تبیین جامعه شناختی اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به بانک ملی ایران در سال 1397
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمجید کفاشی 1 , رضا نظری 2 , علی بقایی سرابی 3
1 - عضو هیات علمی
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
کلید واژه: سود-زیان, نظریه مبادله, کنش عقلایی, بانک ملی ایران, اعتماد اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تبیین جامعه شناختی اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به بانک ملی ایران در سال 1397می باشد. در این تحقیق، با استفاده از روش کمی و پیمایشی به گردآوری داده ها و تحلیل داده ها پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف(1389) و پرسشنامه مبادله اجتماعی (محقق ساخته) بود و برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری مربوطه و تحلیل مسیر در محیط نرم افزار Spss استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد، ضریب همبستگی بینِ دو متغیر عوامل جامعه شناختی و اعتماد اجتماعی به بانک 700/0 و دارای سطح معنیداری (000/0SIG=) ، ضریب همبستگی بین میزان هزینه- فایده و اعتماد اجتماعی، 586/0 و دارای سطح معنی داری (000/0SIG=) ، ضریب همبستگی بین سطح کنش عقلانی و میزان اعتماد اجتماعی، 769/0 و دارای سطح معنی داری (000/0SIG=)، ضریب همبستگی بین میزان احتمالات ریسک و اعتماد اجتماعی، 725/0 و دارای سطح معنی داری (000/0SIG=)، ضریب همبستگی بین میزان منافع شخصی و میزان اعتماد اجتماعی،606/0 و دارای سطح معنی داری (000/0SIG=) بود. ضریب همبستگی بین سطح پاداش متصور شده و میزان اعتماد اجتماعی، 610/0 و دارای سطح معنی داری (000/0SIG=) و ضریب همبستگی بین میزان ضررهای پیش بینی نشده و اعتماد اجتماعی، 863/0 و دارای سطح معنی داری (000/0SIG=) بود. مقدار ضریب تعیین در رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته برابر 60/0 می باشد. به عبارت دیگر 60/0 درصد از مجموع تغییرات متغیر اعتماد اجتماعی شهروندان به بانک ملی توسط مدل تحلیلی فوق تبیین می شود.
The present study is aimed to explain the sociology of Tehrani citizens' social trust in Bank Melli Iran in 2018. In this study to collect and analyze data, we used a survey and qualitative research method. Saffarinia and Sharifi's social trust (2010) questionnaire and social exchange questionnaire were used to assess and for data analysis we used the relevant statistical tests and path analysis in SPSS software statistics environment. Findings show that the correlation coefficient between the two variables of sociological factors and social trust in the bank is 0.700 and has a significance level (SIG = 0.000), The correlation coefficient between the level of cost-benefit and social trust is 0.586 and has the significance level (SIG = 0.000), the correlation coefficient between the level of wisely activism and the level of social trust, 0.769 and with the significance level (SIG = 0.000), the correlation coefficient between the probability of risk and social trust, 0.725 and has the significance level(SIG = 0.000), the correlation coefficient between the level of personal interests and the level of social trust, 0.606 and has a significant level (SIG = 0.000) and correlation coefficient between the expected reward level and the level of social trust, 0.610 and has the significance level (SIG = 0.000) and the correlation coefficient between the amount of unforeseen losses and social trust is 0.863 and has the significance level(SIG = 0.000). The value of the coefficient of determination in the relationship between independent and dependent variables is equal to 0.60.
_||_