107.
خراسانی کیاسری، سید محمود؛ شعاعی قاضیانی، عرفان؛ امیدی، امید و صرفی، نصرت الله. (۱۳۹۷). شناسایی تأثیر بازاریابی اجتماعی بر وفادارسازی مشتریان در سیستم بانکی (بانک های خصوصی شهر تهران)، دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران، کرج، دبیرخانه دائمی همایش.
سرور، فاطمه. (1395). بررسی اثر پیشبرد فروش و نام تجاری محصول بر عملکرد شرکت (مورد مطالعه ساختمان مرکزی شرکت بیمه دانا در تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت بازرگاني.
شهریاری نسب، محسن و محمودزاده، مهدی. (۱۳۹۷). نقش بازاریابی اجتماعی در تغییر نگرش مصرف کننده در خرید محصولات ارگانیک، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.
موسوی، سیدعباس و فرخی استاد، مصطفی. (۱۳۹۶). بررسی تأثیر بازاریابی اجتماعی بر ابعاد ارزش ویژه برند فروشگاه های زنجیره ای مشهد، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران، دانشگاه علامه مجلسی.
میرکزاده، علی اصغر و بهرامی، مجید. (1390). بازاریابی اجتماعی فصلی نوین در سیاست های بازاریابی، پایگاه مجلات تخصصی نور، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 51، ص 38-45.
Borden, D. Scott, Salif Mahamane.(2020).Social marketing and outdoor recreational advocacy groups: Lessons from a rock climbing campaign, Journal of Outdoor Recreation and Tourism,Volume 29,100262,ISSN 2213-0780
Dunn, S., & Nisbett, G. (2020). If Childish Gambino Cares, I Care: Celebrity Endorsements and Psychological Reactance to Social Marketing Messages. Social Marketing Quarterly, 1524500420917180.
Issock, P. B. I., Roberts-Lombard, M., & Mpinganjira, M. (2020). Normative Influence on Household Waste Separation: The Moderating Effect of Policy Implementation and Sociodemographic Variables. Social Marketing Quarterly, 26(2), 93-110.
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method: Some properties and a linear model , Omega.
Wachner, T., Plouffe, C. R., & Grégoire, Y. (2009). SOCO's impact on individual sales performance: The integration of selling skills as a missing link. Industrial Marketing Management, 38(1), 32-44.