مروری بر ماهیت وکارکرد توسعه محور پلتفرم های رسانه ای در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانیوسف هدایی 1 , نازنین ملکیان 2 , اکبر نصراللهی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مطالعات فرهنگی و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت رسانه ،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: پلتفرم های رسانه ای, فناوری اطلاعات و ارتباطات, کارکرد, توسعه محوری,
چکیده مقاله :
روند تحول و توسعه شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر بسیار شتابان بوده بطوریکه فضای بسیار مناسبی را برای به اشتراک گذاری فوری اطلاعات پلتفرم های رسانه ای متنی یا چندرسانه ای بین دو شخص یا بیشتر در بستر اجتماعی فراهم کرده است. بطوریکه انعکاس قدرتمندی از ساختار و پویایی جامعه قرن بیست و یکم و تعامل نسل اینترنت با تکنولوژی و افراد مختلف را به هم ارتباط می دهند. در واقع، رشد چشمگیر محتوای چندرسانهای اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر، همه مراحل زنجیره ارزش محتوا از جمله تولید، پردازش، توزیع و مصرف را متحول کرده است. همچنین جنبه جدیدی از علم و فناوری را که دست کم گرفته شده و اکنون حیاتی است، به بخش چند رسانه ای آورده است: .این مطالعه با روش اسنادی ومروری به ماهیت وکارکرد توسعه محور استفاده از پلتفرم های رسانه ای در جامعه معاصرپرداخته است . از انجا که پلتفرم های رسانه ای نقش مهمی در شکلدهی افکار عمومی و تأثیرگذاری بر گفتمان اجتماعی دارند این قدرت را دارند که روایت ها و دیدگاه های خاصی را تقویت کنند، بنابراین بر نحوه درک و درگیری افراد با موضوعات مختلف تأثیر می گذارند. علاوه بر این، شیوع اطلاعات نادرست و اخبار جعلی در این پلتفرمها چالشی حیاتی در حفظ یکپارچگی اطلاعات به اشتراکگذاشتهشده آنلاین است، و همین طور ظهور پلتفرم های رسانه ای خطوط بین حوزه عمومی و خصوصی را محو کرده است که منجر به نگرانی هایی در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها و نظارت شده است.در نتیجه ماهیت پیچیده پلتفرم های رسانه ای و تأثیر چندوجهی انها بر ابعاد مختلف جامعه انسانی نمود بیشتری پیدا کرده است . در حرکت رو به جلو، برای سیاست گذاران، شرکت های فناوری و کاربران بسیار مهم است که به این پیامدها رسیدگی کنند و برای ایجاد یک محیط دیجیتال شفاف تر، اخلاقی تر و مسئولانه تر کار کنند.
The evolution and development of social networks has been very rapid in recent years, so that it has provided a very suitable space for the immediate sharing of information on text or multimedia platforms between two or more people on the social platform. As a powerful reflection of the structure and dynamics of the 21st century society and the interaction of the Internet generation with technology and different people. In fact, the dramatic growth of social multimedia content and user-generated content has revolutionized all stages of the content value chain, including production, processing, distribution, and consumption. It has also brought a new aspect of science and technology, which is underestimated and is now vital, to the multimedia sector: this study has focused on the nature and development-oriented function of the use of media platforms in contemporary society with a documentary and review method. Since media platforms play an important role in shaping public opinion and influencing social discourse, they have the power to reinforce certain narratives and viewpoints, thus affecting the way people understand and engage with various issues. Furthermore, the prevalence of misinformation and fake news on these platforms is a critical challenge in maintaining the integrity of information shared online, and the rise of media platforms has blurred the lines between the public and private spheres, leading to concerns about maintaining Data privacy has been monitored. As a result, the complex nature of media platforms and their multifaceted impact on different dimensions of human society has become more apparent. Moving forward, it is critical for policymakers, technology companies, and users to address these implications and work to create a more transparent, ethical, and responsible digital environment.
1. باقری ، محمدرضا(1400) کاربردهای شبکههای اجتماعی در روابطعمومی، شارا ، شبکه روابط عمومی
2. البرزی دعوتی، هادی، (1399) ، فناوری رسانهای و چرخه 24 ساعته خبری، فصلنامه علمی تخصصی دانش آینده پژوهی رسانه/ سال اول / شماره /1 پیاپی 1 بهار /1399 97-65
3. جلیلوند خسروی, مسعود, مقصودی, مهرداد, صلواتیان, سیاوش. (1400). شناسایی و دستهبندی کاربران پلتفرمهای تماشای برخط فیلم به کمک تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی؛ مطالعه موردی سینمامارکت. تحقیقات بازاریابی نوین, 11(4), 20-1. doi: 10.22108/nmrj.2021.126442.2324
4. روشندل اربطانی ، طاهر(1400) ، چیستی مدیریت رسانه.نوشتة:دکتر طاهر روشندل اربطانی، (مفاهیم، نظریه ها و رویکردها)، انتشارلت دانشگاه تهران
5. روشندل اربطانی ، طاهر(1401) ، سخن سردبیر: پلتفرم های رسانه ای و سیاست گذاری عموم بررسی های مدیریت رسانه دوره 1 پاییز 1401 شماره 3
6. سرفرازی، مهرزاد و خرم دبیری، علی رضا و خدیور، محمدرضا،1401،حمایت سازمانی ادراک شده و رهبری تحول آفرین شاخص هایی تاثیر گذار بر بهبود عملکرد سازمانی،هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت، روانشناسی و آموزش و پرورش،تهران،https://civilica.com/doc/1657167
7. سعیدی، روح الامین و رضایی، نرجس،1399،سواد رسانه ای و تاثیر آن بر حکمرانی نوین در عصر دولت پسامدرن،https://civilica.com/doc/1562926
8. سلیمانی پور، روح الله ، (1402) ، شبکه های اجتماعی؛ فرصت ها و تهدیدها، فصلنامه ره آورد نور، شماره 31، ص14 ,
9. عزیزیان، محمد،علی محمد مزیدی شرف آبادی ،حسین اسلامی (1399) بررسی عوامل در به کارگیری رسانه های اجتماعی با تاکید بر روابط عمومی متروی شهر تهران، فصلنامه علمی)مفاله علمی – پژوهشی(جامعه شناسی سیاسی ايران، سال سوم، شماره اول)پ یاپی9(، بهار،99صص 509-542
10. فیضی، زهرا، و غفاری آشتیانی، پیمان. (1397). بررسی تأثیر محتوای رسانه های اجتماعی بر قصد خرید با توجه به نقش میانجی نفوذ اجتماعی هنجاری و اطلاعاتی و ارتباط با مشتری (مشتریان فروشگاه نوین چرم از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام). مدیریت بازاریابی، 13(41 )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/218835/fa
11. لطفی جلال آبادی ، مصطفی ، جواد زروندی ( 1402) ، تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر تغییرات فرهنگی با تاکید بر سبک زندگی، نشریه مطالعات راهبردی ارتباطات، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8 دی 1402 صفحه 71-86
12. يخچالي ، مهدی طهماسبي، رضا ، لطيفي، میثم ، فرجي ، امین، (1399) ملائي واكاوي ويژگيهاي دولت بهمثابه پلتفرم با استفاده از مرور نظاممند و فراتركيب، فصنامه مديريت دولتي، ،1399 دوره ،12 شماره ،2 صص. 237-204
13. Ali Abd Almisreb,Hana Hadžo Mulalić,Nina Mučibabić, Refija Numanović, (2019) , A review on mobile operating systems and application development platforms, Sustainable Engineering and Innovation ISSN 2712-0562 1(1):49-56
14. Anne Himmelfarb(2024), Third Rapid Damage and Needs Assessment, © February 2024, the World Bank, the Government of Ukraine, the European Union, the United Nations.
15. Antonio Zama, Ruxandra Dumitru, (2020), "Young Social Movements and Social Media: Facebook and an Online Romanian Justice Protest that Moved Offline", 2020
16. Bakht Zaman(2022) Impact of Social Media on Social Values: A Comparative Analysis of the Users and Non-User,. Journal of Media Science, January 2022Vol. 3(1):425-451
17. Burton Ong & Ding Jun Toh , (2023) , Digital Dominance and Social Media Platforms: Are Competition Authorities Up to the Task?, IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law, Volume 54, pages 527–572, (2023)
18. Chatterjee, S., Ghosh, S. K., Chaudhuri, R., & Nguyen, B. (2019). Are CRM systems ready for AI integration? A conceptual framework of organizational readiness for effective AI-CRM integration. The Bottom Line, 32, 144-157.
19. Di Gao, Zhengke Fu(2023) , "Internet Media and Universal Trust: An Analysis of the Impact on the Psychology of Social Interaction among Chinese Netizens.", 2023, pp. 47-54
20. Dwyer, P. (2019) . A theory of media production. in: Dwyer, P. (ed.) London Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315298054-2
21. Egielewa, Peter E., F. Ngonso, Blessed,(2018) "When Values Change Values: Assessing how Social Media Changes Nigerian Youth Communication Patterns and Values", 'International Institute for Science, Technology and Education', 2018
22. Emine Yildirim, (2023)Ervanur Unal, Mustafa Yazici, Asiye Akin, "Exploring the Impact of Excessive Social Media Use on Mental Health and Social Interaction", 2023
23. Esteban Ortiz-Ospina, (2023) the Evolution of Social Media: How Did It Begin, and Where Could It Go Next?, Media and Communication 1(1):2-14
24. Federica Pascucci, Elisabetta Savelli , Giacomo Gistri , (2023) , How digital technologies reshape marketing: evidence from a qualitative investigation, , Italian LUKE BARTLETT ,, MUHAMMAD ASHAD KABIR , (Member, IEEE), AND JUN
25. Filip Agneessens, Giuseppe (Joe) Labianca, (2022) , Collecting survey-based social network information in work organizations, Social NetworksVolume 68, January 2022, Pages 31-47
26. Gaitán-Aguilar L, Hofhuis J, Bierwiaczonek K, Carmona C. Social media use, social identification and cross-cultural adaptation of international students: A longitudinal examination. Front Psychol. 2022 Nov 10;13:1013375. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1013375. PMID: 36438408; PMCID: PMC9685662.
27. Ghee Kian Koh, Jenna Qing Yun Ow Yong, A. Lee, Bernard Soon Yang Ong, C. E. Yau, C. Ho, Y. Goh, "Social media use and its impact on adult's mental health and well-being: A scoping review.", 2024
28. Gil Appel, Lauren Grewal, Rhonda Hadi & Andrew T. Stephen (2020) , The future of social media in marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, Volume 48, pages 79–95, (2020)
29. HANA(2023) , Review on Business Process Management System Design: The Role of Virtualization and Work Design, Received 27 August 2023, accepted 3 October 2023, date of publication 10 October 2023, date of current version 26 October 2023. Journal of Marketing (2023) 2023:27–58 , Volume 2023, pages 27–58, (2023)
30. Huyen Trang Do(2018) , POWEROF MEDIA, PUBLIC DIPLOMACY AND FOREIGN POLICY IN THE 21stCENTURY, Proceedings of the 4th World Conference on Media and Mass Communication, Vol. 4, 2018, pp. 35-45
31. Luisa Fernanda Manrique Molina, Camilo Andrés Ramírez Rojas, "Exploratory Study: Social Media Impact on Mental Health Perception in Colombian Gen Z", 2024 Abu Muna Almaududi Ausat, (2023) , Technology and Society Perspectives (TACIT) Vol. 1, No. 1, March 2023, pages 35–44
32. Madyson R. Heslin, Nimrod Dvir,(2024), The Double-Edged Screen: Balancing Benefits and Risks of Social Media in Digital Citizenship, January 2024 ,DOI:10.13140/RG.2.2.26769.81764
33. Md. Abdus Shabur a, Md. Raihan Siddiki (2024), Investigating social media's impact on the new era of interactive learning: A case study of Bangladesh, Volume 10, Issue 4, 29 February 2024, e26234
34. Michael Etter, Davide Ravasi,Elanor Colleoni(2019), Social Media and the Formation of Organizational Reputation, Academy of Management Review 44(1):amr.2014.0280, November 2019, 44(1):amr.2014.0280
35. Mikailu, Hannah Nzeke, "An Evaluation of Social Media on the Growth and Expansion of Small Scale Entrepreneurship: A Case Study of Small Scale Businesses in Nigeria.", 2020
36. Mohammad albeik(2023)The Role of Social Media in the Decision-Making Process, Digital Marketing, digital marketing agency in lebanon, digital marketing agency lebanon Volume 122, January 2021, Pages 889-901
37. Musammat Tahmina Khano(2023) , Using Social Media Marketing in the Digital Era: A Necessity or a Choice, nternational Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478) 12(3):88-98
38. N. Döring, "Visual Gender Stereotypes (Advertisement, Social Media)", 2022
39. Noori , N. ., Sayes, A. ., & Anwari , G. (2023). The Negative Impact of Social Media on Youth’s Social Lives. International Journal Of Humanities Education and Social Sciences, 3(1). https://doi.org/10.55227/ijhess.v3i1.613
40. Nordby, H. (2021). Communication and Organizational Culture. IntechOpen. doi: 10.5772/intechopen.92318
41. Palpunavam Prisha, Han-Foon Neo, Thian-Song Ong, Chuan-Chin Teo(2017) E-Commerce Security and Identity Integrity: The Future of Virtual Shopping, Journal of Computational and Theoretical Nanoscience • August 2017
42. panelSieun Kim a, Ilhwan Ma b, Jeyoung Son , (2024) , How does stress experienced on instagram differ from threads? Comparing social media fatigue based on platform types, Computers in Human Behavior
43. Rachel Griffin(2023), Rethinking rights in social media governance: human rights, ideology and inequality, Published online by Cambridge University Press: 29 June 2023
44. Sheikh Muhamad Hizam Sheikh Khairudin , Mohammad Amin Mohammad ,(2023) , The Effect of COVID-19 on Information Technology (IT) Marketing and Digital Business in Global Market, Journal of Information Technology Management, 2023, Vol. 15, Special IssuePages 189-201,
45. Tinezia Sri Cendani, Mahrinasari Ms, Mudji Rachmat Ramelan, "Innovating Brand Image: Mediating The Impact of Social Media Advertising Content and Social Media Sales Promotion Content on Behavioral Intentions for Clothing Distros in Bandar Lampung (A Study on Otsky Store Distro Products, Lampung)", 2023
46. Tomi Dufva a, Mikko Dufva , , (2019) , Grasping the future of the digital society, Futures, Volume 107, March 2019, Pages 17-28
47. Vengalarao Pachava, O. Lasekan, Siva Krishna Golla, Sreeramulu Gosikonda, "Machine Learning Analysis of Social Media’s Impact on Mental Health of Indian Youth", 2024, Volume 157, August 2024, 108249
48. Yogesh K. Dwivedi a, Elvira Ismagilova b, D. Laurie Hughes c, Jamie Carlson d, Raffaele Filieri e, Jenna Jacobson f, Varsha Jain g, Heikki Karjaluoto h, Hajer Kefi i, Anjala S. Krishen j, Vikram Kumar k l, Mohammad M. Rahman m, Ramakrishnan Raman k l, Philipp A. Rauschnabel n, Jennifer Rowley o, Jari Salo p, Gina A. Tran q, Yichuan Wang r(2021), Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions, International Journal of Information Management Volume 59, August 2021, 102168
49. Yulian Purnama, Asdlor , (2023), The Role of Social Media in Students’ Social Perception and Interaction: Implications for Learning and Education, Technology and Society Perspectives (TACIT) Vol. 1, No. 2, July 2023, pages 45–55