اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر تحمل پریشانی و مهارتهای ارتباطی نوجوانان بزهکار
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیریحانه جباری 1 , حسن میرزاحسینی 2 , سمانه صادق محبوب 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد قم
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
3 - دانشجوی دکتری رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
کلید واژه: مهارتهای ارتباطی, تحلیلرفتارمتقابل, تحملپریشانی, نوجوانانبزهکار,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشیآموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابلبرتحملپریشانیومهارتهای ارتباطینوجوانانِبزهکار انجام شد.روش پژوهش شبهتجربی از نوع طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری وجامعه آماری، نوجوانانپسر بزهکارِ مقیم در کانون اصلاح و تربیت شهر قم بود که به روش نمونهبرداری هدفمند، تعداد30نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند.آزمودنیها بهمقیاستحملپریشانی(سیمونز و گاهر،2005)وآزمون مهارتهای ارتباطی(کوئیندام،2004)پاسخ دادند.آموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابلبرای گروه آزمایش در10جلسه90دقیقهای به اجرا گذاشته شدسپس، در پایان مداخلات درمانی و مجدداً پس از دو ماه، آزمودنیهای گروههای آزمایش و گواه، توسط پرسشنامههای پژوهشمورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج تحلیلواریانس با اندازهگیری مکررنشان داد که در گروه آزمایش،تحملپریشانیومهارتهای ارتباطیبه شکل معناداری افزایش یافته است.نتایج پژوهش اثربخشی به کارگیریآموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابل رابر افزایشتحملپریشانیوبهبود مهارتهای ارتباطینوجوانانبزهکارتأیید کرد.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of group training of transactional analysis on distress tolerance and communication skills of delinquent adolescents. The study was quasi-experimental with pretest-posttest and control group and follow-up period.The statistical population consisted of delinquent male adolescents from Qom correction and rehabilitation center. Participants included 30adolescents (mean age=15.91; SD= 2.95) were selected by purposeful sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. They completed the Distress Tolerance Scale (Simons & Gaher, 2005) and the Communication skills Test (Queendom, 2004). The experimental group received 990-minute sessions of transactional analysis sessions. Then, at the end of the therapeutic interventions and again 2 months later, the subjects of the experimental and control groups were evaluated by questionnaires.The results of analysis of variance with repeated measures showed that transactional analysis significantly increased distress tolerance and communication skills. The findings suggested the effectiveness of group training of transactional analysis in increasing distress tolerance and improvingcommunication skills in delinquent adolescents.
آقایوسفی، ع. و منجم، ع. (1394). اثربخشی رواندرمان گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر طرحوارههای هیجانی معتادین در حال ترک. مجله طب نظامی،4(2)، 124 -113.
احمدی، آ. پورنقاشتهرانی، س. صابری، م. و ارجمندنیا، ع. ا. (۱۳۹۷). بررسی ویژگیهای شخصیتی، وضعیت خانوادگی، سلامت روان و ظرفیت هوشی نوجوانان بزهکار و آسیبدیده اجتماعی در شهر تهران.فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی،۱۷(۶۶)، 245 -۲۲۸.
انصارینژاد، ن. (۱۳۹۱). تحلیل بزهکاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران.رفاه اجتماعی،۱۲(۴۵)، 450 -423.
بشرپور، س. و عباسی، آ. (1393). رابطه بین تحمل آشفتگی و اضطرار منفی و مثبت با شدت وابستگی و ولع مصرف در افراد وابسته به مواد. مجله تحقیقات علوم رفتاری،112(1)، 102 -92.
حسینچاری، م. و فداکار، م. م. (1384). بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت های ارتباطی بر اساس مقایسه دانش آموزان و دانشجویان. دانشور رفتار،12(15)، 32 -21.
خانمحمدی اطاقسرا، ا.، همایونی، ع. و اسحاقی، س. م. (1393). رابطه بین هوش هیجانی با سلامت روانی در نوجوانان بزهکار و عادی. جامعهشناسی مطالعات جوانان،4(13)، 22 -9.
|
خدابخشی، م.، فتحالهزاده، ن.، دربانی، سی. ع. و رستمی، م. (1395). بررسی تأثیر آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی و سازگاری دانشجویان خوابگاهی. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی،5(14)، 31 -9.
جراحی، ش. و نجات، ح. (1394). مقایسه اثربخشی رفتاردرمانگری و گفتاردرمانگری در تحول مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،12(46)، 164 -155.
رستمیتبریزی، ل.، خلیلیپاجی، ع. و ذبیحزاده، ع. (1396). بررسی توانایی مهارتکانه در نوجوانان بزهکار مبتلا به اختلال سلوک درکانون اصلاح و تربیت تهران سال ۱۳۹۳.مجله پزشکی قانونی ایران،۲۳(۲)، ۱23 -۱15.
رضایی، ا. و حاجیعلیزاده، ک. (1396). مقایسه رفتارهای پرخطر، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی، خانوادههای جایگزین و عادی شهر بندرعباس.آموزش پرستاری، 6(5)، 61 -54.
رعیت ابراهیمآبادی، م.، ارجمندنیا، ع. ا. و افروز، غ. (1394). تأثیر برنامه آموزشی مثبتنگری بر شادکامی و باورهای غیرمنطقی نوجوانان بزهکار. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، (2)، 14 -1.
سیدسرابی، م. و عسگری، ش. (1397). پیشبینی رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی براساس اشتیاق تحصیلی، تابآوری و تحمل پریشانی دانش آموزان دختر. مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری،3(25)، 21 -1.
شیخالاسلامی، ع.، اسدالهی، ا. و محمدی، ن. (1396). پیشبینی پرخاشگری نوجوانان بزهکار براساس راهبردهای حل مسئله و مهارتهای ارتباطی. فصلنامه علمی پژوهشی سلامت اجتماعی،4(3)، 214 -204.
صارمی، ن.، یزدخواستی، ف. و عریضیسامانی، ح. ر. (1396). اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرست. مجله روانشناسی بالینی،9(4)، 94 -83.
صدری، ش.، پزشک، ش. و طیبلی، م. (1395). ویژگیهای شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی بزهکاران پسر کانون اصلاح و تربیت بر اساس نوع جرم. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،6(23)، 197 -179.
صدیقی، س.، مکوندحسینی، ش. و قنبریهاشمی، ب. (1395). اثربخشی گروه درمانی تحلیل رفتار متقابل بر بهبود الگوهای ارتباطی زوجین. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،17(3)، 44 -36.
عزیزی، ع.، میرزایی، آ. و شمس، ج. (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. مجله پژوهشی حکیم،11(1)، 18 -13.
فرهنگی، ف. و آقامحمدیانشعرباف، ح. ر. (1385). تأثیر رواندرمـانگری گروهـی بـا رویکـرد تحلیـل رفتـار متقابل بر شیوههای رویارویی با تنیدگی نوجوانان.مطالعات تربیتی و روانشناسی،7(2)، 62 -41.
کاظمی، ز.، نشاطدوست، ح. ط.، کجباف، م. با.، عابدی، ا.، آقامحمدی، س. وصادقی، س. (1391). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری. مطالعات اجتماعی و روانشناختی زنان،10(3)، 162 -139.
کردنوقابی، ر.، مرادی، ش. و دلفانبیرانوند، آ. (1396). خشونت در مدرسه: نقش توانایی همدلی، مهارتهای ارتباطی و حل تعارض در کاهش رفتارهای خشونتآمیز نوجوانان. دو فصلنامه روانشناسی معاصر،12(2)، 184 -172.
کلیشادی، ف.، و یزدخواستی، ف. (1395). تأثیر ادراک طردـپذیرش و کنترل والدین بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی. راهبرد فرهنگ،9(33)، 169 -155.
مقیسه، م. و عبدالهی، ع. (1397). مقایسه تحمل پریشانی و عواطف مثبت و منفی بین افراد وابسته به مواد و عادی. فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد،5(91)، 78 -56.
یوسفی، ف. (1385). رابطه هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،3(9)، 13 -5.
Annemaree, C., Kellie, G., Michele, H., & Stephen, H. (2013). Goal setting and self-efficacy among delinquent, at-risk and not at-risk adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 42(3), 431-443.
Australian Institute of Criminology. (2010).Australian crime: Facts and figures 2009. Canberra: Australian Institute of Criminology.
Berne, E. (1961). Transactional analysis in psychotherapy: A systematic individual and social psychiatry. New York, NY, US: Grove Press, 198.
Campos, L. P. (2018). Meeting the Challenges of a Vengeful World with a Socially Responsible Transactional Analysis. Transactional Analysis Journal, 48(2), 126-138.
Daughters, S. B., Reynolds, E. K., MacPherson, L., Kahler, C. W., Danielson, C. K., Zvolensky, Z., & Lejuez, C.W. (2009). Distress tolerance and early adolescent externalizing and internalizing symptoms: The moderating role of gender and ethnicity. Behaviour Research and Therapy, 47(3), 198-205.
Deutsch, A. R., Crockett, L. J., Wolff, J. M., & Russell, S. T. (2012). Parent and peer pathways to adolescent delinquency: Variations by ethnicity and neighborhood context. Journal of Youth andAdolescence, 41(8), 1078-1094.
Dusay, J. M., & Dusay, K. M. (1989). Transactional analysis. Current psychotherapies, 4, 405-453.
Hargie, Q., & Dickson, D. (2004). Skilled interpersonal communication.London: Routledge.
Hoeben, E. M., & Weerman, F. M. (2016). Why is involvement in unstructured socializing related to adolescent delinquency?.Criminology: An Interdisciplinary Journal, 54(2), 242-281.
Hollander, E., & Evers, E. (2001). New developments inimpulsivity. Lancet, 358(2), 949-950.
Howell, A. N., Leyro, T. M., Hogan, J., Buckner, J. D., & Zvolensky, M. J. (2010). Anxiety sensitivity, distress tolerance, and discomfortintolerance in relation to coping and conformity motives for alcohol use and alcohol use problems among young adult drinkers. Addictive Behaviors, 35(12), 1144-7.
Kadish, T.E, Glasser B. A, & Ginter, E. J. (2007). Identification The developmental Strengths of Juvenile offerens: Assessing for life skills. Journal of Addications and offender counseling, 21(2), 11-85.
Keough, M. E., Riccardi, C. J., Timpano, K. R., Mitchell, M. A., & Schmidt, N. B. (2010). Anxiety symptomatology: The association with distress tolerance and anxiety sensitivity. Behavior Therapy, 41(4), 567-574.
Kim, M. S., Bang, G., & Ko, I. J. (2017) The agent communication simulation based on the ego state model of transactional analysis. Advances in Computer Science and Ubiquitous Computing,421, 360-365.
Lashani, I., & Mazaheri, M. (2016).Effectiveness of transactional analysis group training on reduction of prisoners’ aggression.Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(4), 219-222.
Mathias, C. W., Dougherty, D. M., Marsh, D. M., Moeller, F. G., & Hicks, L. R. (2002). Laboratory of measures of impulsivity: a comparisons of women with or without childhood aggression. Psychological record, 52(4), 289-303.
Mobini, S., Grant, A., Kass, A., & Yeomans, M. (2007). Relationships between functional and dysfunctional impulsivity, delay discounting and cognitive distortions. Personality and individual differences, 43(3), 1517-1528.
O'Cleirigh, C., Ironson, G., & Smits, J. A. (2007). Does distress tolerance moderate the impact of major life events on psychosocial variablesand behaviors important in the management of HIV? BehaviorTherapy, 38(3), 314-323.
Johnsson, R. (2011). Transactional Analysis Psychotherapy-Three Methods Describing a Transactional Analysis Group Therapy: Department of Psychology, Lund University.
Pham, M. L. (2017). Effects of Transactional Analysis Therapy on Anxiety Disorders in Substance Abusers.Brandman University, ProQuest Dissertations Publishing, 2017.
Queendom (2004) Communication skills test-revise. Retrieved August 3, 2004 fromwww.queendom. com/cgi-bin/tests/transsfer.cgi
Roe, S., & Ashe, J. (2008). Young people and crime: Findings from the 2006 offending, crime and justice survey. London: Great Britain Home Office ResearchDevelopment and Statistics.
Simons, J., & Gaher, R. M. (2005). The distress tolerance scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 29(2), 83-102.
Snyder, H.N., & Sickmund, M. (2006). Juvenile offenders and victims: Nationalreport. Washington, DC: U.S. Department of justice: Office of juvenile justice and delinquency prevention.
Sokovnina, M., & Aleshin, V. (2015). Integration of psychodrama and transactional analysis methods in psychoeducational work with school-age children in Russia. International Journal of Transactional Analysis Research & Practice, 6(1), 15-27.
Stewart, L., & Joines, V. (2009). Today: A new introduction to transactional analysis.3 ed. North Carolina: Lifespace Publication.
Stewart, I., & Joines, V. (2012). TA today: A new introduction to transactional analysis. 2nd ed. Lifespace Pub.
Suh, J., Ruffins, S., Robins, C., Albanese, M., & Khantzian, E. (2008). Self-medication hypothesis: Connecting affective experience and drug choice. Psychoanalytic Psychology, 25(3), 518-532.
Zvolensky, M. J., Vujanovic, A. A., Bernstein, A., & Leyro, T. (2010). Distress tolerance: Theory, measurement, and relations to psychopathology. Current Directions in Psychological Science, 19(6), 406-410.
Zvolensky, M. J., Bernstein, A., & Vujanovic, A. A. (2011). Distress tolerance: Theory, Research, and Clinical Application, New York: Guilford Press.