تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانحسین ترابی 1 , فریدون آزما 2 , پرویز سعیدی 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آبادکتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: دلفی فازی, هوش اجتماعی, تحلیل سلسله مراتبی, کارآفرینی اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی بوده است که از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 39 نفر از اساتید دانشگاهی و مدیران عالی سازمان تامین اجتماعی استانهای شمالی میباشند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. همچنین در مرحله کمی جامعه آماری را کارشناسان سازمان تامین اجتماعی استانهای شمالی تشکیل میدهند که تعداد آنان 1000 نفر میباشد که برای تعیین حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 278 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای شناسایی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی با تاکید هوش اجتماعی از روش دلفی فازی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها عبارتند از: مصاحبه، اسناد و مدارک و پرسشنامه که نتایج تحقیق نشان داد چهار بعد اصلی: مهارتهای اجتماعی- پردازش اطلاعات اجتماعی- مطلوبیت اجتماعی و آگاهی اجتماعی و 17 مؤلفه، به عنوان مهمترین مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی مبتنی بر هوش اجتماعی شناسایی شده است، همچنین برای برازش الگو از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای رتبهبندی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده که به ترتیب شاخص مهارتهای اجتماعی با امتیاز 472/0، آگاهی اجتماعی با امتیاز 256/0، پردازش اطلاعات اجتماعی با امتیاز 164/0 و مطلوبیت اجتماعی با امتیاز 108/0 دارای اولویت میباشند.
The aim of this study was to determine the factors affecting the tendency to social entrepreneurship with emphasis on social intelligence in the Social Security Organization. In the qualitative stage of the research participation team, 39 university professors and senior managers of the Social Security Organization of the Northern provinces are selected by the targeted method and snowball technique. Also, in a small stage, the statistical population consists of experts from the Social Security Organization of the Northern provinces, whose number is 1000 people. To determine the sample size based on Karajsi and Morgan table, 278 people were selected by simple random sampling method. Fuzzy Delphi method has been used to identify the dimensions and components of social entrepreneurship with emphasis on social intelligence. Data collection tools include interviews, documents, and a questionnaire, which the results of the study showed. Also, exploratory factor analysis method was used to fit the model and hierarchical analysis method was used for ranking. Social skills index with 0.442 score, social awareness with 0.256 score, and social information processing with 164 score, respectively. 0 and social desirability with a score of 0.108 have priority.
_||_