مقایسه شیوع اضطراب آشکار در بین دانش آموزان دارای ویژگیهای جمعیت شناختی مختلف
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتینرجس خاتون موحدیراد 1 , حجت اله اجودی 2 , مریم احمدی 3 , فاطمه فخارمقدم 4 , مهدی اکبریان 5 , عیسی مالمیر 6
1 - پزشک عمومی
2 - کارشناس ارشد مدیریت اجرائی
3 - متخصص بیماریهای قلب و عروق.
4 - پزشک عمومی.
5 - کارشناس ارشد رفاه اجتماعی.
6 - کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
کلید واژه: اضطراب آشکار,
چکیده مقاله :
اضطراب شایع ترین اختلال روانی موجود و عامل مهمی در بروز ناسازگاریهای اجتماعی و اختلال سلامت روانی میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع اضطراب آشکار و برخی عوامل مؤثر بر آن در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر مشهد بود. در این مطالعه مقطعی[1] از نوع توصیفی – تحلیلی 570 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه مشهد در سال 1389 مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بود. جهت جمع آوری دادهها در این مطالعه از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول پرسشنامه جمعیت شناختی مرتبط با خصوصیات دموگرافیک و وضعیت اقتصادی اجتماعی و برخی متغیرهای مرتبط با جامعه مورد پژوهش و پرسشنامه دوم پرسشنامه اضطراب آشکار اسپیلبرگر بود. پس از جمع آوری دادهها با نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که در جمعیت مورد مطالعه 135 نفر (8/22%) اضطراب آشکار داشتند. اضطراب آشکارارتباط معنی داری از نظر آماری با ارتباط مادر با دانشآموز، شغل مادر، تحصیلات مادر، ارتباط پدر با دانش آموز، پایه تحصیلی، شغل پدر، تحصیلات پدر، ارتباط سایر فرزندان با دانش آموز نشان داد (05/0p<). با توجه به نتایج پیشنهاد میشود ضمن توجه مسئوولین بهداشت روان به جمعیتهای مشابه جهت ارتقای کیفیت سلامت روان، مطالعاتی گستردهتر در جمعیتهای عمومی انجام شود.
Anxiety is the most common mental disorder and an important factor in the incidence of social conflict and mental health disorder. The aim of this study was to survey some factors affecting the prevalence of clear anxiety in Mashhad female high-school students. This study was a cross sectional study (descriptive-survey). Using Cochran's formual 570 students was chosen as the sample size. To gather the data, two questionnaires were used. The first questionnaire (checklist) was related to some variables related to socioeconomic and demographic characteristics and the second questionnaire was Spiel Berger anxiety questionnaire. The collected data were analyzed through SPSS software version16. The sampling method was multi-stage random sampling. The result showed that there was a significant relationship between the clear anxiety with mother's relationshio with the student, mother's job, mother's educational grade with, (P=0.022), father's educational grade, father's job, father educational grade, and relationship of other children with student. Considering the obtained research results the researcher suggests authorities according to the mental health in similar populations to improve the quality of mental health, more extensive studies should be conducted in the general population.
احمدی، سعید، خضری، حسن ، (1385)، بررسی رابطه اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری در میان دانش آموزان دبیرستانی ، اندیشه های تازه در علوم تربیتی ، شماره 4، صص 44-31.
داروور، زهره ، (1377)،بررسی شیوع اضطراب آشکار و پنهان و عوامل مؤثر بر آن در دانش آموزان دبیرستانهای دولتی دخترانه روزانه شهر لاهیجان ،پایان نامه جهت دریافت MPH،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران،1377.
رادفر، شکوفه، (1382)، بررسی نقش نماز در میزان شیوع اضطراب در دختران دانش آموز دبیرستان قم،در کتاب اسلام و بهداشت روان،جلد اول،چاپ اول،تهران:نشر معارف.
روشن، رسول، (1379) ،بررسی مقایسه ای میزان شیوع افسردگی و اضطراب در دانشجویان شاهد و غیر شاهد در سطح دانشگاههای شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس.
عظیمی، حمیده، ضرغامی، مهران ، (1381)، بررسی مقابله مذهبی و میزان اضطراب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی79-78، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،سال12،شماره34، صفحه41-37.
قلجایی، فرشته، (1385)، دانش آموزان دختر و بررسی شیوع سوء تغذیه کودکان 36-1ماهه در بخش کودکان بیمارستان دکتر شیخ،دانشکده پرستاری و مامائی،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.
کریمی، رقیه ،تقوی لاریجانی، ترانه، مهران، عباس، قلجایی، فرشته ،(1384)، بررسی ارتباط اضطراب دانش آموزان دختر با نوع کنترل والدینی، فصلنامه علمی پژوهشی حیات، مجله دانشکده پرستاری و مامایی تهران ،دوره11، شماره4، صفحه 88-83.
محمودی عالمی، قهرمان ،عظیمی، حمیده، ضرغامی، مهران، (1383)، تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب و جرأت ورزی دانشجویان پرستاری، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، سال6، شماره11، صفحه72-66.
مشکانی، زهرا سادات ، (1377)، بررسی شیوع اضطراب و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دبیرستانی قاسم آباد اسلامشهر، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، صفحه 94-89.
مشهدی، علی، (1385)، بررسی رابطه بین میزان اضطراب دانش آموزان و اشتغال مادر، چکیده مقالات دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران،28-25 اردیبهشت ماه 1385،صفحه 334.
ملکی، حسین، متقی پور، یاسمن، صادقی فر، مجید، (1371)، بررسی میزان و عوامل مرتبط با اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1371،مجله دانشکده پزشکی،1376،سال6،صفحه 85-79.
مهرام، بهروز،(1371)، راهنمای آزمون اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر ،مشهد،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
نظری، مهناز، (1384)، رابطه میان خودکارامد پنداری و اضطراب در بین دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی دولتی ناحیه یک کرج در سال 1384. صص 21-1.
واحدالعین، حسین،(1385)، بررسی شیوع اضطراب آشکار و پنهان و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه منطقه2تهران در سال تحصیلی85-84،پایان نامه دکترای پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
Angst J,. Gamma A,. Baldwin DS,. Ajdacic-Gross V,. Rössler W. (2009).The generalized anxiety spectrum: prevalence, onset, course and Outcome, Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci;259(1):37-45. Epub 2008 Jun 24.
Büken B, Erkol Z, Bahçebaşi T, Büken E, Ozdinçer S, Ercan N. Düzce U Düzce tip Fak., Adli Tip AD.(2009). The effect of firearms in inducing stress in high school students inthe city of Düzce (Turkey)], Turk Psikiyatri Derg;20(2):213-26.
Katzelnick DJ، Kobak KA، DeLeire T، Henk HJ، Greist JH، Davidson JR، Schneier FR، Stein MB، Helstad CP.( 2001).Generalized social Anexiety disorder in managed care. American Journal of psychiatry:12-1999-2007.
llyas Mirza, Rachel Jenkins.(2004). risk factor, prevalence &treatment of anxiety &depressive disorder in Pakistan: systematic review, BMJ,(3 April), doi: 10.1136, bmj.328.7443.794.
N detei, D. M, Khasakhala Lincoln, Nyabola Lambert, Ongecha-Owuor Francisca, Seedat Soraya, Mutiso Victoria, Kokonya Donald & Odhiambo, (2008). The prevalence of anxiety &depression symptoms & syndromes in Kenyan children & adolescents, journal of child and adolescent mental health, volume20, number 1, :p.33-51.
Varcaralis E,. (2000). Psychiatric nursing clinical guide, assessment tools & diagnosis. philadelphia: WB. sunders co.