ارایه چارچوب ادراکی مناسب جهت نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)در نظام آموزش ابتدایی کشور
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, دسترسی, چارچوب ادراکی, سیستم ها, تساوی و برابری, تخصص, عملیات, بینش و بصیرت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارایه چنین چارچوب ادراکی مناسب برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی کشور است. به این منظور، با توجه به ادبیات وپیشینه پژوهش،مؤلفه های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی شناسایی و در شش مولفه،سیستم ها، تساوی و برابری، تخصص، عملیات، دسترسی و بینش و بصیرت قرار دادیم. هر مولفه دارای شاخصهایی است.برای آزمون این مولفه ها و شاخص ها و پاسخگویی به پرسش های پژوهش، پرسشنامه ای حاوی 134 پرسش تهیه و پس از اطمینان از روایی، پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 95% محاسبه گردید. اطلاعات لازم از نمونه های آماری پژوهش 373 نفر (124 اعضای هیأت علمی، 110 نفر کارشناس و متخصص ICT و 136 نفر کارشناس و مسئوول آموزش ابتدایی) جمع آوری گردید. برای پاسخ به پرسش: ابعاد و مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی کدامند؟ از روش آماری t تک نمونه ای استفاده شد برای پرسش دوم : چه الگویی را می توان برای نهادینه کردن ICT در نظام آموزش ابتدایی بود از تحلیل عاملی استفاده شد و برای پرسش سوم: درجه تناسب الگوی پیشنهادی از نظر اعضای هیأت علمی، کارشناسان و مسئوولان ICT و آموزش ابتدایی بود از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داده است که هر شش مولفه،جزءمولفه های ICT در نظام آموزش ابتدایی به شمار می روند. و براساس مجموع تحلیل های صورت گرفته چارچوبی برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی ارایه شده است که هر کدام از مولفه های و شاخص های آن در این چارچوب اهمیت زیادی داشته و مسئولین نظام آموزش ابتدایی با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و ارزش کشورمان از این چارچوب برای رشد و توسعه ICT در نظام آموزش ابتدایی استفاده نمایند درجه تناسب این چارچوب با 91 درصد و میانگین کل 63/6 از نمره 7 و توافق بالای 76 درصد با استفاده از نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه، کارشناسان و متخصصین ICT وآموزش ابتدایی مورد تایید قرارگرفت.
The purpose of the present research is to provide a conceptual framework for institutionalization ICT in primary education. Therefore, regarding the review of literature, the main factors in ICT in primary educational system were recognized and classified into six components such as: systems, equality, proficiency, practice, access, and vision. Each component has indexes. In order to test these components and answer the research questions, a questionnaire containing 134 questions was designed. After being sure of reliability and validity of questionnaire, the data were gathered. The sample size was 373 people which include 124 faculty members, 110 ICT specialists, and 136 primary education managers. Analyzing data through statistical method such as: one sample T test, factor analysis, and Cronbach Alpha test. The results showed that all six components were regarded as ICT components in primary educational system. Based on research framework for institutionalization ICT in primary educational system has been presented, in which all components are highly important and the primary educational leaders and managers should take advantage of this framework to develop and improve ICT in the educational system. For adaptation of this framework university members and ICT specialists and primary education managers were consulted, they all agreed on its utility for primary educational system.
ـ دیلمقانی، میترا، (1383)، فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش امریکا، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی. دوره نوزدهم، شماره 152.
ـ دیلمقانی، میترا،(1383)، مدارس امروز دانش فردا، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی. دوره نوزدهم، شماره 152.
ـ عشرت زمانی، بی بی و شریفیان (دی 1383)، تعیین محتوا در نظام های باز و الکترونیکی و مقایسه آن با نظام های سنتی، دومین همایش آموزش الکترونیکی. www.e-learning.ir .
ـ عینی، اکرم، ورود رایانه به مدارس، نویسنده کلادیو و مورا کاسترو، دفتر مدیریت طرح و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات. WWW.ict.edu.ir
ـ غفاری ، محمد (1379) تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات در بهبود روش ها در مرکز آموزش مدیریت دولتی، پایان نامه برای دریافت درجه فوق لیسانس سیستم های اطلاعات مدیریت ، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
ـ فتحیان ، محمد و نوروزی، معصومه(1383)مطالعه الگوی مطلوب سواد رایانه برای معلمان متوسطه درایران . دانشگاه علم و صنعت ایران، وزارت و پرورش، دفتر طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات
-Abel, A(2001), Re-Engineering through Information Engineering Computer and Education
-Baker.neil(2003)Technological Literacy. Needed skills for the future..
-Hawkins, Robert(2004)Ten lessons for ICT and. Education in the Developing world.
-Martakoros – mikis, (2004) ICT For Children : Motivating primary school teacher to use ICT . www.Elearnin geuropa.info.
-Nelson, Dan(2001)Technological literacy . www.techniliter.htm.
-Unesco(2004)Training and Professional Development of Teaching Facilitators for Effective use of ICT learning.