مادیگرایی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده، حرمت خود و سبکهای تصمیمگیری در نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینی
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکز
کلید واژه: حرمت خود, حمایت اجتماعی ادراک&lrm, شده, مادیگرایی, سبکهای تصمیمگیری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش پیشبینی مادیگرایی براساس حمایت اجتماعی ادراکشده،حرمت خود و سبکهای تصمیمگیری بود و شرکتکنندگان پژوهش 200 دانشآموز دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 بودند که به شیوۀ چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس مادیگرایی (ریچنز و داوسون، 1992)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، حرمت خود (روزنبرگ، 1965) و سبکهای تصمیمگیری (اسکات و بروس، 1995) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بر اساس حرمت خود، سبکهای تصمیمگیری وابستگی، اجتنابی و شهودی و حمایت خانواده میتوان مادیگرایی را پیشبینی کرد. نتایج این پژوهش با روشن ساختن نقش حمایت اجتماعی، حرمت خود و سبکهای تصمیمگیری در گرایش به مادیگرایی در کاهش این پدیده کاربرد خواهد داشت.
The aim of this study was to predict materialism on basis of perceived social support, self-esteem and decision making styles. Two hundred high school female students were selected from high schools in Tehran by multistage sampling method. The participants completed the Material Value scale (Richihs & Dawson 1992), Perceived Social Support Scale (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), Decision Making Styles Scale (Schott & Broce, 1995), and Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965). The result of multiple regression analysis indicated that self-esteem, dependent, avoidant, and intuition decision making styles, and also family support can predict materialism. As a result, it can be concluded that by clarifying the role of self-esteem, social support and decision making in predicting materialism, this phenomenon may be reduced.
اسفندیاری، م. (1393). رابطة سبکهای تصمیمگیری و سرسختی روانشناختی با خودکارآمدی در دانشجویان. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
دلاور، ع. (1387). احتمالات و کاربرد روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
رجبی، غ. و بهلول، ن. (1386). سنجش پایایی و روایی مقیاس عزت نفس روزنبرگ دانشجویان سال اول دانشگاه شهید چمران. پژوهشهای تربیتی در روانشناسی، 3(2)، 33-48.
سپاه منصور، م.، براتی، ز. و حسینقلی، ف. (1394). نقش واسطهای مقایسۀ اجتماعی در رابطه با حمایت اجتماعی دوستان و مادیگرایی. دوفصلنامة شناخت اجتماعی، 4(8)، 89-101 .
شکری، ا.، فراهانی، م. ت.، کرمینوری، ر. و مرادی، ع. (1391). حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی. فصلنامة روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9 (34)، 153-143.
مرادی، م.، باقرپور، م. و حسنوند، م. (1395). نقش واسطهای حرمت خود و عواطف مثبت و منفی در رابطة تابآوری و بهزیستی روانشناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 12 (47)، 289-305.
هزارجزینی، ج. و صفری، ر. (1390). رفاه اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی شهری، 2 (5)، 43-57.
Burrough, E. (1997). Materialism as a coping mechanism: An inquiry in to disruption. Journal of Advances in Consumer Research, 24, 89-97.
Champlin, L. N., & John, R. D. (2007). Growing up in a material world: Age differences in materialism in children and adolescents. Journal of Consumer Research, 34, 480-493.
Chan, K., & Prendergast, G. (2007). Materialism and social comparison among adolescents. Social behavior and personality. International Journal, 35 (2), 228-273.
Chang, L., & Arkin, R. M. (2002). Materialism as an attempt to cope with uncertainty. Psychology and Marketing, 19 (5), 389-406.
Goldberg, M. E., & Peracchio, G. (2003). Understanding (2003). Materialism among youth. Journal of Consumer Psychology, 13 (3), 278-288.
Gollwitzer, P., & Multilton, L. (1982). Admission of failure and symbolic completion. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 358-371.
Iglehart, R. (1990). Culture shift in advanced industrial society. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Jiang, J., Zang, Y., & Ke, Y. (2015). Cannot buy me friendship? Peer rejection and adolescent materialism. Journal of ExperimentalSocial Psychology,58, 48- 55.
Kasser, T. (2008). Materialism values and current economic crisis, psychology for social. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 518-530.
Kasser, T., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Sheldon, K.M. (2004). Materialistic values: Their causes and consequences. In T. Kasser & A. D. Kanner (Eds.), Psychology and consumer culture. Washington, DC: American Psychology Association.
Misesen, H. (2009). Love is all you need: Social relatedness needs. Happiness and relationship conference and Expo. Retrieved March 23, 2017 from https://www.brownpapertickets.com/event/895519.
Mittal, B. (2015). Self-concept clarity: Exploring its role in consumer behavior. Journal of Economic Psychology, 46, 98-110.
Pilch, L. (2016). Do we need dark traits to explain materialism the incremental validity of the dark triad over the HEACO domain? Personality and Individual Differences, 102, 102-108.
Rakrachakarn, V., Moschis, G. P., Ong, F. S., & Shannon, R. (2015). Materialism and life satisfaction: The role of religion. Journal of Religion and Health, 54(2), 413-426.
Richins, M. L., & Dawson, S. A. (1992). Consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19, 303-316.
Rojas, M. (2008). Inefficiency in the use of income to attain economic satisfaction. Journal of Socioeconomics, 37, 227-237.
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University press.
Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self- determination theory and facilitation of intrinsic motivation: Social development and wellbeing. American Psychologist, 55, 68-78.
Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). Decision making style: the development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55, 818-31.
Slatert, A., & Marika, T. (2016).The influence of maternal self-objectification, materialism and parenting style on potentially sexualized grow up behaviors. Journal of Eating Behaviors, 22, 113-120.
Shurm, L. J., Wong, N., & Arif, N. (2013). Reconceptualizing materialism as identity goal pursuits: Function processes and consequences. Journal of Business Research, 66, 1179-1185.
Zarco, H. (2014). The influence of materialism on consumer preferences. Journal of Management Review, 27, 39-52.
Zhang, J. W., Howell, R. T., Caprariello, P. A., & Guevarra, D. A. (2014). Damned if they do, damned if they don’t: Material buyers are not happier from material or experiential consumption. Journal of Research in Personality, 50, 71-83.
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.
_||_