تحلیلی بر نقش و جایگاه آموزش و پرورش در ارتقای سواد گردشگری
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دکتری جامعه شناسی سیاسی، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران،ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, آگاهی بخشی, توسعه گردشگری, سواد گردشگری,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر از نوع کیفی-توسعهای بوده و در این راستا به بررسی درون متنی کتب و روش تحلیل محتوای متنی(فراترکیب) پرداخته و پس از طبقه بندی محتوای دروس و مقاطع مختلف به سنجش میزان آگاهی بخشی در حوزه های مختلف گردشگری پرداخته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بیشترین میزان آموزش و آگاهی بخشی در حوزه گردشگری در دوره ابتدایی و کمترین میزان نیز مربوط به دوره متوسطه اول می باشد. ضمن اینکه به لحاظ محتوایی نیز از مجموع 41 سرفصل مطروحه در منابع درسی،بیش از 40 درصد (معادل 17 عنوان) مربوط به این مسئله بوده و پس از آن توجه به طبیعت و طبیعت گردی با 24 درصد( 10 عنوان) در رتبه دوم قرار دارد. پس از این دو مفهوم، مباحث مربوط به معرفی اهمیت سفر و جاذبه های مربوطه به گردشگری مذهبی و زیارتی با 8 عنوان( حدود 20 درصد)، گردشگری تاریخی فرهنگی حدود 10 درصد( 4 عنوان) و سفر های بین المللی و جهانگردی با حدود 5 درصد(2 عنوان) در رتبه های بعدی قرار دارند. ضمن اینکه بر اساس یافته های حاصل از روش تحلیل تاپسیس(TOPSIS)، دوره متوسطه اول CL برابر 0.793 به عنوان اولویت برتر در ارتقای سواد گردشگری انتخاب شده است. همچنین پس از آن دوره متوسطه دوم (با CL برابر 0.492 ) به عنوان اولویت دوم و پس آن دوره ابتدایی دوم( با CL برابر 0.206 ) به عنوان اولویت سوم و در نهایت دوره ابتدایی اول به عنوان اولویت آخر قرار گرفته است.
The present study is of qualitative-developmental type and in this regard, the textual content of the books and the method of textual content analysis (meta-combination) have been studied. The results of the research show that the highest level of education and awareness in the field of tourism is in the primary school and the lowest level is related to the first secondary school. In terms of content, out of a total of 41 topics in the course resources, more than 40% (equivalent to 17 titles) are related to this issue, followed by attention to nature and nature tourism with 24% (10 titles) in the second place. has it. After these two concepts, topics related to the introduction of the importance of travel and attractions related to religious and pilgrimage tourism with 8 titles (about 20%), historical-cultural tourism about 10% (4 titles) and international travel and tourism with about 5% (2 titles) are in the next ranks. In addition, based on the findings of the TOPSIS analysis method, the first CL secondary school of 0.793 has been selected as the top priority in promoting tourism literacy. Also, after that, the second secondary course (with CL equal to 0.492) is the second priority, then the second primary course (with CL equal to 0.206) is the third priority, and finally the first elementary course is the last priority.
_||_