بررسی میزان تقویت توانمندسازی شغلی در برنامه درسی دانش آموزان کم توان ذهنی، از دیدگاه کارشناسان ستادی، متخصصان برنامه ریزی درسی و دبیران ذیربط
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمریم سیف نراقی 1 , علی شریعتمداری 2 , عزت اله نادری 3 , معصومه السادات ابطحی 4
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - - استاد دانشگاه تربیت معلم
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4 - دانشجوی مقطع دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: خودکفایی فردی, دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر, مقطع متوسطه حرفه ای, مهارتهای عمومی, توانبخشی حرفه ای, رغبتهای شغلی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی میزان تقویت توانمند سازی شغلی در برنامه درسی دانش آموزان کم توان ذهنی است. جامعه آماری این پژوهش ،کلیه کارشناسان ستادی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کلیه متخصصان برنامه ریزی درسی در مقطع متوسطه حرفه ای و کلیه دبیران مقطع متوسطه کم توان ذهنی استان قزوین میباشد که از بین آنان به ترتیب (40) ، (80)، (93) نفر به عنوان نمونه آماری و به شیوه تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این بررسی پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن بر اساس آلفای کرانباخ (=95/0) محاسبه و روایی آن بر اساس نظریه اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد دبیران بر خلاف کارشناسان ستادی و متخصصان برنامه ریزی درسی معتقدند برنامه های درسی دوره متوسطه حرفه ای با علایق و رغبتهای شغلی دانش آموزان دوره متوسطه حرفه ای تناسب کمتری دارد ،کمتر توانسته فارغ التحصیلان را به خودکفایی فردی برساند و در توانبخشی حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی نقش کمرنگی ایفا نموده است.
The aim of the content study is to examine the vocational intermediate curriculum role in career empowerment of students of low intelligence. The statistical population included all administrative experts in exceptional education department curriculum, professionals of vocational intermediate level and teachers of the province (intermediate students of low-intelligence from whom 40, 80 and 93. students were selected as a statistical sample in simple random based on Cochran’s Formula. The study tools was researcher made questionnaire. The reliability was calculated on the basis of Crobach’s Alpha (=0.95) and validity was confirmed according to experienced teachers. Findings showed that contrary to administrative experts and curriculum expertise opinion, teachers who maintain the vocational curriculum of intermediate level has contributed less than expected to general experiences and skills, vocational intermediate level students’ career interests and preferences could not lead to graduates self-sufficiency as well as poor efficiency of the methods for above-mentioned students.
- آیین نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه ای خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه (1387) تهران ، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور،ص3-2
- اصغری نکاح،سید محسن(1382)"تأملی در باب آموزشهای حرفه ای به دانش آموزان کم توان ذهنی". گاهنامه تخصصی آموزش مهارتهای حرفه ای،مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان،ص25-20
- بهراد،بهنام(1383) آموزش حرفه ای برای دانش آموزان مبتلا به کم توانی هوشی، پژوهشکده کودکان استثنایی، ص 35-2
- بهراد،بهنام و شهرامی،علی(1379)فرایند ارزیابی حرفه ای. راهنمایی برای ارزیابی غیر رسمی دانش آموزان مبتلا به کم توانی هوشی،پژوهشکده کودکان استثنایی،20-12
- دارابی،رضا(1381)"مقایسه هوش و مهارتهای حرکتی دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر 20-16 سال در کارگاههای مهارتهای حرفه ای شهر تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد ،واحد تهران مرکزی،ص 97-61
- سیف نراقی ، مریم، نادری، عزت اله (1388)"روانشناسی کودکان عقب مانده ذهنی و روشهای آموزش آنها" تهران: سمت
- سیف نراقی، مریم، نادری، عزت اله(1388). "روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی"تهران: ارسباران
- شفیع آبادی عبداله(1388)"توانبخشی شغلی و حرفه ای معلولین". تهران :جنگل
- شهرامی،علی. متقیانی، رضا(1383) ارزشیابی مقدماتی از دوره مهارتهای عمومی دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، پژوهشکده کودکان استثنایی
- عنبرزاده، طاهره(1383)"بررسی رابطه هوش و رفتار سازشی با کسب مهارتهای حرفه ای در دانش آموزان عقب مانده ذهنی " پایان نامه کارشناسی ارشد : دانشگاه علامه طباطبایی
- غفار تبریزی ، ربابه(1380)"بررسی وضعیت شغلی و حرفه ای فارغ التحصیلان مدارس عقب مانده ذهنی آموزش و پرورش شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد : واحد تهران مرکزی
- قلعه، پروین(1370)"بررسی وضعیت اشتغال افراد عقب مانده ذهنی آموزش و پرورش شهر تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد:دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
- محسنی صدر،علی(1382)"بررسی و مقایسه حرفه های موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی که متناسب با توان و علاقه دانش آموزان عقب مانده است" پایان نامه کارشناسی ارشد : دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
- Alo Dutta & Robert Gervey & Foong chan& Chih-Chin Chou &Nicole Dichman(2008)."Vocational Rehabilitation Services and Employment Outcomes for People With Disabilities:Aunited States Study. Journal of Occupational Rehabilitation, No18, p.p,326-334
- Bottom, G. &Person, A. (2000). Using Lessons Learned: Improving The Academic achievement of Vocational students. Educational Benchmarks 2000 Series. Atlanta, GA: Southern Regional Education Board. http://www.sreb.org/.
- Cecil R.Reynolds & Elaine fletcher- Janzen (2007) Encyclopedia of Special Education Pub JohnWiley &Sons. Hoboken, New jersey Pub. Simultaneously in Canada, p.p, 1347-1350
- Dennis Gilbride & Robert Stensrud & Craig Peterson. (2000), Employers’Attitudes toward Hiring persons with Disabilities and Vocational Rehabilitation Services. Journal of Rehabilitation, No66(4).P.P,17-23
- Findley, William Louis(1967), Afollow–Up of The financial Assets And Liabilities of Mentally Retardation Youth As Related To The Cost of Vocational Traning in four Public School system. Journal of special Education, No17(2),P.P,24-52
- Frank, A.R.and Singleton, P.L., (2000) Young Adults with mental disabilities- Does transition Planning make a difference? Journal of Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, NO35(6)P.P,119-134
- Hakim, Simon, &Weinblatt, J(1993) The Delphi Process as a tool for decision making. The case of Vocational training of people with handicaps. Journal of Evaluation and program planning, No16 (4), P.P,25-38
- Harry W.C.Michon & Jaap Van Weeghel & Hans Kroon & Art H. Schene. (2005), Person- Related Predictores of employment outcomes after Participation in psychiatric Vocational rehabilitation programmes Asystematic review. Journal of Socpsychiatry Psychiatr Epidemiol. No40 (9),P.P,408-416
- John Wads Worth& CRC, NCC, Amy Milsom&Karen Cocco (2004). Career Development for Adolescets and Young Adults withMental Retardation. Journal of Career And Technical Education No, 8(2), P.P,141-147
- Joyce, Peter J., & Voytek, Kenneth p. (1996). Navigating the new Workplace. Journal of Vocational Education. No, 71(5).P.P, 42-55
- Kika Hadjikakou, Dimitra Hartas (2008). Higher Education Provision for Students with Disabilities in Cyprus. International journal of Special education No, 24(2),P.P,55-65
- Knight, Peter. & York, Mants (2002). Learning and employability, Judging and Communicating Achievements. ITSNGenericCenter, Learning and Teaching Support Network. .www.itsn.ac.uk
- Kirk, S, Gallager & J, Anastasiow & N, Coleman, M.R (2005). Educating Exceptional Children. Hoghton Mifflinco Company P.P, 523-570
- Lankard, Bettina (2002), Generic Skills in Career and Technical Education. Eric Digest, No, 22, www.cete.org
- Lynch, Richard l. (2000), "High School Career and technical education for the first decade of The 21 St Century".Journal of vocational education research. No25 (2), P.P1022-1030
- Michael shahnasarian (2001). Career Rehabili tation: integration of Vocational Rehabilitation and Career Development in the twenty – first Century. Journal of the Career Development a uar terly, 49(3), 275-283.
- Peter Jones & Ruth A.Schmidt (2004). Retail Employment and disability. International Journal of Retail & Distribution Management. No, 32 (9), 426-429
- Razeghi.Jane.A. (1998).Afirst Step toward solving the problem of special education dropouts: Infusing Career education in to the curriculum. Journal of Intervention in school and clinic, No, 33(3),P.P24-50
- Richens, G. & Meclain, G.R (2000). "Work place basic Skills for The new millemium".Journal of Adult EducationNo, 28(1), P.P,100-105
- Ross MG, Biggi IM. (1986)."Critical Vocational Rehabilitation Service delivery issues at referral (02) and closure (08,26,28,30) in serving select disabled persons : proceedings of the national conference HarwardUniversity, WashangtonDC;39-50
- Stefan Watzke & Anja Galvao & peter Brieger (2009). Vocational Rehabilitation for subjects with severs mental illnesses in Germany. Journal of soc Psychiatry Psychiatr EP : demiol 44.523-531
- Tekin Arsalan & Bulbin Sucoglu (2007),"Effectiveness of cognitiue process Approached Social Skills Training Program for people with Mental Retardation. International Journal Of Special Education NO,22(3),P.P,120-127
- Unesco and ILO Recommendations (2002)."Technical and Vocational Education and Training for the Twenty-First Century. http:// une Voc. Unesco.org
- Verri, Annapia and Dimitrina Kaltcheva & Emanuela Vallero & Arrigo Moglia & Fabrizio Fea (2004)." Supported Employment of Subjects With Mental Retardation in PaviaProvince. Journal of Vocational Rehabilitation. No,21(1).P.P,25-37
- Wallace, G&MC Loughlin, J(2005)"Learning disabilities: Concepts and characteristics".Publisher: Allyn &Bacon P.P,128-170
- Ysseldyke, Jim & Bob Algozzine (2006)."Working With families and Community Agencies to Support Special Needs: A Practical Guide for Every Teacher. Corwin press. Thousand oaks; Colifornia, P.P, 1135-1230
- Zolingen, S., & Van, J. (2002).University of Nijmegen. The role of key qualification in the Transition from Vocational Education to Work. Journal of Vocational Education Research. No27(2).P.P,57-65