مقایسه متغیرهای آزمون رورشاخ در نمونه غیر بالینی ایرانی با غیر ایرانی بر اساس نظام جامع اکسنر
محورهای موضوعی : روان درمانگرینسیم کاشفی 1 , محمدرضا شعیری 2 , محمدعلی اصغریمقدم 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - دانشیار دانشگاه شاهد
3 - استاد دانشگاه شاهد
کلید واژه: آزمون رورشاخ, نظام جامع رورشاخ, دانشآموزان ایرانی, اکسنر,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی نتایج نمونههای غیربالینی 10ساله ایرانی در لوحهای رورشاخ و مقایسه نتایج مذکور با یافتههای نمونه غیربالینی و غیرایرانی (اکسنر، 2003) در سنین مشابه بود. بدین منظور تعداد 170 کودک 10 ساله (80 دختر و 90 پسر) که در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند، از 5 منطقه شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون رورشاخ در مورد آنها اجرا شد. مقایسه میانگینهای دو گروه 10 ساله ایرانی و اکسنر (2003) نشان داد که تفاوت دو گروه در برخی از متغیرهای گستره، تعیینکننده، محتوا و پاسخهای رایج، معنادار است. با در نظر گرفتن این مسئله که آزمونهای فرافکنی به اندازه آزمونهای عینی نسبت به تأثیرهای فرهنگی حساس هستند، نتایج به دست آمده را میتوان ناشی از تفاوتهای فرهنگی به شمار آورد..
the results of 10 year-old non-clinical Iranian samples in Rorschach test were compared with the ones of their non Iranian counterparts (Exner, 2003). In doing so, one hundred and seventy fourth grade students (80 girls and 90 boys) from five education districts of the city of Tehran participated in the study and the Rorshach test was administered to them. Mean scores comparison in two groups of Iranian and Exner samples showed significant differences in variables of location, determinant, content and popular variables. Considering the culture related factors affecting objective and projective tests similarly, these results could be attributed to cultural differences.