بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی و نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی و اجتماعی
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
زهرا شجاعی
1
,
رحمت علیزاده
2
1 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی –کارآفرینی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران (نویسنده مسئول)
تاریخ دریافت : 1397/12/04
تاریخ پذیرش : 1399/05/12
تاریخ انتشار : 1399/02/01
کلید واژه:
کارآفرینی سازمانی,
عوامل داخلی,
دانشگاه آزاد اسلامی,
محیطی و منتجی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع کارآفرینی سازمانی دردانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. این پژوهش برحسب روش تحقیقات توصیفی-پیمایشی و برمبنای هدف،کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان و مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی میباشند که تعداد آن ها بالغ بر 3000 نفر می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. بنابراین نمونه آماری مورد مطالعه 196 نفر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کارآفرینی با ضریب پایایی (قابلیت اعتماد) 8577/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تاثیر مثبت عوامل داخلی بر کارآفرینی سازمانی با ضریب مسیر برابر با 3024/0که مقداری مثبت است و آماره تی برابر با 4980/8 و عوامل محیطی با ضریب مسیر برابر با 5967/0 که مقداری مثبت است و آماره تی برابر با 4356/16 و عوامل منتجی با ضریب مسیر برابر با 1691/0 که مقداری مثبت است و آماره تی برابر با 1817/5 مورد تایید قرارگرفته است. بر اساس یافته های پژوهش و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها می توان نتیجه گرفت که عوامل داخلی و محیطی و منتجی در دانشگاه آزاد اسلامی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. کلیدواژه ها:کارآفرینی سازمانی،عوامل داخلی، محیطی ومنتجی،دانشگاه آزاد
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to investigate the barriers of organizational entrepreneurship in Islamic Azad University. This research is applied in a descriptive-survey based on a goal-oriented research method. The statistical population of the research includes employees and managers of the Islamic Azad University, whose number is over 3,000. To analyze the data, descriptive statistics such as frequency, percentage, frequency distribution tables, mean and standard deviation, and inferential statistics using SPSS software and Smart PLS were used. Findings of the research show that the positive effect of internal factors on organizational entrepreneurship with path coefficient equal to 3024/0 is positive and T / T is 8/498 and environmental factors with path coefficient equal to 5967/0, which is somewhat positive and T is equal to With 16.4366 and the resulting factors with a path coefficient equal to 0.1691, which is somewhat positive, and T is equal to 5.1817.5. Based on the findings of the research and the results of the data analysis, it can be concluded that: internal factors And environmental and contextualization in Islamic Azad University has a positive and significant effect on organizational entrepreneurship. Keywords: Organizational Entrepreneurship, Internal, Environmental, and Exogenous Factors, Azad University
منابع و مأخذ:
آذر عادل مؤمنی، منصور، (1380), «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت.
احمد پور، محمود و دیگران.، (1383)، تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
احمد پور، محمود.، (1381)، کارآفرینی، تهران: انتشارات پردیس.
احمدپور، محمود.، (1378)، کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، انتشارات پردیس.134-140
اسکندانی ،حمید، ویژگی های کارآفرین وکارآفرینان ایرانی ،مجله صنعت ومطبوعات،شماره 76، ادیبهشت 1379،ص72.
الوانی، سید مهدی.، (1380)، تصمیم گیری و تعیین خط و مشی دولتی، تهران: انتشارات سمت.
الوانی، سید مهدی.، (1380)، مدیریت عمومی،نشر نی.
ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، نشر میدان.
بهزادیان نژاد، قربان، ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوریهای های پیشرفته ، مجموعه مقالات کارآفرینی و فناوری پیشرفته ، 1380.
خاکی، غلامرضا، (1379)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
دلاور، علی، 1380، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، تهران : انتشارات رشد.
دهقانی زاده ، محمود 1386، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در میان پرسنل وزارت کشور، رساله کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، گروه تحصیلات تکمیلی مدیریت
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1380)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.
سکاران, اوما 1381، «روش تحقیق در مدیریت» ترجمة محمد صائبی و شیرازی»، چاپ اول، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.
صمد آقایی ، جلیل ، سازمان های کار آفرین ، مرکز انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول ، 1378 ، ص 4.
کلاین، پل، 1380،«راهنمای آسان تحلیل عاملی»، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
کوراتکو، دانلد اف. و هاجتس، ریچارد ام 1383 کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
نگهبان، علیرضا، 1382، «راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه 11.5 SPSS»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی
Bok, D. (2003). Universities in the Market Place. The Commercialization of Higher Education, University of Exeter.
Borins, S (1998), what border: public mamagement innovation in the united state and Canada, paper presented at the 1998 international public management.
Bose, R, (2008), “Competitive Intelligent process and Tools for Intelligence Analysis, Journal of Industrial Management & Data Systems, Vol. 108 No. 4. pp. 510-528.
Brush.C .G, (2008), “Pioneering strategies for entrepreneurial success”, Kelley School of Business.
Burch John G. (2007). Entrepreneur Wikipdia – The Free encyclopedia.
Cadogan W. John, Sundqvist Sanna, Salminen T. Risto and Puumalainen Kaisu,( 2002), Market-oriented behavior: comparing service with product exporters, European Journal of Marketing, 36, 9/10: 1076-1102.
Calof, (2008), "Competitive intelligence a practitioner, academic and inter-disciplinary perspective", European Journal of Marketing, Vol. 42 No. 7/8, pp. 717-730.
Canongia, (2007),"Synergybetween Competitive Intelligence (CI), Knowledge Management (KM) and Technological Foresight (TF) as a strategic model of prospecting the use of biotechnology in the development of drugs against breast cancer", Biotechnology Advances, 25 57–74.
Careland J. W & Careland J .A. (1991). An empirical investigation in to the distinctions between male.
Castro Carmen Barroso, Enrique Martın Armario and Maria Elena Sanchez Del Rio (2005),"Consequences of market orientation for customers and employees", European Journal of Marketing, Vol. 39 No. 5/6, pp. 646-675.
Chang, J. (1998). Model of corporate entrepreneurship: Intrapreneurship and exopreneurship. Borneo Review, 9(2), 187−213.
Chang, S. E. & Lin, C.S. (2007) "Exploring Organizational Culture for Information Security Management", Industrial Management & Data Systems 107(3): 438-458.
Chen, Y.S.; Lin. N.J.J. and Chang, C.H (2009), the positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets, Industrial Marketing Management, 38(2), 152–158.
Churchill, G.A. Jr. A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research, 16, 1979, pp: 64–73.
Clark, B. (2004). Delineating the Character of the Entrepreneurial University (Vol. 17): Higher Education Policy.
Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities. Organizational Pathways of Transformation: Pergamon IAU Press.
Conca, F. J. And Llopis, J., And Tarí, J. J., Development of a measure to assess quality management in ertified firms. European journal of operational research, 156, 2004, pp: 683-697.
Cooper, J. R. (1998). A multidimensional approach to the adoption of innovation. Management Decision, 36(8), 493−502.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991), a conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 7−25.
Covin, J.G., & Slevin, D.P. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory & Practice, 14(4):35-50.
Covin, J.G., Slevin, D.P., & Heeley, M.B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth. Journal of Business Venturing, 15(2), 175- 210.
Cronbach, L. J. Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrica, 16, 1951, pp. 297-334.
Cumming, B. S. (1998). Innovation overview and future challenges. European Journal of Innovation Management, 1(1), 21−29.
Daft R. L., (2006). The New era of Management, India Edition, Thomson, south.
Daft, R.L., Sormunen, J. and Parks, D, (1988), “Chief executive scanning, nvironmental characteristics and company performance: an empirical study”, Strategic Management.
Damanpour, F. (1991).Organizational nnovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555−590.
Davis, M. (2004), using business intelligence for competitive advantage, available at: www.knowledgepoint.com.au/business intelligence/Articles/BI MD001 b.htm.
Deal, T, and Kennedy. A. (1992). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Reading. MA: Addison-Wesley
Deshpande R., Farely J. U. and Webster E. F. Jr.,(1993). Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms, Journal of Markeitng, 57, January: 23-27.
Echols, A. E., & Neck, C. P. (1998). The impact of behaviours and structure on corporate entrepreneurial success. Journal of Managerial Psychology, 13(1/2), 38−46.
-Journal, Vol. 9, pp. 123-9.
Michael, L. (1998). “Collective Entrepreneurship: the Mobilization of College and University Recycling Coordinators”. [DOI: 10.1108/ 09534819810369572]. Journal of Organizational Change Management, 11(1): 50-69.
Wright, M.; S. Birley and S. Mosey (2004). Entrepreneurship and University Technology.
_||_
آذر عادل مؤمنی، منصور، (1380), «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت.
احمد پور، محمود و دیگران.، (1383)، تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
احمد پور، محمود.، (1381)، کارآفرینی، تهران: انتشارات پردیس.
احمدپور، محمود.، (1378)، کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، انتشارات پردیس.134-140
اسکندانی ،حمید، ویژگی های کارآفرین وکارآفرینان ایرانی ،مجله صنعت ومطبوعات،شماره 76، ادیبهشت 1379،ص72.
الوانی، سید مهدی.، (1380)، تصمیم گیری و تعیین خط و مشی دولتی، تهران: انتشارات سمت.
الوانی، سید مهدی.، (1380)، مدیریت عمومی،نشر نی.
ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، نشر میدان.
بهزادیان نژاد، قربان، ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوریهای های پیشرفته ، مجموعه مقالات کارآفرینی و فناوری پیشرفته ، 1380.
خاکی، غلامرضا، (1379)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
دلاور، علی، 1380، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، تهران : انتشارات رشد.
دهقانی زاده ، محمود 1386، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در میان پرسنل وزارت کشور، رساله کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، گروه تحصیلات تکمیلی مدیریت
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1380)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.
سکاران, اوما 1381، «روش تحقیق در مدیریت» ترجمة محمد صائبی و شیرازی»، چاپ اول، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.
صمد آقایی ، جلیل ، سازمان های کار آفرین ، مرکز انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول ، 1378 ، ص 4.
کلاین، پل، 1380،«راهنمای آسان تحلیل عاملی»، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
کوراتکو، دانلد اف. و هاجتس، ریچارد ام 1383 کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
نگهبان، علیرضا، 1382، «راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه 11.5 SPSS»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی
Bok, D. (2003). Universities in the Market Place. The Commercialization of Higher Education, University of Exeter.
Borins, S (1998), what border: public mamagement innovation in the united state and Canada, paper presented at the 1998 international public management.
Bose, R, (2008), “Competitive Intelligent process and Tools for Intelligence Analysis, Journal of Industrial Management & Data Systems, Vol. 108 No. 4. pp. 510-528.
Brush.C .G, (2008), “Pioneering strategies for entrepreneurial success”, Kelley School of Business.
Burch John G. (2007). Entrepreneur Wikipdia – The Free encyclopedia.
Cadogan W. John, Sundqvist Sanna, Salminen T. Risto and Puumalainen Kaisu,( 2002), Market-oriented behavior: comparing service with product exporters, European Journal of Marketing, 36, 9/10: 1076-1102.
Calof, (2008), "Competitive intelligence a practitioner, academic and inter-disciplinary perspective", European Journal of Marketing, Vol. 42 No. 7/8, pp. 717-730.
Canongia, (2007),"Synergybetween Competitive Intelligence (CI), Knowledge Management (KM) and Technological Foresight (TF) as a strategic model of prospecting the use of biotechnology in the development of drugs against breast cancer", Biotechnology Advances, 25 57–74.
Careland J. W & Careland J .A. (1991). An empirical investigation in to the distinctions between male.
Castro Carmen Barroso, Enrique Martın Armario and Maria Elena Sanchez Del Rio (2005),"Consequences of market orientation for customers and employees", European Journal of Marketing, Vol. 39 No. 5/6, pp. 646-675.
Chang, J. (1998). Model of corporate entrepreneurship: Intrapreneurship and exopreneurship. Borneo Review, 9(2), 187−213.
Chang, S. E. & Lin, C.S. (2007) "Exploring Organizational Culture for Information Security Management", Industrial Management & Data Systems 107(3): 438-458.
Chen, Y.S.; Lin. N.J.J. and Chang, C.H (2009), the positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets, Industrial Marketing Management, 38(2), 152–158.
Churchill, G.A. Jr. A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research, 16, 1979, pp: 64–73.
Clark, B. (2004). Delineating the Character of the Entrepreneurial University (Vol. 17): Higher Education Policy.
Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities. Organizational Pathways of Transformation: Pergamon IAU Press.
Conca, F. J. And Llopis, J., And Tarí, J. J., Development of a measure to assess quality management in ertified firms. European journal of operational research, 156, 2004, pp: 683-697.
Cooper, J. R. (1998). A multidimensional approach to the adoption of innovation. Management Decision, 36(8), 493−502.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991), a conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 7−25.
Covin, J.G., & Slevin, D.P. (1990). Competitive aggressiveness, environmental context, and small firm performance. Entrepreneurship Theory & Practice, 14(4):35-50.
Covin, J.G., Slevin, D.P., & Heeley, M.B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth. Journal of Business Venturing, 15(2), 175- 210.
Cronbach, L. J. Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrica, 16, 1951, pp. 297-334.
Cumming, B. S. (1998). Innovation overview and future challenges. European Journal of Innovation Management, 1(1), 21−29.
Daft R. L., (2006). The New era of Management, India Edition, Thomson, south.
Daft, R.L., Sormunen, J. and Parks, D, (1988), “Chief executive scanning, nvironmental characteristics and company performance: an empirical study”, Strategic Management.
Damanpour, F. (1991).Organizational nnovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555−590.
Davis, M. (2004), using business intelligence for competitive advantage, available at: www.knowledgepoint.com.au/business intelligence/Articles/BI MD001 b.htm.
Deal, T, and Kennedy. A. (1992). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Reading. MA: Addison-Wesley
Deshpande R., Farely J. U. and Webster E. F. Jr.,(1993). Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms, Journal of Markeitng, 57, January: 23-27.
Echols, A. E., & Neck, C. P. (1998). The impact of behaviours and structure on corporate entrepreneurial success. Journal of Managerial Psychology, 13(1/2), 38−46.
-Journal, Vol. 9, pp. 123-9.
Michael, L. (1998). “Collective Entrepreneurship: the Mobilization of College and University Recycling Coordinators”. [DOI: 10.1108/ 09534819810369572]. Journal of Organizational Change Management, 11(1): 50-69.
Wright, M.; S. Birley and S. Mosey (2004). Entrepreneurship and University Technology.