مطالعه جامعه شناختی عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانشیوا مقدم 1 , فاطمه فراهانی 2 , سید رضا صالحی امیری 3
1 - مدیر خانه فرهنگ / فرهنگی هنری شهرداری تهران
2 - گروه مدیریت فرهنگی- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی - علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشیار گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: نخبگی, مطالعه جامعه شناختی, سیاستگذاری, فرهنگ, مشارکت,
چکیده مقاله :
عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی از جنبه جامعه شناختی مورد مطالعه واقع شد. تاکنون خاستگاههای مشارکت نخبگان در قلمروهای سیاسی و اجتماعی بررسی شده است؛ امّا گستره فرهنگ از این حیث دچار خلأ است. نمونهٔ تحقیق شامل صد و پنجاه و دو متخصّص حوزهٔ نخبگی، عضوهیأت علمی دانشگاه، کارشناس عالی حوزه آموزش و پرورش و امور فرهنگی و نیز فارغ التّحصیلان مراکز نخبگی می شدند. از مصاحبهٔ اکتشافی و ابزار فهرست مشارکت فرهنگی نخبگانبرای جمع آوری اطّلاعات بهره گیری شد. روش تحلیل عاملی اکتشافی (به شیوه واریماکس) برای تحلیل داده های کمّی به کار رفت. دستاوردهای تحلیلی عوامل در مراحل متوالی به ساختاری سه بخشی مرکّب از: الف)مبانی، ب) راهبردها، و ج) سیاستها منجرّ گردید. مبانی مشارکت فرهنگی نخبگان بر حول پذیرش اجتماعی سه مؤلّفه را شامل شد: 1) اندیشکده های فرهنگی، 2) نخبه محوری فرهنگی، 3) انزوا زدایی نخبگان. همچنین دو راهبرد در امر مشارکت حاصل گردید: الف)ویژگیهای نخبگان و ب)نظام اداری فرهنگی دارد. راهبرد ویژگیهای نخبگان چهار سیاست را در بر گرفت: 1) تعهّد ملّی نخبگان، 2) تخصّص حرفه ای نخبگان، 3) شایستگیهای نخبگان فرهنگی، 4) بهره گیری از نخبگان فرهنگی. راهبرد نظام اداری فرهنگی نیز شامل دو سیاست شد: 1) کفایت مدیران و 2) مشارکت عامّ. در استنتاج کلّی برای پی ریزی زمینه های مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی بر رعایت نظام اداری خاصّ ، تعهّد ملّی نخبگان ، توجّه به هویّت نخبگان و پی ریزی قطبهای نخبگانی تأکید می شود.
The origins of participation of elites have been studied in the political and social realms, but the scope of culture is in a vacuum. Therefore, the factors influencing the participation of elites in cultural policy were studied from a social psychological point of view. The statistical population of the study was elite elite specialists, elite education experts and graduate students of elite centers. One hundred and fourthy experts, senior experts and graduates of Sampad were selected through available sampling method. The "Exploration Interview" and the "Cultural Elite Census List" tool were used to collect information. Exploratory Factor Analysis were used to analyze data. The results are sequentially structured into three parts: a) bases, b) strategies, and c) policies. "Fundamentals of Cultural Elite Partnership" included three components in the context of "social acceptance": (1) cultural think tanks, (2) cultural elitism, (3) elite isolation. There were also two strategies for participation: (a) "elite qualities" and (b) "administrative cultural system." The strategy of "elite attributes" embraced four policies: (1) national elite commitment, (2) professional elite expertise, (3) cultural elite qualities, (4) exploitation of cultural elites. The strategy of the "administrative-cultural system" also included two policies: (1) the adequacy of managers, and (2) public participation. the general conclusion is drawn in order to elucidate the areas of participation of elites in cultural policy regarding the observance of a particular administrative system, the national commitment of elites, attention to the identity of elites and the establishment of elite poles
_||_