مقایسه نظر سرپرستان و کارکنان شرکت مخابرات آذربایحان شرقی درخصوص عملکرد آموزشهای علمی ـ کاربردی ضمن خدمت جهت ارتقاء دانش و مهارت کارکنان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: آموزش های علمی و کاربردی, نیازهای شغلی, انگیزه های مادی و غیرمادی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سرپرستان و کارکنان رسمی شرکت مخابرات آذربایجانشرقی به تعداد 2200 نفر میباشد که از این تعداد 2080 نفر کارکنان و 120 نفر سرپرست میباشند.از روش نمونه برداری طبقهبندنسبتی استفاده شده است.برای تعیین حجم نمونه به دلیل ارتباط موضوع با کلیه رستههای شغلی موجود در شرکت مخابرات 322 نفر به عنوان نمونه آماری کارکنان و 92 نفر نمونه سرپرستان با استفاده از جدول مورگان انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داده است که: 1- بین نظرات آموزش گیرندگان و سرپرستان آنان در مورد نقش و اهمیت آموزشهای علمی- کاربردی ضمن خدمت تفاوت وجود ندارد. 2- بین نظرات شرکت کنندگان در دورهها و سرپرستان آنان در مورد تأثیر دورههای آموزشی بر افزایش دانش و مهارت افراد تفاوت وجود ندارد. 3- ارتباط آموزشهای ضمن خدمت با نیازهای شغلی کارکنان از نظر آموزش گیرندگان و سرپرستان آنان متفاوت نیست. 4- میزان انگیزههای مادی و غیر مادی جهت شرکت در دورههای آموزشی از نظر آموزش گیرندگان و سرپرستان آنان متفاوت است. 5- آموزشهای ارایه شده به افراد در مراکز آموزشی شرکت مخابرات با تجهیزات و تکنولوژی جدید محیط کار متناسب نمیباشد. 6- استادان و مربیان دورههای آموزشی در شرکت مخابرات در ارایه مطالب درسی از مهارت، دانش و تخصص مناسب برخوردارند.
The present study is a descriptive survey. The statistical population includes all official superintendence (120 people) and 2080 people personnel in East Azarbaijan Telecommunication Company. Using ratio stratified sampling and Morgan formula the sample size was 322 people for personnal and 92 superintendence. The result showed that: There was a significant difference between the trainees and their superinyendence about the role and importance of applied scientific in service training. There was a significant difference between the participants in training and their superintendence concerning the effect of training cource on increasing knowledge and skills of personnel. The relationship of in service training with personal occupational needs regarding trainees and their superintendence was different. The extant of material and non-materal motive for participants in training cource regarding trainees and their superintendence was different. The presented instruction in telecommunication training center is not in accordance with new equipments and technologies. The professors and instructors of training cource in telecommunication company have proper knowledge and skill in presenting the subject matter.
- ابطحی، ح. (1373). آموزش و بهسازی منابع انسانی، تهران: مؤسسه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، چاپ دوم
- ابیلی، خ. (1377). فصل نامه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، شماره 12 معاونت تامین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش.
- اسفرجانی، ی. (1379). روانشناسی صنعتی، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت، چاپ سوم.
- اشرف سمنانی، ر. (1373). آموزشهای علمی ـ کاربردی در بخش معادن و فلزات، دبیرخانه سمینارآموزشهای علمی ـ کاربردی.
- افشار، م. (1377). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.
- اِل دِفت، ر. (1373). تئوری سازمان طراحی ساختار، جلد اول (علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، مترجمین). تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
- الهامپور، ح. (1374). بررسی و مقایسه نظریات و پیشنهادات دانشجویان و مدرسین مراکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان در مورد عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی این مراکز در استان خوزستان.
- ایراننژاد پاریزی، م. و ساسان گهر، پ. (1371). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، تهران: انتشارات مؤسسه بانکداری ایران.
- ایزدی، ص. (1372). بررسی کارایی و اثربخش آموزشهای ضمن خدمت در مقطع آموزش ابتدایی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی ـ دانشگاه تهران.
- برکنبیل، م. (1371). مدیریت در گردهماییهای آموزشی، (یحیی شمس، مترجم)، تهران: چاپ خورشید.
- بریجانیان، ج. (1370). طرح رشد و ارتقاء کارکنان صنعت برق ، تهران : معاونت سازندگی و آموزش، دفتر آموزشی وزارت نیرو .
- بشارت، ع. (1369). تقریرات درسی و نظریههای اداری، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی چاپ اول.
- پرداختچی، م. (1374). مدیریت آموزشی به عنوان قلمروی حرفهای، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 13 صفحه 46-57.
- پرند آزاد، ص. (1377). بررسی ارتباط آموزشهای ضمن خدمت (کوتاه مدت) با مهارت مدیران واحدهای آموزشی منطقه سراب، پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش
- پیلهوریان، ا. (1372). بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش ضمن خدمت (کوتاه مدت و بلند مدت در جهاد سازندگی)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- تودارو، م. (1370). توسعه اقتصادی در جهان سوم، جلد اول (غلامعلی فرجادی، مترجم)، تهران: سازمان انتشارات سازمان برنامه و بودجه.
- تورلی، س. (1369). آموزش مدیریت (فریبرز سعادت، مترجم). مقالههایی درباره آموزش در سازمانهای اداری، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- توفیق، ع. (1373). دانشگاه جامع تکنولوژی چالشی نو در آموزشهای علمی ـ کاربردی، تهران: دبیرخانه سمینار بینالمللی آموزشهای علمی ـ کاربردی.
- تیغساززاده، م. (1371). بررسی آموزشهای ضمن خدمت کارکنان و نقش آنها در زمینههای انسانی، فنی و تخصصی پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده
- جهانشیری، ن. و سلطانی ، ع. (1377) ویژگی ها و اصول آموزشهای علمی ـ کاربردی ، روزنامه کیهان شماره 6275 .
- حسنی، ف. ( 1383) . نقش آموزش در توسعه اطلاعاتی جامعه و دانش مدار ، مجله مدیریت و فناوری اطلاعات ، اینترنت . www. yahoo . com
- خلود، ح. (1369). ارزشیابی برنامههای آموزشی، مقالههایی درباره آموزش در سازمانهای اداری، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- خورشید شبستری، ح. (1377). کلیات روشها و فنون تدریس، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز.
- دفتر برنامهریزی آموزشی وزارت جهاد کشاورزی (1381). « بررسی نظام آموزشهای ضمن خدمت کارکنان وزارت جهادسازندگی و ارائه الگوی مناسب جهت اصلاح ساختاران نظام».
- دهخدا، ع. (1365). لغت نامه دهخدا، جلد 46، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- دیوس، ک. و نیواستورم، ج. (1373). رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی) ، (محمدعلی طوسی، مترجم)، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- رحیمی، ن. (1376). آموزش به عنوان عنصر مهم مدیریت منابع انسانی، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
- رضائیان، ع. (1373). مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوم، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
- رهبر، م. (1373).مواد آموزشی در آموزشهای علمی ـ کاربردی، تهران: دبیرخانه سمینار بینالمللی آموزشهای علمی ـ کاربردی.
- زاهدی، ش. (1379). مقالههایی درباره آموزش در سازمانهای اداری ، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی
- زرگرهرندی، د.(1372) آموزش ضمن خدمت معلمان،تهران:انتشارات دانشگاه تهران.
- زعیم، م. (1369)تحقیق در سیستمهای بهداشتی، تهران: معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی.
- زمردیان، ع. (1373). مدیریت کیفیت جامع، تهران: مؤسسه مطالعات برنامه ریزی آموزشی صنایع ایران.
- سازمان امور اداری و استخدامی کشور، قوانین و مقررات و بخشنامهها و دستورالعملهای مربوط به آموزش کارکنان دولت، تهران: 1364.
- ساعتچی، م. (1369). روانشناسی کاربردی برای مدیران ، تهران : نشر ویرایش .
- ستاری، ح. (1370). مدیریت نیروی و انسانی ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
- سرمد، ز. ؛ بازرگان، ع. ؛ حجازی، ا. (1380). روش تحقیق در علوم رفتاری ، چاپ پنجم، تهران :انتشارات آگاه.
- سعادت، ا. (1375). مدیریت منابع انسانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی چاپ سوم.
- سلطانی، ا. (1374). مهارتهای اثربخش برای مدیران مدارس، فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش، شماره 15. صفحه 32-41.
- سلطانی، ع. (1373). نظام آموزشی و نقش آن در تعلیم و تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، تهران: دبیرخانه سمینار بینالمللی آموزشهای علمی ـ کاربردی.
- سیمون، ک. (1377). انعطافپذیری در برابر اندیشههای نو در سازمان، (کامیار اخوان، مهرداد غروی، مترجمین). تهران: مجله ماهنامه تخصصی صنعت برق، سال سوم، شماره 28.
- شالچیان، ط. (1373) . نظام آموزشی و نقش آن در تعلیم و تربیت و تأمین نیروی انسانی، تهران: سمینار بینالمللی آموزشهای علمی ـ کاربردی.
- شرکت، ح. (1373). مدیریت کیفیت فراگیر، اصفهان: نشر ارکان.
- پاشا شریفی، ح. و طالقانی، ن. (1374). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، تهران: انتشارات رشد.
- صائبی، م. (1376). فرآیند آموزش کارکنان، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
- صفایی، م. (1373). چگونگی غلبه کمبود منابع انسانی در آموزشهای علمی ـ کاربردی، تهران: دبیرخانه سمینار بینالمللی آموزشهای علمی ـ کاربردی.
- صفری ، م. (1375). پژوهش پیرامون آموزش ضمن خدمت کارکنان آموزش و پرورش تهران و بررسی تأثیر آن در کارایی کارکنان ، پایان کارشناسی ارشد ، مدیریت دولتی.
- طوسی، م.ع. (1369). آموزش و پرورش منابع انسانی ضرورت مدیریت امروز و فردا، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولنی.
- طوسی، م.ع. (1370). رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی)، چاپ اول، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- عباسزاده، م. (1374). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
- عجمی ، م. (1373) . طرح نوین نظام آموزشی کارکنان ، تهران : انتشارات سازمان جهاد سازندگی وزارت نیرو .
- علاقهبند، ع. (1375). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تهران: انتشارات بعثت.
- علاقهبند، ع. (1371). مقدمات مدیریت آموزشی، چاپ دوم، تهران: انتشارارت بعثت.
- علیقلیزاده، ت. (1371). بررسی تحلیلی آموزشهای ضمن خدمت دبیران آموزش و پرورش تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان.
- عمادزاده، م. (1369). مباحثی در اقتصاد آموزش و پرورش، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- عمید، ح. (1354). فرهنگ فارسی عمید ، تهران : انتشارات جاویدان .
- قورچیان، ن. (1374). نقش محوری برنامهریزی، آموزش و تحقیقات در صنایع کشور، تهران: مرکز تحقیقات نیرو.
- کونتر، ه. و اودانل ویهیریخ، ه. (1370). اصول مدیریت جلد اول و دوم (محمدعلی طوسی، امین ا... علوی، علیاکبر فرهنگی، مترجمین). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- گلابی، س. (1369). سازمان مدیریت توسعه منابع انسانی (جامعه شناسی توسعه ایران)، تهران: انتشارات فردوسی.
- متوسلی، م. (1373). خصوصی سازی یا ترکیب مطلوب دولت و بازار در توسعه اقتصادی، تهران:مؤسسه مطالعاتی و پژوهشهای بازرگانی.
- محمود شایان، ب. (1374). همپایانی اهداف کارکنان و مدیران در آموزش حرفهای، پایان نامه کارشناسی ارشد ـ دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
- مرکز آموزش امام خمینی (1378). بررسی میزان اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت مرکز آموزش امام خمینی در سال 78.
- مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام چهارمحال و بختیاری (1379). بررسی و ارزیابی تاثیرآموزشهای ضمن خدمت کوتاه مدت بر عملکرد کارکنان در سازمان جهاد، سازمان جهادچهارمحال و بختیاری.
- مشیری ، م. (1371) . فرهنگ فشرده زبان فارسی ، تهران : انتشارات البرز .
- معمار ، م.ع. (1372). اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت در سازمانهای دولتی استان لرستان،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- میرزایی دریانی، ش. (1377). نقش آموزش در افزایش انگیزش، رضایتمندی و خشنودی شغلی،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز.
- میرسپاسی، ن. (1369). مدیریت منابع انسانی و روابط کار، تهران: چاپ نقش جهان.
- میرکمالی، م. (1377). رهبری و مدیریت آموزشی، تهران: نشر رامین.
- هوشمند، م. (1373). ساختار آموزشهای علمی ـ کاربردی در ایران، دبیرخانه سمینار بینالمللی آموزشهای علمی ـ کاربردی.
- Bansal. B.B. (1994). Technical education in india: some issues and challenges. Tehran : International seminar on technological education.
- Basu , C. K. (1994). Technical – vocational education for sus tainable development in Asia. Tehran : International seminar on technological education.
- Frimer, j . 1969. “The supervisor and his professional identy” supervison : New demand , new responsibility.
- Kuz mits, F. E. 1986 exprencetial exercises in Personnel and Human resource mangement (2. nd Edition) , Ohio Merrill Publishing Company.
- Odiorne, Geoge S. 1970 Training by Objective [newyouk , MacMillan co].
- Robert William T. Sprieyel. 1967 Personnal Management. Sixth Edition . MC graw Hill . inc .