اثر بخشی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرش اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراننجمه معتمدی 1 , هاجر براتی 2 , زهره علادینی 3
1 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان، ایران
کلید واژه: پذیرشاجتماعی, آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی, تابآوری,
چکیده مقاله :
احساس ارزشمندی و پذیرفتهشدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرشاجتماعی نامیده میشود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرشاجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم میسازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل میدادند که در سال 1399 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) و به پرسش نامهی مقیاس پذیرش اجتماعی مارلوـکراون قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. محتویات جلسات آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی در 6 جلسه ارائه شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماعی دانشجویان معنیدار بود (p<0.05) و پذیرش اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی پذیرش اجتماعی دانشجویان را افزایش میدهد. با توجه به این یافته بر به کارگیری این مداخلهی آموزشی در سایر متغیرها و نیز برای سایر افراد جامعه نیز تأکید میشود.
Feeling valued and accepted by peers and the community is called social acceptance; It is very important for every person because social acceptance makes a person resistant to all kinds of physical and mental preblems. This study aimed to investigate the mindfulness-based resilience training on social acceptance of Isfahan University students. The research method was quasi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population consisted of all the students of the University of Isfahan who were studying in this university in 2020, 30 students were selected by convenience sampling method, They were then randomly divided into experimental and control groups (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) and before the questionnaires to Marler Crown Social Acceptance Scale before and after They ponded after the intervention. The contents of mindfulness-based resilience training sessions were presented in 6 sessions. Research data were analyzed using an analysis of covariance in SPSS software. The results showed that mindfulness-based resilience training was significant on students social acceptance p <0.05, and social acceptance has increased in the experimental group compared to the control group. Based on the findings of this study, it can be concluded that mindfulness-based resilience training increase their social acceptance. According to this finding, it emphasizes the application of this educational intervention in other variables as well as for other members of society.
_||_