بررسی "پیامدهای" اجرای برنامه های ارتباطی برای توسعه مشارکت های اجتماعی در سازمان های مردم نهاد و خیریه ها
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
محمدرضا قربانی
1
,
فائزه تقی پور
2
,
منصوره پورمیری
3
1 - دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - عضو هیات علمی و دانشیار گروه علوم ارتباطات وکسب وکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،ا صفهان، ایران
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات وکسب وکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
تاریخ دریافت : 1402/01/20
تاریخ پذیرش : 1402/03/02
تاریخ انتشار : 1401/12/01
کلید واژه:
ارتباطات و رسانه,
کلمات کلیدی: سازمانهای مردم نهاد,
سرمایه اجتماعی,
مشارکتهای اجتماعی,
خیریهها,
چکیده مقاله :
این مقاله به منظور بررسی نتایج و پیامدهای اجرای برنامه های ارتباطی و رسانه ای برای توسعه مشارکت های اجتماعی در سمن ها و خیریه ها و به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است.دادههای این پژوهش از طریق گفتوگوهای نیمه ساختاریافته با 22 نفر از صاحبنظران و مدیران فعال درسازمان های مردم نهاد و با نمونهگیری نظری گردآوری شده است. در این پژوهش از تحلیل 839 کد مفهومی حاصل از گفتوگوها در مجموع 574 مقوله محوری به دست آمد که 80 کد مفهومی مربوط به نتایج و پیامد های مثبت ومنفی حاصل از اجرای برنامه های رسانه ای و ارتباطی در سمن ها وخیریه ها بود که در قالب 68 کد محوری و 37 کد گزینشی تفکیک وارائه گردید. براساس یافته های این پژوهش،"پیامد های مثبت" اجرای برنامه های ارتباطی در توسعه مشارکت های اجتماعی در سمن ها و خیریه ها عبارت است از: ارتقای جایگاه وتوانمند شدن سمن ها و خیریه ها، توسعه مبانی پژوهشی و علمی در سمن ها و افزایش دستاوردهای علمی، فرهنگی و اقتصادی سمن ها و"پیامد های منفی" عدم اجرای برنامه های ارتباطی در توسعه مشارکت های اجتماعی در سمن ها و خیریه ها شامل مواردی چون: ضعف در نظارت موثر بر فعالیت سمن ها، ضعف در "کارآمدی" سمن ها و ضعف در مدیریت دانش و مدیریت راهبردی در سمن ها وخیریه ها است که در مورد هریک براساس یافته های پژوهش تحلیل و تفسیر مربوطه ارائه شده است.
چکیده انگلیسی:
This article has been conducted in order to investigate the results and consequences of theimplementation of communication and media programs for the development of social partnerships in NGOs andcharities and by the qualitative content analysis method. The data of this research was obtained through semistructured interviews with 22 experts and managers. active in non-governmental organizations and collected bytheoretical sampling. In this research, from the analysis of 839 conceptual codes resulting from theconversations, a total of 574 central categories were obtained, of which 80 conceptual codes were related to thepositive and negative results and consequences of the implementation of media and communication programs inNGOs and charities, in the form of 68 codes. Axial and 37 selective codes were presented. Based on the findingsof this research, the "positive consequences" of implementing communication programs in the development ofsocial partnerships in ngos and charities are: improving the status and empowerment of NGOs and charities,developing research and scientific foundations in ngos and increasing scientific achievements. , cultural andeconomic ngos and "negative consequences" of not implementing communication programs in the developmentof social partnerships in charities including things such as: weakness in effective monitoring of ngos activities,weakness in their "efficiency" and weakness in knowledge management and strategic management in ngos andcharities, in each case based on the findings of the research, the relevant analysis and interpretation ispresented.
منابع و مأخذ:
آهن چیان، محمدرضا؛ رضوی زاده، ندا؛ رضامنش، فاطمه؛ علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد) پاییز و زمستان 1394 - شماره 26 علمی-پژوهشی (وزارت علوم ازصفحه 1 تا 26)
احمدی گیوی، مریم ،" آسیبشناسی سمنها در ایران در یک نگاه "، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشکده مطالعات توسعه، ۱۵ مهر ۹۹ (برگرفته از سایت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ها)
امیرپور، بهرامیان، مهناز شفیع، "مبانی کلی نظریههای ارتباط جمعی"، تهران، 1393، انتشارات جامعه شناسان چاپ دوم، چاپ قدیانی.
ایمان، محمدتقی، (1388)، " مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی"، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ارتباطات توسعه، دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات، 1395، ولفانگ دونزباخ،مترجم حسین حسنی، شرکت چاپ ونشر علمی و فرهنگی کتیبه
اینگلیس، فرد (1377)، نظریه رسانه ها،ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامههای صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
بودریار، ژان، 1397، جامعه مصرفی، تهران، ترجمه پیروز ایزدی، نشر ثالث
ثقفی، فاطمه ؛ علی احمدی، علی رضا ؛ رحیمیان، حمید ؛ کاری دولت آبادی، اکبر؛"طراحی مدل مفهومی مشارکت مردمی و عدالت محوری در بستر دولت الکترونیکی بر پایه متدولوژی تفکر ارزشی "(مدیریت فردا بهار و تابستان 1389 - شماره 23 علمی- پژوهشی - وزارت علوم)
جلالی، رستم، (1391)، "نمونه گیری در پژوهشهای کیفی،تحقیقات کیفی در علوم سلامت"، سال اول، شماره 4، زمستان 1391، صص (321-310)
چیتسازیان، علیرضا؛ سعیدی، احمد؛تجلی، منیر؛ )اندیشه مدیریت راهبردی بهار و تابستان 1400 - شماره 29 علمی-پژوهشی /وزارت علوم /(39 - ازصفحه 103 تا 141)
چلبی، مسعود (1385)، "تحلیل اجتماعی در فضای کنش"، تهران، نشر نی.
دادگران، سید محمد، 1385، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ مروارید.
دانشگاه ماساچوست آمریکا،1998مجله مدیریت دانش در گروه علوم مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
ساروخانی،باقرومحمد امیرپناهی (1385)،"ساخت قدرت در خانواده و مشارکت اجتماعی"،پژوهش زنان، دوره4، ص31 تا60
سعیدی، محمد رضا؛ مطالعات فرهنگ - ارتباطات تابستان 1382 - شماره 14 ISC ازصفحه 129 تا 150)
سلیمانی، مسعود و وثوقی، منصور – 1395، مجله توسعه محلی0 دوره هشتم- شماره 2 (صفحه 199 تا 220)
شارع پور، محمود (1380)، "افزایش سرمایه اجتماعی و پیامدهای آن" نامه انجمن جامعه شناسی، سال اول، شماره یک.
عباس زاده، محمد، (1391)، " تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی"، فصل نامه جامعه شناسی کاربردی، سال 23،شماره یک،شماره پیاپی(45)صص34-19
عبداللهی، احمد و محمد تقی، ایمان/رفاه اجتماعی زمستان 1385/شماره 23 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) ص 277 تا 302
عزیزی، نعمت الله؛ جعفری، پریوش؛ صنوبری، محمد؛ (مطالعات برنامه ریزی آموزشی / بهار و تابستان 1391 - شماره یک علمی- پژوهشی/ وزارت علوم- 26 / ازصفحه 7 تا 32)
غفاری، غلامرضا و محسن نیازی (1386)، "جامعه شناسی مشارکت"، تهران، نشر نزدیک
قاید شرفی، هما؛ مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات زمستان 1380 - شماره 48 علمی- ترویجی (وزارت علوم)/ISC (17 - ازصفحه 104 تا120 )
کردی، حسین (1385)، "عوامل موثر بر نگرش زنان به مشارکت اجتماعی درگلستان"، سال پنجم،شماره اول، صص 80-69.
کورادو، سی.، هنریکس، پی.، اولیویرا، ام.، و مارتینز، آر. (2021) پیشینههای تسهیم دانش در سازمانهای غیردولتی: نقش فرهنگ سازمانی، پژوهش و عمل مدیریت دانش، (آینده)
معتمدنژاد، کاظم، 1391، وسایل ارتباط جمعی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
مرادی،میلاد،زرندی،سعید(1395) بررسی تطبیقی نظارت بر موسسات خیریه ایران و انگلستان. اولین همایش ملی خیر ماندگار
نادری خورشیدی، علی رضا،، فقیه علی آبادی، هادی و بهرامیان، حجت الله/ نشریه سیاست دفاعی/ زمستان 1389/ شماره73)
نجفی زاده، مهدیه؛ فرهنگی، علی اکبر؛ ربیعی، علی؛ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی تابستان 1400 - شماره 39 علمی- پژوهشی (وزارت علوم) / ISC (23 از صفحه111 تا 133)
نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام دوره 9، شماره2 -شماره پیاپی 35شهریور1399صفحه 5-24
ولفانگ، دونزباخ، فلسفه ارتباطات،دانشنامه بین المللی ارتباطات2،ترجمه احسان شاه قاسمی،1398، انتشارات علمی و فرهنگی
ون دایک، جان (1384)، قدرت وسیاست در جامعه شبکه ای، فصل نامه رسانه، سال شانزدهم، شماره 2
Adler, P. & Kwon, S. (2002). Social capital: Prospects for a new concept.Academy of Management Review, 27(1), 17–40.
Al-Debei, M. M., Al-Lozi, E., & Papazafeiropoulou, A. (2013). Why people keep approach. Qualitative Market Research: An International Journal, 16(4), 362e369.
Axelrod, Morris (1950), urban structure and Participation, American Sociological Review, vol. 21. Issue, 1.
Baehr, C. and Alex-Brown, K. (2010), “Assessing the value of corporate blogs: a social capital perspective”, IEEE Transactions on Professional Communication, Vol. 53 No. 4, pp. 358-369.-
Bandura, A. (1986).Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Bourdieu, P. (1985). The forms of capital. In J.G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for thesociology of education (pp. 241–258). New York: Greenwood
Bharati, P., Zhang, C. and Chaudhury, A. (2014), “Social media assimilation in firms: investigating theroles of absorptive capacity and institutional pressures”, Information Systems Frontiers, Vol. 16 No. 2,pp. 257-272.
Bughin, J., Byers, A.H. and Chui, M. (2011), How Social Technologies Are Extending the Organization: McKinsey Global Institute Report, McKinsey & Company, Chennai
Bughin, J., Chui, M. and Manyika, J. (2012), “Capturing business value with social technologies”,McKinsey Quarterly, Vol. 4 No. 1, pp. 72-80.
Chun, S. A., Shulman, S., Sandoval, R., & Hovy, E. (2010). Government 2.0: making
Cook, K. S., & Rice, E. (2006). Social exchange theory. InJ. DeLamater (Ed.), Handbook of social psychology (pp.53-76). New York: Springer Science & Business Media.https://books.google.com/books?id=xnVAuljbRcQC&dq
DiMaggio, P. (1992). Nadel’s paradox revisited: Relational and cultural aspects of organizational structure. InN. Nohria & R.G. Eccles (Eds.), Networks and organizations: Structure, form, and action(pp. 118–142).Boston: Harvard Business School Press
Habermas,j.(1989) structural transformation of the public sphere:An inquriry in to a category ofbourgeois society
Hansen, M.T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999), “What’s your strategy for managing knowledge?”,Harvard Business Review, Vol. 77 No. 2, pp. 106-116.
Heath, R. L. (1994). Management of corporate communication: From interpersonal contacts to external affairs.Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. https://books.google.com/books?id=GZYoAQAAMAAJ&dq
Hofmann, S., Beverungen, D., R€ackers, M., & Becker, J. (2013). What makes local
governments' online communications successful? Insights from a multimethod
analysis of Facebook. Government Information Quarterly, 30(4),
Joshi, K.D., Chi, L., Datta, A. and Han, S. (2010), “Changing the competitive landscape: continuousinnovation through IT-enabled knowledge capabilities”,Information Systems Research, Vol. 21 No. 3,pp. 472-495.
Kietzmann, J.H., Hermkens, K., McCarthy, I.P. and Silvestre, B.S. (2011), “Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media”, Business Horizons, Vol. 54 No. 3, pp. 241-251.
Kim, W. G., Li, J. J., & Brymer, R. A. (2016). The impact of social media reviews on
restaurant performance: The moderating role of excellence certificate. International
Journal of Hospitality Management, 55, 41e51.
Levy, M. (2009), “Web 2.0 implications on knowledge management”, Journal of Knowledge Management, Vol. 13 No. 1, pp. 120-134.
Marklein, M.B. (2009, April 29). College recruiters are Twittering, too. USA Today,pp. 6D.
Molinas, Jose (1998). "The social system", New York, The Free Press.
Muñoz-Pascual, L., Curado, C., & Galende, J. (2019). The Triple Bottom Line on Sustainable Product Innovation Performance in SMEs: A Mixed Methods Approach, Sustainability, 11(6), 1689, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/6/1689
Nisar, T. M., &Whitehead, C. (2016). Brand interactions and social media: Enhancinguser loyalty through social networking sites. Computers in Human Behavior, 62,743e753.
Oakly, peter etal (1990), "Project white peple the practice of participation in rural development", Geneva; ILO.
O’Reilly, T. (2007), “What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation ofsoftware”, Communications & Strategies, Vol. 65 No. 1, pp. 17-37.-Poster, M. (1998) ‘The Internet and the Public Sphere’, in Virtual Politics.
Robert D. (1999). The Prosperous Community: Social Capital and Public Life the American Prospect, Inc.
Rapp, A., Beitelspacher, L. S., Grewal, D., & Hughes, D. E. (2013). Understandingsocial media effects across seller, retailer, and consumer interactions. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(5), 547e566
Rothstein, B., Eek, D.: Political corruption and social trust. Ration. Soc.21(1), 81–111 (2009)
Saxton, G. D., & Wang, L. (2014). The social network effect: The determinants of giving through social media.Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 43(5), 850-68.[DOI:10.1177/0899764013485159]
Scott, D.M. (2007). The New Rules of Marketing & PR. Hoboken: John Wiley &Sons, Inc.
Sigala, M., & Chalkiti, K. (2012). Knowledge management and web 2.0: Preliminary findings from the Greek tourism industry. In Social media in travel, tourism and Hospitality: Theory, practice and cases (Vol. 261(.
_||_
آهن چیان، محمدرضا؛ رضوی زاده، ندا؛ رضامنش، فاطمه؛ علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد) پاییز و زمستان 1394 - شماره 26 علمی-پژوهشی (وزارت علوم ازصفحه 1 تا 26)
احمدی گیوی، مریم ،" آسیبشناسی سمنها در ایران در یک نگاه "، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشکده مطالعات توسعه، ۱۵ مهر ۹۹ (برگرفته از سایت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ها)
امیرپور، بهرامیان، مهناز شفیع، "مبانی کلی نظریههای ارتباط جمعی"، تهران، 1393، انتشارات جامعه شناسان چاپ دوم، چاپ قدیانی.
ایمان، محمدتقی، (1388)، " مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی"، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ارتباطات توسعه، دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات، 1395، ولفانگ دونزباخ،مترجم حسین حسنی، شرکت چاپ ونشر علمی و فرهنگی کتیبه
اینگلیس، فرد (1377)، نظریه رسانه ها،ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامههای صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
بودریار، ژان، 1397، جامعه مصرفی، تهران، ترجمه پیروز ایزدی، نشر ثالث
ثقفی، فاطمه ؛ علی احمدی، علی رضا ؛ رحیمیان، حمید ؛ کاری دولت آبادی، اکبر؛"طراحی مدل مفهومی مشارکت مردمی و عدالت محوری در بستر دولت الکترونیکی بر پایه متدولوژی تفکر ارزشی "(مدیریت فردا بهار و تابستان 1389 - شماره 23 علمی- پژوهشی - وزارت علوم)
جلالی، رستم، (1391)، "نمونه گیری در پژوهشهای کیفی،تحقیقات کیفی در علوم سلامت"، سال اول، شماره 4، زمستان 1391، صص (321-310)
چیتسازیان، علیرضا؛ سعیدی، احمد؛تجلی، منیر؛ )اندیشه مدیریت راهبردی بهار و تابستان 1400 - شماره 29 علمی-پژوهشی /وزارت علوم /(39 - ازصفحه 103 تا 141)
چلبی، مسعود (1385)، "تحلیل اجتماعی در فضای کنش"، تهران، نشر نی.
دادگران، سید محمد، 1385، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ مروارید.
دانشگاه ماساچوست آمریکا،1998مجله مدیریت دانش در گروه علوم مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
ساروخانی،باقرومحمد امیرپناهی (1385)،"ساخت قدرت در خانواده و مشارکت اجتماعی"،پژوهش زنان، دوره4، ص31 تا60
سعیدی، محمد رضا؛ مطالعات فرهنگ - ارتباطات تابستان 1382 - شماره 14 ISC ازصفحه 129 تا 150)
سلیمانی، مسعود و وثوقی، منصور – 1395، مجله توسعه محلی0 دوره هشتم- شماره 2 (صفحه 199 تا 220)
شارع پور، محمود (1380)، "افزایش سرمایه اجتماعی و پیامدهای آن" نامه انجمن جامعه شناسی، سال اول، شماره یک.
عباس زاده، محمد، (1391)، " تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی"، فصل نامه جامعه شناسی کاربردی، سال 23،شماره یک،شماره پیاپی(45)صص34-19
عبداللهی، احمد و محمد تقی، ایمان/رفاه اجتماعی زمستان 1385/شماره 23 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) ص 277 تا 302
عزیزی، نعمت الله؛ جعفری، پریوش؛ صنوبری، محمد؛ (مطالعات برنامه ریزی آموزشی / بهار و تابستان 1391 - شماره یک علمی- پژوهشی/ وزارت علوم- 26 / ازصفحه 7 تا 32)
غفاری، غلامرضا و محسن نیازی (1386)، "جامعه شناسی مشارکت"، تهران، نشر نزدیک
قاید شرفی، هما؛ مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات زمستان 1380 - شماره 48 علمی- ترویجی (وزارت علوم)/ISC (17 - ازصفحه 104 تا120 )
کردی، حسین (1385)، "عوامل موثر بر نگرش زنان به مشارکت اجتماعی درگلستان"، سال پنجم،شماره اول، صص 80-69.
کورادو، سی.، هنریکس، پی.، اولیویرا، ام.، و مارتینز، آر. (2021) پیشینههای تسهیم دانش در سازمانهای غیردولتی: نقش فرهنگ سازمانی، پژوهش و عمل مدیریت دانش، (آینده)
معتمدنژاد، کاظم، 1391، وسایل ارتباط جمعی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
مرادی،میلاد،زرندی،سعید(1395) بررسی تطبیقی نظارت بر موسسات خیریه ایران و انگلستان. اولین همایش ملی خیر ماندگار
نادری خورشیدی، علی رضا،، فقیه علی آبادی، هادی و بهرامیان، حجت الله/ نشریه سیاست دفاعی/ زمستان 1389/ شماره73)
نجفی زاده، مهدیه؛ فرهنگی، علی اکبر؛ ربیعی، علی؛ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی تابستان 1400 - شماره 39 علمی- پژوهشی (وزارت علوم) / ISC (23 از صفحه111 تا 133)
نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام دوره 9، شماره2 -شماره پیاپی 35شهریور1399صفحه 5-24
ولفانگ، دونزباخ، فلسفه ارتباطات،دانشنامه بین المللی ارتباطات2،ترجمه احسان شاه قاسمی،1398، انتشارات علمی و فرهنگی
ون دایک، جان (1384)، قدرت وسیاست در جامعه شبکه ای، فصل نامه رسانه، سال شانزدهم، شماره 2
Adler, P. & Kwon, S. (2002). Social capital: Prospects for a new concept.Academy of Management Review, 27(1), 17–40.
Al-Debei, M. M., Al-Lozi, E., & Papazafeiropoulou, A. (2013). Why people keep approach. Qualitative Market Research: An International Journal, 16(4), 362e369.
Axelrod, Morris (1950), urban structure and Participation, American Sociological Review, vol. 21. Issue, 1.
Baehr, C. and Alex-Brown, K. (2010), “Assessing the value of corporate blogs: a social capital perspective”, IEEE Transactions on Professional Communication, Vol. 53 No. 4, pp. 358-369.-
Bandura, A. (1986).Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Bourdieu, P. (1985). The forms of capital. In J.G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for thesociology of education (pp. 241–258). New York: Greenwood
Bharati, P., Zhang, C. and Chaudhury, A. (2014), “Social media assimilation in firms: investigating theroles of absorptive capacity and institutional pressures”, Information Systems Frontiers, Vol. 16 No. 2,pp. 257-272.
Bughin, J., Byers, A.H. and Chui, M. (2011), How Social Technologies Are Extending the Organization: McKinsey Global Institute Report, McKinsey & Company, Chennai
Bughin, J., Chui, M. and Manyika, J. (2012), “Capturing business value with social technologies”,McKinsey Quarterly, Vol. 4 No. 1, pp. 72-80.
Chun, S. A., Shulman, S., Sandoval, R., & Hovy, E. (2010). Government 2.0: making
Cook, K. S., & Rice, E. (2006). Social exchange theory. InJ. DeLamater (Ed.), Handbook of social psychology (pp.53-76). New York: Springer Science & Business Media.https://books.google.com/books?id=xnVAuljbRcQC&dq
DiMaggio, P. (1992). Nadel’s paradox revisited: Relational and cultural aspects of organizational structure. InN. Nohria & R.G. Eccles (Eds.), Networks and organizations: Structure, form, and action(pp. 118–142).Boston: Harvard Business School Press
Habermas,j.(1989) structural transformation of the public sphere:An inquriry in to a category ofbourgeois society
Hansen, M.T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999), “What’s your strategy for managing knowledge?”,Harvard Business Review, Vol. 77 No. 2, pp. 106-116.
Heath, R. L. (1994). Management of corporate communication: From interpersonal contacts to external affairs.Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. https://books.google.com/books?id=GZYoAQAAMAAJ&dq
Hofmann, S., Beverungen, D., R€ackers, M., & Becker, J. (2013). What makes local
governments' online communications successful? Insights from a multimethod
analysis of Facebook. Government Information Quarterly, 30(4),
Joshi, K.D., Chi, L., Datta, A. and Han, S. (2010), “Changing the competitive landscape: continuousinnovation through IT-enabled knowledge capabilities”,Information Systems Research, Vol. 21 No. 3,pp. 472-495.
Kietzmann, J.H., Hermkens, K., McCarthy, I.P. and Silvestre, B.S. (2011), “Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media”, Business Horizons, Vol. 54 No. 3, pp. 241-251.
Kim, W. G., Li, J. J., & Brymer, R. A. (2016). The impact of social media reviews on
restaurant performance: The moderating role of excellence certificate. International
Journal of Hospitality Management, 55, 41e51.
Levy, M. (2009), “Web 2.0 implications on knowledge management”, Journal of Knowledge Management, Vol. 13 No. 1, pp. 120-134.
Marklein, M.B. (2009, April 29). College recruiters are Twittering, too. USA Today,pp. 6D.
Molinas, Jose (1998). "The social system", New York, The Free Press.
Muñoz-Pascual, L., Curado, C., & Galende, J. (2019). The Triple Bottom Line on Sustainable Product Innovation Performance in SMEs: A Mixed Methods Approach, Sustainability, 11(6), 1689, https://www.mdpi.com/2071-1050/11/6/1689
Nisar, T. M., &Whitehead, C. (2016). Brand interactions and social media: Enhancinguser loyalty through social networking sites. Computers in Human Behavior, 62,743e753.
Oakly, peter etal (1990), "Project white peple the practice of participation in rural development", Geneva; ILO.
O’Reilly, T. (2007), “What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation ofsoftware”, Communications & Strategies, Vol. 65 No. 1, pp. 17-37.-Poster, M. (1998) ‘The Internet and the Public Sphere’, in Virtual Politics.
Robert D. (1999). The Prosperous Community: Social Capital and Public Life the American Prospect, Inc.
Rapp, A., Beitelspacher, L. S., Grewal, D., & Hughes, D. E. (2013). Understandingsocial media effects across seller, retailer, and consumer interactions. Journal of the Academy of Marketing Science, 41(5), 547e566
Rothstein, B., Eek, D.: Political corruption and social trust. Ration. Soc.21(1), 81–111 (2009)
Saxton, G. D., & Wang, L. (2014). The social network effect: The determinants of giving through social media.Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 43(5), 850-68.[DOI:10.1177/0899764013485159]
Scott, D.M. (2007). The New Rules of Marketing & PR. Hoboken: John Wiley &Sons, Inc.
Sigala, M., & Chalkiti, K. (2012). Knowledge management and web 2.0: Preliminary findings from the Greek tourism industry. In Social media in travel, tourism and Hospitality: Theory, practice and cases (Vol. 261(.