مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان سوءمصرفکننده مواد مخدر با دانشجویان غیرمصرفکننده
محورهای موضوعی : روان درمانگری
فهیمه حکیما
1
(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)
سید علیمحمد موسوی
2
(استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره))
کلید واژه: دانشجویان, رگههای شخصیت, سوءمصرف, وابستگی به مواد روانگردان, سیاهه پنج عاملی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان سوءمصرفکننده و وابسته به مواد مخدر با دانشجویان غیرمصرف‎کننده در دانشگاه بینالمللی امامخمینی قزوین بود. 370 دانشجو (172 پسر، 198 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از پنج دانشکده انتخاب شدند. شرکت‎کنندگان پرسشنامة سنجش سریع سوءمصرف مواد مخدر (طارمیان، 1387) و فرم کوتاه سیاهة پنج عاملی نئو (کاستا و مک‎کرا، 1992) را تکمیل کردند. بر اساس پرسشنامة سنجش سریع سوءمصرف مواد مخدر، دانشجویان به چهار گروه غیرمصرف‎‎کننده (205 نفر)، سوءمصرف‎کنندگان فعلی (77 نفر) سوءمصرف‎کنندگان سابق (31 نفر) و وابسته به مواد (33 نفر) تقسیم شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که بین گروه‎ها در وظیفه‎شناسی، مقبولیت و آزرده‎گرایی تفاوت معنادار وجود دارد. دانشجویان غیرمصرف‎کننده باوجدانتر و مقبول‎تر از دانشجویان سوءمصرفکننده فعلی و وابسته به مواد بودند، و در مقایسه با دانشجویان وابسته به مواد مخدر در عامل روانآزردگیگرایی نمرة پایینتری داشتند. همچنین، تفاوت معناداری بین سوءمصرف‎کنندگان سابق و سه گروه دیگر در پنج عامل وجود نداشت. در مجموع، یافته‎ها نشان میدهند که رگههای شخصیت یکی از عوامل تعیینکننده در گرایش دانشجویان به سوءمصرف و وابستگی به مواد هستند.
the purpose of this research was to compare substance abuser and non-substance abuser students in relation to personality traits. Participants were students at Imam Khomeini International University in Ghazvin. Three hundreds and seventy students (172 males,198 females) were selected using stratified random sampling. The participants completed the Rapid Substance Abuse Assessment Questionnaire (Taremian, 2008) and the short form of the NEO Five Factor Inventory (Costa & McCrae, 1992). Using the Rapid Substance Abuse Assessment, the participants were divided into four groups: Non-substance abuser (group 1: n=205), substance abuser (group 2: n=77), former substance abuser (group 3: n=31), and dependents to substance (group 4: n= 33). The results of one-way analysis of variance indicated that there were significant differences in conscientiousness, agreeableness and neuroticism between groups. Non-abuser students were more agreeable and conscientious than substance abusers and substance dependents. Non-abuser students had lower scores in neuroticism in comparison with substance dependents. Also, there was no significant difference between the former substance abusers and the other three groups in all of the five factors. Overall, the findings suggest that the personality traits are one of the determinants of students’ tendencies to substance abuse and dependence.