مطالعه کیفی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان معلم در شهر ساوه
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ، تهران ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، پیام نور تهران، ایران.
کلید واژه: خانواده, زنان, گراندد تئوری, تعارض نقش,
چکیده مقاله :
اغلب زنان شاغل علاوه بر عهده دار بودن نقش های خانوادگی که از دیرباز منتسب به آنان بوده بواسطه عوامل بیشمار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همزمان وظایف شغلی را نیز به عهده میگیرند این پژوهش با روش کیفی و استراتژی گراندد تئوری به دنبال شناسایی تعارض نقش شغلی-خانوادگی زنان است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 20 نفر از زنان معلم ساکن در شهر ساوه بوده اند که به صورت نیمه ساختار یافته با آنها مصاحبه شده . یافته ها حاکی از آن است که شرایط علی، تعارض نقش شغلی-خانوادگی در معلمان زن شامل؛ انباشت نقش و محدودیت زمان و انرژی مشکلات ساختاری اقتصادی هنجارهای فرهنگی بر جامعه توانمندی، استقلال و منزلت اجتماعی عامل کاهش فشار نقش می باشد. شرایط زمینه ای و بسترهای کاهش تعارض نقش شغلی-خانوادگی؛ حمایت های قانونی از زنان آموزش تعاون و همکاری در خانواده برابری حقوق زنان رفاه نسبی در جامعه است. شرایط مداخله گر که سهم بسیاری در کاهش تعارض دارد شامل؛ رضایت شغلی حمایت های سازمانی و دولتی خانواده به عنوان یک نهاد حمایت کننده می باشد. راهبرد معلمان زن در وضعیت تعارض نقش؛ تقسیم کار و همراه نمودن خانواده با گفتمان مدیریت انرژی و زمان است و نهایتا پیامدهای حاصل از تعارض نقش در بین معلمان زن شاغل؛ بیگانگی از خود و کاهش توسعه انسانی گسترش آسیب های اجتماعی کاهش سلامت روان، رفاه و کیفیت زندگی می باشد.
In addition to being responsible for the family plans that have long been attributed to them, most working women also take on job responsibilities due to numerous economic, social, and cultural factors. They are subjected to objective and mental pressures.This research seeks to identify the job-family role conflict of women with the qualitative method and grounded theory strategy. Participants in the present study were 20 female teachers living in Saveh who were interviewed in a semi-structured manner. Then the data were analyzed using open, axial and selective three-stage coding. Findings indicate that causal conditions and job-family role conflict in female teachers include; Accumulation of role and limitation of time and energy - Structural economic problems - Cultural norms on society - Empowerment, independence, and social status reduce the pressure of the position. Underlying conditions and contexts for reducing work-family role conflict; Legal protection of women - education of cooperation and cooperation in the family - equality of women's rights - relative welfare in society. Interventional conditions that significantly reduce conflict include; Job Satisfaction - Organizational and Government Support - The family as a support institution. The strategy of female teachers in role conflict situations; Dividing work and involving the family with discourse is the management of energy and time, and ultimately the consequences of role conflict among employed female teachers; Alienation and reduced human development - the spread of social harm - reduced mental health, well-being and quality of life.
_||_