بررسی فرایند توسعه بانکداری اجتماعی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
محمد صفایی
1
,
سید محمود هاشمی
2
*
,
عبداله نعامی
3
,
علیرضا روستا
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
کلید واژه: بانکداری اجتماعی, مسئولیت اجتماعی, بازاریابی اجتماعی, توسعه پایدار.,
چکیده مقاله :
هدف: امید اجتماعی بهعنوان حالتی شناختی و همچنین یک احساس، بر اعتماد فرد به قابلیت خود، عملکرد اجتماعی، انتظار یک زندگی خوب و پیشرفت در آینده تأثیر میگذارد. از طرفی احساس امنیت در جامعه، یکی از مؤلفههای مهم در ایجاد و تقویت امید اجتماعی است. هدف از این تحقیق، تبیین نقش مؤلفههای امنیت بر میزان امید اجتماعی به صورت مستقیم و نیز با نقش میانجی اعتماد اجتماعی شهروندان شهر تهران میباشد.
روشها: جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، شهروندان تهرانی است که با توجه به فرمول کوکران، 400 نفر به روش تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامهای با 40 گویه (متغیرهای امنیت نظامی 7 گویه، امنیت اجتماعی 6 گویه، امنیت جانی 6 گویه، امنیت اقتصادی 9 گویه، اعتماد اجتماعی 6 گویه و امید اجتماعی6 گویه) و طیف پنج گزینهای لیکرت است که روایی محتوای آن با نظر اساتید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (0/860) تائید شد.
یافتهها: تأثیر «امنیت نظامی»، «امنیت اجتماعی»، «امنیت جانی» و «اقتصادی» بر امید اجتماعی مثبت میباشد. از سوی دیگر، تأثیر این متغیرها با نقش میانجی اعتماد اجتماعی بر امید اجتماعی بررسی شد که بر این اساس، اعتماد اجتماعی، رابطه بین مؤلفههای امنیت و امید اجتماعی را بهبود میبخشد.
نتیجهگیری: امنیت میتواند امید و اعتماد فرد و جامعه به آینده را بهبود بخشد. با افزایش احساس امنیت، افراد میتوانند بهترین حالات خود را به نمایش بگذارند، در توسعه شخصی و اجتماعی خود پیشرفت کنند و امید اجتماعی را نیز افزایش دهند.
This study examines the process of developing social banking based on social marketing. The research method is applied and exploratory-explanatory in terms of approach, and the research method is qualitative. The statistical population of the study included managers and experts in the banking industry, of whom 10 people were selected as the research sample using the purposeful snowball method. In this study, content analysis methods based on open coding, axial coding, and selective coding were used to analyze the data, based on grounded theory. The results showed that strategic factors, through the five components of leadership, accountability, work environment, market environment, and society, create social responsibility. The created social responsibility also creates the capability of social banking. Also, infrastructures including political-economic, legal and technical infrastructure and resources including: human and financial resources as background conditions and elements of social marketing mix including service, price, operations and processes, distribution channels (place), and promotion as intervening factors affect the capability of social banking and ultimately lead to sustainable development (economic development, social development and environmental development). Therefore, it can be concluded that social banking is a complex process and is heavily influenced by strategic factors, social marketing mix, infrastructure and resources.
حسینی نژاد ماه خاتونی، سید باقر؛ محسنی مشتقین، علی. (1396). بررسی نقش بانکها در توسعه اقتصادی و اجتماعی، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی، دوره 3، شماره 3، پاییز 1396، 81-89.
شهبازی، مهدی؛ حصیرچی، امیر؛ سلگی، محمد. (1399). طراحی و تبیین الگوی بانکداری اجتماعی در ایران: شناسایی پیشایندها و پیامدها، مجله علمی - پژوهشی تحقیقات مالی اسلامی، پذیرفته شده، مقالات آماده انتشار، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1399.
محسنی، حسنعلی. (1396). شناسایی عوامل اثرگذار بر تغییر رفتار مصرفکنندگان نسبت به کالای ملی با رویکرد بازاریابی اجتماعی در راستای اقتصاد مقاومتی (موردمطالعه: صنعت پوشاک مردانه ایران). تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
میرکزاده، علیاصغر؛ بهرامی، مجید. (1390). بازاریابی اجتماعی فصلی نوین در سیاستهای بازاریابی، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 51، 38 -45.
Andreasen, Alan R. (2005). Marketings Social Change: Changing Behavior to promote Health, Social Development, and the Environment. San Francisco: Jossey-Bass.
Benedikter, R. (2012). Social banking and social finance: building stones towards a sustainable post-crisis financialsystem? Available from: http://www.europeanfinancialreview.com/?p=2027Biggeri.
Finney Rutten,L.F., Yaroch,A.L., Pinard.C. A., & Story. M. (2013). Social marketing to Promote Nutrition Assistance Programs. Journal of Hunger & Environmental Nutrition, 8(2):164-170.
Isa, Nina Farisha., Mohd Salleh, Noor Akma., & Azliza Aziz, Azmin. (2015). Determinants and Impact of Online Social Interaction on Online Buying Behaviour, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 219, 31 May 2016, 352-358.
Jackson, C.S., & Smith, K.H. (2014). A social marketing Template for Solving the Musicians’ Dilemma through Nonprofit Healthcare Networks. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 26(1): 80-98.
Kemp, GA. & Lynn, E. & Verne, J. (2010). Mass media barriers to Social Marketing interventions: example of sun protection in UK. London:Health Promotion International.
Kotler, Philip, Roberto, Ned & Lee, Nancy. (2002). Social Marketing, Improving the Quality of Life. SAGE Publications, California.
Naeem, Muhammad., Ozuem, Wilson. (2021). The role of social media in internet banking transition during COVID-19 pandemic: Using multiple methods and sources in qualitative research, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 60, May 2021, 102483.
Siueia, Tito Tomas., Wang, Jianling, Deladem, Tamakloe Geoffrey. (2019). Corporate Social Responsibility and financial performance: A comparative study in the Sub-Saharan Africa banking sector, Journal of Cleaner Production, Volume 226, 20 July 2019, 658-668.
Wang, Yichuan, & Yu, Chiahui. (2015). Social interaction-based consumer decision-making model in social commerce: The role of word of mouth and observational learning. International Journal of Information Management, JJIM-1457; pp 11.
Wood, M. & Fowlie, J. & Watt, P. (2009). Social Marketing Through Emotional Connections:” Myth Busting” in a London Borough, London: ANZMAC.