ارائه مدل توسعه اجرایی بخشی منتورینگ در مدارس دوره ابتدایی به منظور بهبود عملکرد مدیران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
مریم السادات جوادیان
1
,
فرهاد شفیع پور
2
*
,
مجتبی معظمی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، استان مرکزی، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: منتورینگ, بهبود عملکرد مدیران, دوره ابتدایی, ارائه مد,
چکیده مقاله :
زمینه: مدیریت آموزشی در راستای بهبود وارتقاء بخشی برون دادهای خود نیازمند بهره گیری از منتورینگ است. چنان که برای اصلاح وبازنگری رویه های اداری و آموزشی باید از مشاوره ی حرفه ای مدیران با تجربه و سابقه کاری ممتاز بهره مند شود.
هدف: تحقیق حاضر، ارائه مدل توسعه اجرایی بخشی منتورینگ در مدارس دوره ابتدایی به منظور بهبود عملکرد مدیران بوده است.
روش پژوهش: شیوه مطالعه از حیث هدف کاربردی و از لحاظ شیوه کیفی از کیفی- نظریه داده بنیاد صورت پذیرفت. میدان پژوهش در بخش کیفی شامل تمام اساتید رشته مدیریت آموزشی دانشگاه های کشور در سال 1402-1401 بوده است. نمونه گیری در این تحقیق بر اساس نمونه هدفمند تا حد اشباع داده ها استوار گردید، به گونه ای که مصاحبه ها تا حد تداوم به تعداد 19 نفر ادامه یافت.
یافته ها: ارائه تحلیل داده ها، بر اساس نظام کُدگذاری باز،کُدگذاری محوری و کُد گذاری انتخابی صورت گرفت. بدین روش، مفاهیم بر اساس مشابهتهایشان مورد طبقهبندی قرار گرفتند. بطور کلی نتایج نشان داد، شرایط علّی توسعه اجرایی بخشی منتورینگ شامل 3 کُد انتخابی (آشنایی با شیوه های رهبری، آشنایی با اهمیت مدیریت برنامه های درسی، ومتناسب سازی سازوکارهای مدیریتی)، شرایط زمینه ای شامل 3 کُد انتخابی (زمینه شناختی، زمینه روانشناختی، و زمینه اجتماعی)، شرایط راهبردی شامل 2 کُد انتخابی (راهبرد به اشتراک گذاری تجربیات، راهبرد عاملیت سازمانی)، شرایط مداخله ای شامل 3 کُد انتخابی (مقاومت در بدلیل اعتقاد به خود، مقاومت بدلیل انجام رویه های کلیشه ای، مقاومت در برابر مشاوره بدلیل ناآگاهی)، و شرایط پیامدی شامل 3 کُد انتخابی (توانمندسازی روانشناختی، توانمندسازی اجتماعی، و توانمندسازی مدیریتی) بوده است.
بحث و نتیجه گیری: از این یافته ها می توان نتیجه گرفت که سازمان آموزش و پرورش باید بستری برای راه اندازی و توسعه نظام منتورینگ به منظور بهره گیری مدیران مدارس و موسسات تحت مدیریت خود فراهم سازد.
Background: Educational management needs to use mentoring in order to improve and promote its outputs. As for reforming and revising administrative and educational procedures, it should benefit from professional advice from managers with excellent experience and work history.
Objective: The present study was to present a model for the implementation of mentoring in elementary schools in order to improve the performance of managers.
Method: The study method was applied in terms of purpose and qualitative in terms of method, based on qualitative-data-based theory. The research field in the qualitative part included all professors of educational management in the country's universities in 1401-1402. Sampling in this study was based on a purposive sample until data saturation, so that interviews continued until the number of 19 people was reached.
Findings: Data analysis was presented based on open coding, axial coding, and selective coding. In this method, concepts were classified based on their similarities. In general, the results showed that the causal conditions for the development of the mentoring sector included 3 selected codes (familiarity with leadership styles, familiarity with the importance of curriculum management, and adaptation of management mechanisms), the contextual conditions included 3 selected codes (cognitive context, psychological context, and social context), the strategic conditions included 2 selected codes (experience sharing strategy, organizational agency strategy), the intervention conditions included 3 selected codes (resistance due to self-belief, resistance due to performing stereotyped procedures, resistance to counseling due to ignorance), and the consequential conditions included 3 selected codes (psychological empowerment, social empowerment, and managerial empowerment).
Conclusion: From these findings, it can be concluded that the education and training organization should provide a platform for launching and developing a mentoring system for the benefit of school administrators and institutions under its management.
آیتی، محسن (1397). «ضرورت منتورینگ در آموزش و پرورش»، اولین همایش ملی مدرسه فردا
اکبری، محمد؛ آیتی، محسن؛و محمدی، زهرا (1397). «طراحی و تدوین برنامه درسی آموزش منتورینگ به معلمان با سابقه»، اولین همایش ملی مدرسه فردا
بیرمی پور، علی؛اچرش، شیدا (1401). «واکاوی مهارتهای مورد نیاز مدیران مدارس در دوران پسا کرونا: یک مطالعه سنتزپژوهی»، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، دوره 15، شماره 2، شماره پیاپی 29،
شفیع پور مطلق، فرهاد. (1399). «طراحی الگوی مدرسه داری مدیران برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا(کووید 19) به شیوه تحلیل مضمون»، دو ماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال یازدهم، شماره 4، پیاپی 44، مهر و آبان، صص 344-323.
صفدری، نرگس؛قرونه، داود (1400). «فرآیند به كارگیری منتورینگ در توسعه حرفهای مدیران مدارس»، فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمانها، سال دهم، شماره 4، زمستان، صص94-61.
عنایتی زاده، فاطمه؛و قورنه، داور (1401). «منتورینگ راهبردی برای توسعه مدیران مدارس»، نهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی
قربانی، زهرا؛ همایونی، محمد حسین؛ وحیرانی، سعید (1402). «شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت به شیوه منتورینگ معلمان ابتدایی شهر گلهبار»، نهمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران
قلی پور، آرین؛موسوی، سید جواد؛ هاشمی، محمد (1395). «تبیین نقشهای مثبت و منفی منتورینگ در بهبود تسهیم دانش: موانع و راهکارهای پیاده سازی منتورینگ»، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی سال سوم، شماره 10، پاییز، صص 72-51.
نیرومند، پروانه؛ قهرمانی، جعفر؛و قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل (1401) با عنوان«ارائه مدلی برای منتورینگ معلمان جدیدالاستخدام در نظام آموزشی کشور براساس نظریه داده بنیاد از دیدگاه جامعه شناسی آموزش و پرورش»، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی آموزشی، شماره 56، دوره 15، پاییز، صص 240-225.
Chang, Heewon; Longman, Karen A; Franco, Marla A. (2014). Leadership Development through Mentoring in Higher Education: A Collaborative Autoethnography of Leaders of Color. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning. Volume 22, Number4. P.p: 373-389.
Crisp, G., & Alvarado‐Young, K. (2018).The role of mentoring in leadership development. New directions for student leadership, 2018(158), 37-47.
Dawson, P. (2014). Beyond a definition: Toward a framework for designing and specifying mentoring models. Educational Researcher, 43(3), 137-145.
Donaldson, S. I., Ensher, E. A., & Grant-Vallone, E. J. (2000). Longitudinal examination of mentoring relationships on organizational commitment and citizenship behavior. Journal of Career Development, 26(4), 233-249.
Eyal, O., Wahrman, H., Vexler, Y. A., & Schifter, R. (2023). “I’m trying to help”: How do mentors affect principals' person–organization fit during organizational socialization?. Educational Management Administration & Leadership, 17411432231152349.
Gillian, B. (2011). Learning to lead in the 'year of the firsts': a study of employer led mentoring for new school leaders in Scotland. (Doctoral dissertation). University of Glasgow.
Gurr, D. (2015). A model of successful school leadership from the international successful school principalship project. Societies, 5(1), 136-150
Meeuwissen, Stephanie N. E; Stalmeijer, Ren_ee E; Govaerts, Marjan. (2019). Multiple-role mentoring: mentors’ conceptualisations, enactments and role conflicts. Medical Education published by Association for the Study of Medical Education and John Wiley & Sons. Volume, 53. Number, 6, P.p: 605-615.
Rasmitadila, R., Megan Asri, H., & Reza, R. (2022). Teachers' Perceptions of the Role of Universities in Mentoring Programs for Inclusive Elementary Schools: A Case Study in Indonesia. Journal of Education and e-Learning Research, 8(3), 333-339.
Yen, D. T. H., Huyen, N. P., Duong, N. T., & Hoang, N. H. (2021). The Process of Developing Leadership Competencies for High School Principals-Insights from Vietnamese Case. Educational Sciences: Theory & Practice, 21(2), 27-43.
Yirci, R., & Kocabas, I. (2010). The importance of mentoring for school principals: A conceptual analysis. International Journal of educational leadership Preparation, 2(5), 1-7.
Zeinabadi, H., & Abbasian, H. (2022). Principal's leadership and teacher-to-teacher knowledge-sharing in Iranian schools: Developing and validating a multi-dimensional scale. Educational Management Administration & Leadership, 17411432221095947.