نقش هوش فرهنگی و هوش سازمانی در گرایش به تحول و توسعه سازمانی
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
علیرضا طوسی
1
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد داراب، داراب، ایران
تاریخ دریافت : 1402/03/03
تاریخ پذیرش : 1402/04/13
تاریخ انتشار : 1402/05/01
کلید واژه:
هوشسازمانی,
هوشفرهنگی,
گرایش به تحولسازمانی,
چکیده مقاله :
هدف: بررسی تأثیر هوش فرهنگی و هوش سازمانی در گرایش به تحول و توسعه سازمانی
روش و ابزار: تحقیق حاضر به روش توصیفی - علی بوده است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت رنگ آریا پارس بوده که به روش تصادفی ساده 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. جمع آوری داده ها مربوط به هوش سازمانی، هوش فرهنگی و گرایش به تحول براساس پرسشنامه مقیمی و رمضان (1392) بوده است. روایی آن توسط اساتید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0.977) مورد تأئید قرار گرفته است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزارهای SPSS25 و Lisrel8.80 بوده است.
یافته ها: ابعادومولفه های هوش فرهنگی و هوش سازمانی درگرایش به تحول سازمان اثر مثبت دارد.
نتایج: نتایج نشان می دهد در بین مولفه های هوش فرهنگی، مهم ترین مولفه هوش فرهنگی شناختی و کم اهمیت ترین هوش فرهنگی رفتاری بوده و در بین مولفه های هوش سازمانی، مهم ترین مولفه، فشار عملکرد و کم اهمیت ترین همراستایی و همخوانی بوده است.
چکیده انگلیسی:
Purpose: to investigate the effect of cultural intelligence and organizational intelligence in thetendency towards organizational transformation and development.Method and tools: The present research was descriptive-causal. The statistical population includes themanagers and employees of Rang Aria Pars Company, 150 people were selected as a sample by a simplerandom method. The data collection related to organizational intelligence, cultural intelligence and tendency tochange was based on Moghimi and Ramadan questionnaire (2012). Its validity has been confirmed by professorsand its reliability using Cronbach's alpha (0.977). Data analysis was done using structural equation modelingtest and SPSS 25 and Lisrel 8.80 software.Findings: The dimensions and components of cultural intelligence and organizational intelligence have apositive effect on the tendency towards organizational transformation.Results: The results show that among the components of cultural intelligence, the most important component iscognitive cultural intelligence and the least important is behavioral cultural intelligence, and among thecomponents of organizational intelligence, the most important component is pressure. performance and the leastimportant was alignment and harmony..
منابع و مأخذ:
آریانپور کاشانی، عباس؛ آریانپور کاشانی، منوچهر، (1371)، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی - فارسی، تهران: انتشارات امیرک9بیر.
ابزری، مهدی؛ اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، (1385)، "هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی سازمانی"، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، ص25.
احمدی، یعقوب؛ قاسمی، وحید، (1391)، "اثر همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی و قوم گرایی بر هوش فرهنگی"، راهبرد فرهنگ، شماره بیستم، زمستان، صص154-129.
اصغری یالقوز آغاجی، رعنا؛ محسنی زنوزی، سید جمال الدین؛ (1393)، "نقش دولت در تحول نظام اداری کشور"، مجله اقتصادی، شماره های 5 و 6 مردا و شهریور، صص54-41.
پیاژه، ژان، (1357)، روان شناسی هوش، ترجمه حبیب اله ربانی، تهران: انتشارات صفی علی شاه.
تسلیمی، محمد سعید؛ (1376)، مدیریت تحول سازمانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
درویشی، صیاد؛ میرزاخانی، عبدالرحمن؛ میرزایی کهن، علی؛ (1393)، "بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران وفرماندهان پلیس با سلامت سازمانی"، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال هشتم، شماره28، صص13-38.
رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید، دلارام، طوبی، (1388)، "بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران (مورد مطالعه:شعب بانک اقتصاد نوین استان تهران)"، دو فصلنامه مدیریت فردا، سال هشتم، شماره22، پاییزو زمستان، صص 78-67.
زارعی، عظیم؛ مقدم، علیرضا؛ مهمان نوازان، سهیلا؛ شهریاری، مهری؛ (1395)، "بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی"، فصلنامه ی علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 5، شماره4، بهار، 32-1.
سیدی، میرحسین؛ لطیفی، میثم، (1395)، "بررسی توأم نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در عملکرد شرکتهای شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، تابستان 95، صص428-409.
طباطبایی مزدآبادی، سیدمحسن، (1394)، "بررسی نقش هوش هیجانی و هوش فرهنگی در گرایش به تحول سازمانی"، دو فصلنامه ی نوآوری و ارزش آفرینی، سال 3، شماره ی هفتم، بهار و تابستان، صص116-105.
قلتاش، عباس، (1393)، "رابطه فرهنگ سازمانی و هوش سازمانی با رضایت شغلی کارکنان"، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نودر مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 3(پیاپی 19)، دانشگاه آزاداسلامی واحدمرودشت، صص128-115.
کاظم زاده، نگار، (1393)، "بررسی ارتباطات درون واحدی و ارتباط ان بر واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت بیمه ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، تهران مرکز.
محمدپور زرندی، حسین؛ رحیمیان، حمید؛ طباطبایی مزدآبادی، سید محسن؛ (1393)، "تبیین نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت تغییر کارکنان بانک شهر"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شماره نهم، صص 15-28.
محمدی، فرشته؛ بختیاری، حامد، (1394)، "الگوی نظری رابطه ی هوش سازمانی و یادگیری سازمانی باکیفیت خدمات"، توسعه ی سازمانی پلیس، شماره ی52، صص 69-84.
نسبی، نرجس السادات، (1387)، "بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور واحد شیراز.
نظری پوری، امیرهوشنگ؛ رحیمی اقدم، صمد؛ (1394)، "بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و انعطاف پذیری منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان"، مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 2، تابستان، صص392-373.
یاری، عباس؛ (1395)، "بررسی تأثیرتحول سازمانی بر نوآوری درخدمات بیمارستان تأمین اجتماعی امام خمینی (ره) اراک"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
Albrecht, Karl, (2003), “Organizational Intelligence& Knowledge Management:Thinking Outside the Silos", the Executive Perspec-tive:(www.KarlAlbrecht.com).
Bordum, A. (2010), “The strategic balance in a changemanagement perspective”, Society and Business Review, Vol. 5 No. 3, pp. 245-258.
Earley, P. C. & S. Ang. (2003). “Cultural Intelligence: Individual Interactions Across Cul-tures”. Palo Alto: Stanford University Press.
Pardo-del-val, M. Martinez, C. Dobon, S. (2012), “Participative management and itsinfluence on organizationalchange”, Management Decision. Vol. 50 No. 10, pp. 1843-1860.
Rafferty, A.E. and Griffin, M.A. (2006), “Perceptions of organizational change: a stress and coping perspective”, Journal of Applied Psychology, Vol. 91 No. 5, pp. 54-62.
Tang, C. Gao, Y. (2012), “Intra-department communication and employees’ reac-tion to organizational change”, Journal of Chinese Human Resource Management. Vol. 3 No. 2, pp. 100-117.
Van Dyne, L. & S. Ang. (2006). “Getting More than You Expect: Global Leader Initiative to Span Structural Holes and Reputational Effectiveness”. In W.H. Mobley & E.W. Weldon (Eds.). Advances in Global Leadership (pp. 101–122). New York: JAI Press.
Young, C.A., Haffejee, B., Corsun, D.L. (2017). “The relationship between ethno-centrism and cultural intelligence”. International Journal of Intercultural Rela-tions. 58. PP.31–41.
_||_
آریانپور کاشانی، عباس؛ آریانپور کاشانی، منوچهر، (1371)، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی - فارسی، تهران: انتشارات امیرک9بیر.
ابزری، مهدی؛ اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، (1385)، "هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی سازمانی"، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، ص25.
احمدی، یعقوب؛ قاسمی، وحید، (1391)، "اثر همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی و قوم گرایی بر هوش فرهنگی"، راهبرد فرهنگ، شماره بیستم، زمستان، صص154-129.
اصغری یالقوز آغاجی، رعنا؛ محسنی زنوزی، سید جمال الدین؛ (1393)، "نقش دولت در تحول نظام اداری کشور"، مجله اقتصادی، شماره های 5 و 6 مردا و شهریور، صص54-41.
پیاژه، ژان، (1357)، روان شناسی هوش، ترجمه حبیب اله ربانی، تهران: انتشارات صفی علی شاه.
تسلیمی، محمد سعید؛ (1376)، مدیریت تحول سازمانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
درویشی، صیاد؛ میرزاخانی، عبدالرحمن؛ میرزایی کهن، علی؛ (1393)، "بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران وفرماندهان پلیس با سلامت سازمانی"، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال هشتم، شماره28، صص13-38.
رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید، دلارام، طوبی، (1388)، "بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران (مورد مطالعه:شعب بانک اقتصاد نوین استان تهران)"، دو فصلنامه مدیریت فردا، سال هشتم، شماره22، پاییزو زمستان، صص 78-67.
زارعی، عظیم؛ مقدم، علیرضا؛ مهمان نوازان، سهیلا؛ شهریاری، مهری؛ (1395)، "بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی"، فصلنامه ی علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 5، شماره4، بهار، 32-1.
سیدی، میرحسین؛ لطیفی، میثم، (1395)، "بررسی توأم نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در عملکرد شرکتهای شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، تابستان 95، صص428-409.
طباطبایی مزدآبادی، سیدمحسن، (1394)، "بررسی نقش هوش هیجانی و هوش فرهنگی در گرایش به تحول سازمانی"، دو فصلنامه ی نوآوری و ارزش آفرینی، سال 3، شماره ی هفتم، بهار و تابستان، صص116-105.
قلتاش، عباس، (1393)، "رابطه فرهنگ سازمانی و هوش سازمانی با رضایت شغلی کارکنان"، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نودر مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 3(پیاپی 19)، دانشگاه آزاداسلامی واحدمرودشت، صص128-115.
کاظم زاده، نگار، (1393)، "بررسی ارتباطات درون واحدی و ارتباط ان بر واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت بیمه ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، تهران مرکز.
محمدپور زرندی، حسین؛ رحیمیان، حمید؛ طباطبایی مزدآبادی، سید محسن؛ (1393)، "تبیین نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت تغییر کارکنان بانک شهر"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شماره نهم، صص 15-28.
محمدی، فرشته؛ بختیاری، حامد، (1394)، "الگوی نظری رابطه ی هوش سازمانی و یادگیری سازمانی باکیفیت خدمات"، توسعه ی سازمانی پلیس، شماره ی52، صص 69-84.
نسبی، نرجس السادات، (1387)، "بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور واحد شیراز.
نظری پوری، امیرهوشنگ؛ رحیمی اقدم، صمد؛ (1394)، "بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و انعطاف پذیری منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان"، مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 2، تابستان، صص392-373.
یاری، عباس؛ (1395)، "بررسی تأثیرتحول سازمانی بر نوآوری درخدمات بیمارستان تأمین اجتماعی امام خمینی (ره) اراک"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
Albrecht, Karl, (2003), “Organizational Intelligence& Knowledge Management:Thinking Outside the Silos", the Executive Perspec-tive:(www.KarlAlbrecht.com).
Bordum, A. (2010), “The strategic balance in a changemanagement perspective”, Society and Business Review, Vol. 5 No. 3, pp. 245-258.
Earley, P. C. & S. Ang. (2003). “Cultural Intelligence: Individual Interactions Across Cul-tures”. Palo Alto: Stanford University Press.
Pardo-del-val, M. Martinez, C. Dobon, S. (2012), “Participative management and itsinfluence on organizationalchange”, Management Decision. Vol. 50 No. 10, pp. 1843-1860.
Rafferty, A.E. and Griffin, M.A. (2006), “Perceptions of organizational change: a stress and coping perspective”, Journal of Applied Psychology, Vol. 91 No. 5, pp. 54-62.
Tang, C. Gao, Y. (2012), “Intra-department communication and employees’ reac-tion to organizational change”, Journal of Chinese Human Resource Management. Vol. 3 No. 2, pp. 100-117.
Van Dyne, L. & S. Ang. (2006). “Getting More than You Expect: Global Leader Initiative to Span Structural Holes and Reputational Effectiveness”. In W.H. Mobley & E.W. Weldon (Eds.). Advances in Global Leadership (pp. 101–122). New York: JAI Press.
Young, C.A., Haffejee, B., Corsun, D.L. (2017). “The relationship between ethno-centrism and cultural intelligence”. International Journal of Intercultural Rela-tions. 58. PP.31–41.