تشخیص جریان هجومی و جلوگیری از عملکرد بیمورد رله دیفرانسیل با استفاده از شکلهای لیساژور جریان
محورهای موضوعی : انرژی های تجدیدپذیربهروز طاهری 1 , سیدامیر حسینی 2 * , حسین عسکریان ابیانه 3 , فرزاد رضوی 4
1 - دانشکده مهندسی برق، پزشکی و مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استادیار – گروه مهندسی برق، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان، اصفهان، ایران
3 - دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
4 - دانشکده مهندسی برق، پزشکی و مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
جریان هجومی همدردی که در ترانسفورماتورهای سری و موازی اتفاق میافتد، میتواند دو مشکل عمده را در حفاظت از ترانسفورماتورهای قدرت ایجاد کند. اولین مشکل این است که سیستم حفاظت از ترانسفورماتور ممکن است به علت افزایش زیاد جریان عملکرد نادرست داشته باشد. دوم ممکن است وقتی یک سیستم حفاظت مشترک برای ترانسفورماتورهای موازی طراحی میگردد، موجب شود که جریان ورودی خط که حاصل جمع برداری دو جریان ورودی است، شبیه خطای تک فاز شود و به همین دلیل، سیستم حفاظت عملکرد اشتباه داشته باشد. بدین منظور در این مقاله یک روش جدید تشخیص جریان هجومی بر پایه لیساژورهای جریان ارائه شده است. روش بیانشده سرعت بالایی در تشخیص خطا دارد، همچنین این روش در مقابل نویزهای شدید همچون نویز گوسی سفید مقاوم است. این روش با استفاده از یک شبکه با ترانسفورماتورهای موازی 230 به 63 کیلوولت و گروهبرداری Ynd11 به ازای حالات مختلف جریان هجومی و خطاهای همزمان با آن، مورد ارزیابی قرارگرفته است. همچنین روش پیشنهادی با روشهای متداول صنعتی (از جمله روش هارمونیک دوم، روش عبور از صفر سیگنال و روش تجزیه و تحلیل شکل موج جریان) که امروزه در رلههای حفاظتی بویژه در رلههای دیفرانسیل نسل پنجم شرکت زیمنس استفاده میشوند، مقایسه شده است. نتایج این مقایسه نشان میدهند که روش پیشنهادی عملکرد به مراتب بهتری نسبت به روشهای معمول صنعتی دارد.
The sympathetic Inrush current that occurs in series and parallel transformers can cause the creation of two major problems in the protection of power transformers. The main problem is that the peak of the inrush current for this case is more severe rather than common inrush current that the protection system may mal-operate. Besides, when a common protection system is designed for parallel transformers, the line input current, the vector summation of the input currents, will be detected as a single-phase fault that can cause the incorrect operation of the protection system. For this purpose, this paper presents a novel approach based on Lissajous of current signal for detection of inrush current phenomenon. The proposed method detects the faults very quickly; as well as, this method has appropriate operation under noisy conditions, like white Gaussian noise. This method is evaluated using a network consist of 230 to 63 kV parallel transformers with vector group ynd11. The results show that the proposed method performs better than conventional industrial schemes, such as second harmonic, zero-crossing, and waveform analysis method.