تبیین تأثیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سبک شناختی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانعباسعلی رستگار 1 , مطهره حسن پور امیری 2 , مرتضی اکبرزاده 3
1 - دانشگاه سراسری سمنان
2 - دانشگاه سراسری سمنان
3 - دانشگاه سراسری سمنان
کلید واژه: قصد کارآفرینانه, سرمایة اجتماعی, سرمایة انسانی, سبک شناختی,
چکیده مقاله :
در جامعة ایران امروز، موانع کارآفرینان صرفنظر از عوامل سیاسی، اقتصادی، حقوقی و مدیریتی بهدلایل انسانی اجتماعی از جمله نادیده گرفتن روابط و پیوندهای اجتماعی و سرمایه انسانی بهعنوان مهمترین دارایی یک سازمان نیز میباشد. از اینرو پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سرمایة انسانی و اجتماعی بهعنوان یکی از اشکال سرمایههای طبقهبندی شده توسط بانک جهانی، بر قصد کارآفرینی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در راهاندازی یک کسب و کار جدید و کارآفرینانه و با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سبک شناختی میپردازد. جامعة آماری تحقیق حاضر دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی و سال دوم مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94-95 بودند که بدین منظور 367 پرسشنامه از این جامعه جمعآوری شد. بهمنظور سنجش روایی پرسشنامه تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. فرضیههای پژوهش بهکمک آزمون مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی واقع شدند. مطابق نتایج بهدست آمده تأثیر مثبت و معنادار سرمایة انسانی بر قصد کارآفرینی مورد تأیید قرار گرفت. حالآنکه تأثیر سرمایة اجتماعی بر قصد کارآفرینی فقط در مورد افرادی با سبک شناختی احساسی تأیید شد. در نهایت، نقش تعدیلگری سبک شناختی در ارتباط بین سرمایة اجتماعی و قصد کارآفرینانه مورد تأیید قرار گرفت.
In Iran's today's society, entrepreneurs’ barriers are due to humanistic and social problems such as ignoring social relationships and human capitals which are considered as the most important invests of the organization. So this research investigates the effect of human and social capital as one the categorized barriers introduced by World Bank on entrepreneurial intention as one of the most effective factors in launching a new business with the moderator variable of cognitive method. The participants are the MA and MS senior Students at Tehran University during the years 94 and 95 and the subject 376 of them. Validity and the reliability of the research were measured by factor analysis and Cronbach's alpha respectively. The hypotheses were examined by the use of structural equation. Results showed that human capital has a positive effect on entrepreneurial intention. But social capital has this effect just in those who had emotional cognitive method. Finally, the moderating effect of cognitive method, between social capital and entrepreneurial intention has been confirmed.
_||_