شبکه های اجتماعی سایبری و توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم انسانی واحد تهران غرب
کلید واژه: توسعه فرهنگی, سواد فرهنگی, شبکه های اجتماعی, سواد فرهنگی فردی و سواد فرهنگی اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی در توسعه فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای می باشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 285 نفر مشخص شد. روایی پرسشنامه پس از ارائه به اساتید علوم ارتباطات و علوم اجتماعی تائید شد . ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر مستقل( استفاده از شبکه های اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیق( سواد فرهنگی و ابعاد آن) بیانگر بالابودن همبستگی درونی گویه ها و بالابودن پایایی ابزار تحقیق است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد فراوانی، و در سطح استنباطی نیز با استفاده از نرم افزارspss و همچنین با استفاده از آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است.نتایج تحلیل همبستگی نشان می دهد که شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه تاثیر مثبت دارد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی( فردی و اجتماعی) نقش دارد.
The purpose of this study was to investigate the role of social networks in increasing the cultural literacy of Faculty members (Islamic Azad University, Central Tehran Branch) with a cultural development. The research method is survey and a questionnaire is used to collect information. The sampling method is multi-stage cluster random sampling.The sample size is determined by using the Cochran's test 285 people. The validity of the questionnaire is confirmed by communication and social science experts.Cronbach's alpha coefficient for the independent variable (use of social networks) and the dependent variable of the research (Cultural literacy and its dimensions) indicate the high internal relation of the items and in other words the reliability of the research tool reliability.Analysis of data at the descriptive level using statistical characteristics such as frequency, frequency percentage, At the inferential level, it was done using SPSS software and also using Chi-square test and Spearman correlation coefficient.Findings of correlation analysis shows that use social networks have a positive effect on increasing the level of cultural literacy of university faculty members.The use of social networks also plays a role in increasing the level of cultural literacy (individual and social faculty members)
_||_