نقش وسایل ارتباط جمعی در مشارکت اجتماعی دانشجویان رشتههای جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی
کلید واژه: وسایل ارتباط جمعی, دانشجویان رشتههای جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی, مشارکت اجتماعی, شبکه های اجتماعی, تلویزیون,
چکیده مقاله :
مشارکت اجتماعی یکی از نیازهای اجتماعی انسان و ضامن بقاء حیات فردی و اجتماعی در جوامع است. مشارکت اجتماعی نه تنها عامل تقویت همبستگی در شبکههای اجتماعی است و به توسعه نهادهای مدنی و دموکراتیک میانجامد، بلکه میزان این مشارکتها بیانگر سطح توسعه یافتگی جوامع به حساب میآید. به صورتی که امروزه به مشارکت به عنوان مولفه اساسی و تفکیک ناپذیر توسعه نگریسته میشود. در این راستا وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از مهمترین وسایل ایجاد تغییرات در جوامع بشری، روند مشارکت اجتماعی را که از عناصر توسعه اجتماعی است تسریع مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی، از جمله تلویزیون و شبکههای اجتماعی مجازی در مشارکت اجتماعی دانشجویان رشتههای جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و واحد تهران مرکزی میباشد. روش پژوهش پیمایش است که در آن پژوهشگر با استفاده از پرسشنامه، اقدام به بررسی موضوع کرده است. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری سهمیهای است که شکلی از نمونهگیری طبقهای متناسب به شمار میآید و حجم نمونه 294 نفر از دانشجویان فوقالذکر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری میباشد. نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از تلویزیون و شبکه های اجتماعی برای مشارکت اجتماعی بسیار ناچیز است . در مورد میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود ندارد. مشارکت اجتماعی دانشجویان متاهل بیشتر از دانشجویان مجرد است و با افزایش سن، بیشتر هم میشود. در ضمن گروههای جامعه شناسی مشارکت بیشتری نسبت به گروههای علوم ارتباطات اجتماعی دارند.
Social participation is one of the human social needs and guarantees the survival of individual and social life in communities. Social participation is not only the factor of solidarity in social networks and the essential development factor of civil society and democratic tangential direction, but also shows the level of development of the societies.In this regard the media as one of the most important means of changes in society, accelerates the social partnership process as main factor in social development.The aim of research is investigating the role of mass media, such as television and social networks, in social partnership of students in different disciplines of sociology and social communication sciences faculties in Tehran universities like Islamic Azad University, science and research branch and central Tehran branch and also Allameh Tabatabai and Tehran universities.Survey was used a questionnaire to investigate the issue and answer the research questions and hypotheses. The questionnaire was answered by a sample of 294 university students of Tehran by quota sampling and the results were analyzed descriptively. The results show that the use of television as the same as social networks for social participation are very small. There is no significant difference in Social participation between graduate students and doctoral students. Social participation in married student is more than single students. And it is increased with increasing their ages. Social participation in sociology faculty is more than social communication science faculty.
_||_