تست تصاویر ناکامی روزنزویگ، فرم کودکان: نسخه فارسی (قسمت آخر) روش اجرا و نمره گذاری، صحت و اعتبار، و تصاویر
محورهای موضوعی : آزمونهای روانی
1 - استادیار گروه روانشناسی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: تست تصاویر ناکامی روزنزویگ,
چکیده مقاله :
شواهد منتشر شده در باب قابلیت اعتماد و اعتبار تصاویر ناکامی در "دفترچه راهنمای اصلی" خلاصه شده (روزنزویگ، 1978ب) و بهتفصیل در کتاب "رفتار پرخاشگرانه و تصاویر ناکامی" مورد بحث قرار گرفته است (روزنزویگ، 1978الف). تا آن زمان و زان پس همچنان شواهدی معتبری در جهت تأیید اعتبار سازه و ملاکی تصاویر ناکامی در گسترة وسیعی از جمعیتها و موقعیتها گزارش شدهاند؛ از آن جمله: ارائه یافتههایی مبنی بر اینکه دادههای هنجاری در باب جهتها و ریختهای پرخاشگری، با الگوی تحولی سن، مطابقت دارد (روزنزویگ، 1950؛ روزنزویگ، و آدلمن، 1977؛ گریبل، 1987، 1990)، گزارش همبستگیهای معنادار بین تصاویر ناکامی و دیگر سنجههای پرخاشگری، پرسشنامههای شخصیت و مقیاسهای سازشیافتگی، همچون MMPI، پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل، و ارزشهای آلپورت ـ ورنون (روزنزویگ، 1978ب، روزنزویگ و روزنزویگ، 1976؛ گریبل، هیولمن، 1993)، یافتههایی در تأیید ارتباط معنادار تست تصاویر با سایر تستهای فرافکن، همچون تست رورشاخ (شوارتز، 1952؛ پالمر 1957)، گزارش نتایج حاصل از مقایسة مجموعهای از تستهای فرافکن، مبنی بر اینکه تست تصاویر ارتباط مستقیمتری با رفتار پرخاشگرانه داشته (کولمن، 1967؛ لیندزی، 1950) و توان قابل ملاحظهای برای متمایز کردن کودکان واجد اختلالهای عاطفی، بزهکار و سازشنایافته از کودکان عادی دارد (پاریک، 1960؛ دوهمن، 1959؛ روزنزویگ و روزنزویگ، 1952؛ سینک، پالول، گوپتا، 1972؛ فرریرا، کاپیتو، 2013؛ لویت و لیلی، 1955؛ لیندزی و گلدوین، 1954).
The Rosenzweig Picture Frustration (P-F) Study, Children's Form: Persian Version (Last Part)Instruction and Scoring, Reliability and Validity, and pictures
دلخموش، م. ت. (1373). بررسی پرخاشگری در کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد.
دلخموش، م. ت. (در دست انتشار). واکنش به ناکامی در کودکان ایرانی: الگوهای پاسخدهی در تست روزنزویگ. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی.
Arina, G. A., & Iosifyan, M. (2014). Health value conflict as predisposition of risky behavior among adolescents. European Psychiatry, 29, 1. (EPA-0260).
Ayana, T., Shino, O., Hiroyasu, I., Saklko, Y., & Nobuo, M. (Mar 2012). Response patterns of children with developmental disorders in interpersonal interpersonal conflict situations. Proceedings of the 15th European Conference on Developmental Psychology, 155-158.
Clarke, H. J., Fleming, E. E., & Rosenzweig, S. (1947). The reliability of the scoring of the Rosenzweig Picture-Frustration Study. Journal of ClinicalPsychology, 3, 364-370.
Coleman, J. C. (1967). Stimulus factors in the relation between fantasy and behavior. Journal of Projective Techniques & Personality Assessment, 31, 68-73.
Duhm, E., & Hansen, J. (1957). Der Rosenzweig P-F Test (Form für Kinder). Göttingen: Hogrefe.
Ferreira, E. O., & Capitão, C. G. (2013). Rosenzweig Frustration Test to assess tolerance to frustration and direction of aggressiveness in criminals. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 3, 49-56.
Graybill, D. (1986). Test-retest reliability of the children's form of the Rosenzweig Picture-Frustration Study. Psychological Reports, 58, 1001-1002.
Graybill, D. (1987). Developmental changes in the Rosenzweig Picture-Frustration Study, Children's Form. Child Study Journal, 17, 89-96.
Graybill, D. (1990). Developmental Changes in the Response Types Versus Aggression Categories on the Rosenzweig Picture-Frustration Study, Children's Form. Journal of Personality Assessment, 55, 603-609.
Graybill, D., & Huevelman, L. R. (1993). Validity of the Children's Picture-Frustration Study: A Social- Cognitive Perspective. Journal of Personality Assessment, 60, 379-389.
Harrison, A., Genders, R., Davies, H., Treasure, J. &Tchanturia, K. (2011). Experimental measurement of the regulation of anger and aggression in women with anorexia nervosa. Clinical Psychology & Psychotherapy, 18, 445–452.
Hornsveld, R. H. C., Nijman, H. L. I., Hollin, C. R., & Kraaimaat, F. W. (2007). An adapted version of the Rosenzweig Picture-Frustration Study (PFS-AV) for the measurement of hostility in violent forensic psychiatric patients. Criminal Behaviour and Mental Health, 17, 45–56.
Iacovelli, E., Tarantino, S., Vollono, C., Capuano, A., Torriero, R., Vigevano, F., & Valeriani, M. (2015). 70. Correlation between abnormal brain excitability, anger management and anxiety in migraine children. Clinical Neurophysiology, 126, e16-e17.
Jensen, R. (1959). The reliability of projective techniques: Review of the literature. Acta Psychologica, 16, 108-136.
Levitt, E. E., & Lyle, W. H. Jr. (1955). Evidence for the validity of the children's form of the Picture-Frustration Study. Journal of Consulting Psychology, 19, 381-386.
Lindzey, G. (1950). An experimental test of the validity of the Rosenzweig Picture-Frustration Study. Journal of Personality, 18, 315-320.
Lindzey, G., & Goldwyn, R. M. (1954). Validity of the Rosenzweig Picture-Frustration Study. Journal of Personality, 22, 519-547.
Long, S.-J. & Benton, D. (2013). A double-blind trial of the effect of docosahexaenoic acid and vitamin and mineral supplementation on aggression, impulsivity, and stress. Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental, 28, 238–247.
Miyawaki, Z. (1958). The study of personality traits of rural pupils: primarily based upon the Picture-Frustration Study. The Japanese Journal of Educational Psychology, 6, 13-20.
Palmer, J. O. (1957). Some relationships between Rorschach's experience balance and Rosenzweig's frustration-aggression patterns. Journal of Projective Techniques, 21, 137-141.
Pareek, U. (1958). Some preliminary data about the Indian adaptation of Resenzweg P-F study (Children's Form). Education and Psychology, 5, 105-113.
Pareek, U. (1960). An investigation of the validity of the Indian adaptation of Rosenzweig Picture-Frustration Study. (Children's Form). Indian Journal of Psychology, 35, 71-78.
Pareek, U. (1964). Developmental patterns in reaction to frustration. Bombay: Asia Publishing House.
Pichot, P., Freson, V.,& Danjon, S., (1956). Standardization and scaling of the French version of the Children's Form of the Rosenzweig Frustration Test. Rev. Psychol. Appl. 111-138.
Pichot, P., & Danjon, S. (1955). La fidelite du Test de Frustration de Rosenzweig. Revue de Psychologie Appliquee, 5, 1-11.
Rosenzweig, S. (1950). Frustration tolerance and the picture-frustration study. Psychological Service Center Journal, 2, 109-115.
Rosenzweig, S. (1977). Manual for the Children's Form of the Rosenzweig Picture-Frustration (P-F) Study. St. Louis: Rana House.
Rosenzweig, S. (1978a). The Rosenzweig Picture Frustration (P-F) Study: Basic manual. St. Louis: Rana House.
Rosenzweig, S. (1978b). Aggressive behavior and the Rosenzweig Picture-Frustration (P-F) study. Journal of Clinical psychology, 32, 885-891.
Rosenzweig, S. (1978c). An investigation of the reliability of the Rosenzweig Picture-Frustration (P-F) Study, Children's Form. Journal of Personality Assessment, 42, 483-488.
Rosenzweig, S. (1988). Revised norms for the Children’s Form of the Rosenzweig Picture-Frustration (P-F) Study, with updated P-F reference list. Journal of Clinical Child Psychology, 17, 326–328.
Rosenzweig, S., & Adelman, S. (1977). Construct validity of the Rosenzweig Picture-Frustration (P-F) Study. Journal of Personality Assessment, 41, 578-588.
Rosenzweig, S., Fleming, E. E., & Rosenzweig, L. (1948). The children's form of the Rosenzweig Picture-Frustration Study. Journal of Psychology, 26, 141-191.
Rosenzweig, S., Ludwig, D. J., & Adelman, S. (1975). Retest reliability of the Rosenzweig Picture-Frustration Study and similar semiprojective techniques. Journal of Personality Assessment, 39, 3-12.
Rosenzweig, S., & Rosenzweig, L. (1952). Aggression in problem children and normals as evaluated by the Rosenzweig P-F Study. Journal of Abnormal and Social Psychology, 47, 683-687.
Rosenzweig, S., & Rosenzweig, L. (1976). Guide to research on the Rosenzweig Picture-Frustration (P-F) study, 1934-1974.
Sacco, F. (1955). Study of frustration by means of Rosenzweig P-F Study form for children, in Sicilian children, infanz, anorm, 11, 146-166.
Schwartz, M. M. (1952). The relationship between projective test scoring categories and activity preferences. Genetic Psychology Monographs. 46, 134-181.
Serrano-Martinez, G., & Fernandez-Navarro, M. D. (1981). Responses to frustration: A developmental study. Psicológica, 2, 5-21.
Singh, M. V., Palwal, T. R., & Gupta, S. (1972). Frustration reaction among emotionally disturbed children. Child Psychiatry Quarterly, 5, 3–10.
Takala, A., & Takala, M. (1957). Finnish children's reactions to frustration in the Rosenzweig test: An ethnic and cultural comparison. Acta Psychologica, 13, 43-50.
Tarantino, S., De Ranieri, C., Dionisi, C., Citti, M., Capuano, A., Galli, F., Guidetti, V., Vigevano, F., Gentile, S., Presaghi, F., & Valeriani M. (2013). Clinical features, anger management and anxiety: a possible correlation in migraine children. Journal of Headache and Pain, 14, 39.
Veshchikova, M., & Zvereva, N. (2014). Hazard perception and personality traits in adolescents with mental disorders and healthy ones. European Psychiatry, 29, 1. (EPA-1163).
Zvereva, M. (2014). Adapting the of the questionnaire pass on Russian-speaking population in investigation of procrastination as a form of psychological self-aggression. EuropeanPsychiatry, 29, 1. (EPA-1173)
_||_