مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش اضطراب امتحان
محورهای موضوعی : روان درمانگریفهیمه قهوهچیالحسینی 1 , علی فتحی آشتیانی 2 , مجتبی ساتکین 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی-مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله (عج)
2 - استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله (عج)
3 - کارشناس ارشد روانشناسی-مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله (عج)
کلید واژه: نگرانی, اضطراب امتحان, دانشجو, درمانگری فراشناختی, درمانگری شناختی, هیجانپذیری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش اضطراب امتحان انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه بود. از بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد خوابگاه های دانشگاه تربیت مدرس 15 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه درمانگری فراشناختی، شناختی و گواه (در هر گروه 5 نفر) قرار گرفتند. گروه های آزمایشی در خلال هشت جلسه تحت مداخله درمانگری قرار گرفتند. سیاهه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) قبل و بعد از مداخله توسط افراد سه گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند گروه ها تفاوت معناداری در کاهش اضطراب امتحان داشتند، در حالیکه نتایج حاصل از آزمون حداقل تفاوت معنادار حاکی از یکسان بودن اثربخشی درمانگری فراشناختی و درمانگری شناختی در کاهش اضطراب امتحان بود. اما هر دو گروه فراشناختی و شناختی نسبت به گروه گواه کاهش بیشتری در اضطراب امتحان نشان دادند. با توجه به شیوع اضطراب امتحان استفاده از رویآوردی تلفیقی از درمانگری های موجود (شناختیـفراشناختی) می تواند بسیار مؤثر واقع شود.
This study was conducted to compare the effectiveness of meta-cognitive therapy and cognitive therapy in reducing test anxiety. The study design was quasi-experimental with pre-test and post-test control group. Fifteen graduate female students living in Tarbiat Modares University dormitories were selected by convenient sampling method. The participants were randomly assigned to three groups of meta-cognitive therapy, cognitive and control groups (five students per group). The experimental groups received eight sessions of meta-cognition and cognition therapies. The Spielberger Anxiety Inventory (1980) was used as pre-test and post-test measure. The results of covariance analysis indicated that the groups had significant differences in reducing test anxiety. The results of LSD post hoc tests indicated that the effectiveness of meta-cognitive therapy in reducing test anxiety is the same as cognitive therapy. Both meta-cognitive and cognitive therapy groups showed greater reduction in test anxiety than the control group. Given the prevalence of test anxiety, using a combination of existing therapies (cognitive and meta-cognitive) may be a very effective treatment approach.
ابوالقاسمی،ع. (1381). بررسی میزان همهگیریشناسی اضطراب امتحان و اثربخشی دو روش درمانگری در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستان. پایاننامه دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بهپژوه، ا.، بشارت، م. ع.، غباریبناب، ب. و فولادی، ف. (1388). تأثیر آموزش راهبردهای شناختیرفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی . مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 39(1)،21-3.
حقشناس، ح.، بهرهدار، م. ج. و رحمنستایش، ز. (1388). کـارآزمـایـی کـاهش اضطـراب امتحـان در گروهی از نوجوانان پیـشدانشگاهی. مجلـه روانپـزشکـی و روانشناسی بالینی ایران، 15(1)، 69-63.
حیدری، ا. (1385). اثربخشی آموزش برنامه مداخله ترکیبی شناختیرفتاری و مهارتهای زندگی برکاهش استرس دانشآموزان تیزهوش دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
خسروی، م. و بیگدلی، ا. (1387). رابطه ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 2(1)،24-13.
سادوک، و. و سادوک، ب. (1387). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاریـروانپزشکی بالینی. ترجمه ح. رفیعی و خ. سبحانیان. تهران: انتشارات ارجمند (تاریخ اثر اصلی، 2003).
سربازوطن، ط. (1393). بررسی رابطه بین آگاهیهای فراشناختی و سبکهای یادگیری با خودتنظیمی و اضطراب امتحان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی.
شاهنده، م. و صفرزاده، س. (1389).بررسی اثربخشی درمانگری عقلانیـعاطفی الیس بر کاهش اضطراب امتحان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 28(108)، 315-310.
شکرپور، م. ع. (1390). بررسی ابعاد کمالگرایی و فراشناخت در مبتلایان به اختلال وسواس اجباری واضطراب اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
فتی، ل.، شکیبا، ش.، طهماسبیمرادی، ش.، ناصری، ح. و ضیایی،ک. (1387). فنون شناخت درمانگری. تهران: دانژه.
Aalayi, Z., & AhmadiGatab, T. (2011). The impact of training cognitive-behavioral strategies on reduction of Test Anxiety in male high school students. European Psychiatry, 26(1), 19-58.
Benor, D. J., Ledger, K., Toussiant, L., Het, G., & Zacaro, D. (2009). Pilot study of emotional freedom techniques, holistic hybrid derived from eye movement desensitization and reprocessing and emotional freedom technique, and cognitive behavioral therapy for treatment of test anxiety in university students. Journal of Science and Healing, 5 (6), 338-340.
Burkam, J. M. (2008). A cognitive-behavioral inter-vention for test anxiety in high school students. CA: Consulting Psychologist Press.
Davis, W., & Lysaker, L. (2005). Cognitive-behavioral therapy and functional and metacognitive outcomes in schizophrenia: A single case study. Cognitive Behavioral Practicing, 12, 468-478.
Ergene, T. (2002). Effective intervention of test anxiety reduction. School Psychology International, 24(3), 313-328.
Harris, G., & Johnson, S. B. (1983). Coping imagery and relaxation instruction in covert modeling for test anxiety. Behavior Therapy, 14, 147-157.
Hans, M. N. (2009). Effectiveness of Brief Metacognitive Therapy versus Cognitive-Behavioral Therapy in a general outpatient setting. International Journal of Cognitive Therapy, 2, 152-159.
Leahy, R. L. (1996). Cognitive therapy: Basic principles and applications. Northvale, NJ: Aronson.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regu-lated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105.
Matthews, G., Hillyard, E. J., & Campbell, S. E. (1999). Metacognition and maladaptive coping as components of Test Anxiety. Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 111-125.
Meichenbaum, D. H. (1972). Cognitive modification of test anxious college students. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 39(3), 370-380.
Meichenbaum, D., & Turk, D. (1976). The cognitive-behavioral management of anxiety, anger and pain. In P. Davidson (Ed.), The behavioral management of anxiety, depression and pain (pp:1-34). New York: Brunner/mazel.
Morris, L. W., & Liebert, R. M. (1967). Relationship of cognitive and emotional components of Test Anxiety to psychological arousal and academic performance. Journal of Consultingand Clinical Psychology, 35, 323-337.
Orbacha, G., Lindsay, S., & Grey, S. (2007). A randomized placebo-controlled trial of a self-help Internet-based intervention for Test Anxiety. Behavior Research and Therapy,45, 483-496
Putwin, D. W., & Daniels, R. A. (2010). Is the relation-ship between competence beliefs and Test-Anxiety influenced by goal orientation? Learning and Individual Differences, 20, 8-13.
Sarason, I. G. (1975). Anxiety and self-preoccupation. In I. G. Sarason & C. D. Spilberger (Eds), Stress and anxiety (Vol.2). New York: Hemisphere/Halstead.
Sarason, I. G. (1981). Test anxiety, stress, and social support. Journal of Personality, 49(1), 101-114.
Sarason, L. (1994). The meaning of anxiety. New York: Ronald Press.
Speilberger, C. D., & Gonzalez, H. P. (1980). Preli-minary professional manual for the Test Anxiety Inventory. Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
Sud, A. & Sharma, S. (1990) .Two short-term, cog-nitive interventions for the reduction of Test Anxiety. Anxiety Research, 3,131-147.
Wells, A. (1995). Metacognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 23,
301-320.
Wells, A., Welford, M., King, P., Papageorgiou ,C., Wisely, J., & Mendel, E. (2010). A pilot ran-domized trial of metacognitive therapy vs applied relaxation in the treatment of adults with gene-ralized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 48(5), 429-434.
Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the Metacognition Questionnaire: Pro-perties of the MCQ 30. Behaviour Research and Therapy, 42, 385-396.
Wells, A. (1994). A multidimensional measure of worry: Development and preliminary validation of the Anxious Thought Inventory. Anxiety, Stress and Coping, 6, 289-299.
Wells, A., Welford, M., Fraser, J., King, P., Mendel, E., Wisely, J., & et al. (2008). Chronic PTSD treated with metacognitive therapy: An open trial. Cognitive and Behavioral Practice, 15, 85-92.
Wells, A., Fisher, P., Myers, S., Wheatley, J., Patel, T., & Brewin, C. R. (2009). Metacognitive therapy in recurrent and persistent depression: A multiple-baseline study of a new treatment. Cog-nitive Therapy Research, 33, 291-300.
Wells, A. (1995). Metacognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioural Cognitive Psychotherapy, 23(3), 301-320.
Wells, A., & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective. Hove (UK): Lawrence Erlbaum