بررسی رابطه جو سازمانی با عملکرد دبیران مدارس متوسطه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - استادیار دانشگاه علمی- کاربردی علامه طبرسی تهران
2 - کارمند دانشگاه پیام نور بوکان
کلید واژه: عملکرد, جوسازمانی, رفتار دستوری رفتار حمایتی, رفتارحرفه ای, رفتار بیگانه و رفتار صمیمی,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضرتعیین رابطه بین جو سازمانی مدارس با عملکرد دبیران دبیرستانهای پسرانه شهرستان بوکان و مهاباد در سال تحصیلی87- 1386 بوده است. به این منظور 200 معلم با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و دو نوع پرسشنامه روی آنها اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل انجام شد. نتایج تحقیق به این شرح است : وضعیت جو سازمانی، نظرات افراد نمونه نسبت به جو سازمانی از توزیع نرمالی برخوردار بوده و تنها در خرده آزمون رفتار فارغ از تعهد (بیگانه) دارای چولگی منفی بوده است. به عبارتی بیشترین تعداد افراد نمره های کم به این خرده آزمون داده اند. وضعیت عملکرد دبیران در سطح بالایی بوده و حدود 76 درصد از افراد در سطح ممتاز و عالی بوده اند.همبستگی رفتار حمایتی، رفتار هدایتی حرفه ای، رفتار صمیمی و... رفتار بیگانه مدیر با عملکرد دبیران معنی دار بود.تحلیل رگرسیون پیش بینی عملکرد دبیران بر اساس جو سازمانی معنی دار بود.همبستگی سن با عملکرد در سطح 05/0 و سابقه با عملکرد در سطح 01/0 معنی دار بوده است. همچنین رفتار صمیمی و بیگانه در دو شهر بوکان و مهاباد متفاوت بود. رفتار بیگانه در بوکان بیشتر از مهاباد و رفتار صمیمی در مهاباد بیشتر از بوکان بوده است.دبیران دارای مدارک تحصیلی مختلف ، نسبت به جو سازمانی دیدگاه یکسانی داشته اند و از این لحاظ تفاوتی دیده نشد.
The present essay is derived from a research project which was based on the investigation of the organizational climate of the schools with the performance of the high school teachers of Boukan and Mahabad in 2007 -2008. For this aim, 200 teachers were chosen at random and they were assigned two questionnaires. The present research has a major goal and 7 sub–goals. It has also 2 questions and five hypotheses:The data were analyzed by the use of Pearson correlation coefficieny and t – Test.The results indicate:The organizational climate and the ideas of the samples about the organizational mood were distributed evenly / normally and it is only in the non committed behavior that the result showed some skewness. In other words most of the members have given the least points to this sub– test. The teachers had good performances and about 76% of them were at a very good level. Supportive behavior of the management was meaningful with regard to the performance of the teacher. The correlation of the conductive managerial behavior was meaningful with regard to the performance of the teacher. The professional behavior of the teachers was meaningful with regard to the performance of the teacher. Intimate relationship of the teachers correlated with the performance of the teacher meaningfully.Non- commitment behavior of the teachers had a meaningful relationship with their performance of the teacher at .05.Regression analysis of the teachers’ behavior on the basis of the organizational mood was meaningful. The correlation of the age of the teachers at .05 and their experience at .01 was meaningful. Also the intimate relationships of the teachers were different in Boukan and Mahabad. The teachers in Mahabad have shown intimate relationship more than that of the Boukan teachers.Teachers holding different academic degrees had the same viewpoints about organizational mood and hence no difference was seen here.
- بسطامی، حسن(1375)، بررسی عوامل مؤثر در روحیه و رابطه آن با عملکرد کارکنان (شرکت زغالسنگ البرزشرقی ـ شاهرود)، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه شهیدبهشتی
- بدری قرهقشلاقی، جعفرصادق(1380)،بررسی رابطه جو سازمانی با شیوههای کنترل دانشآموزان در مدارس متوسطه استان آذربایجانغربی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاهعلامهطباطبایی
- زنگل، مرضیه(1374)، بررسی مقایسة جو سازمانی از بعد سلامت زمانی در مدارس دولتی و غیرانتفاعی در دورههای تحصیلی راهنمایی و متوسطه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه شهید بهشتی
- شیرازی، علی(1373)، نظریات و کاربرد مدیریت آموزشی، مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،
- لیفام، جیمزم وهووئه، جیمزا(1370)، مدیریت مدارس (مبانی و تئوریها)، ترجمه؛ محمدعلی نائلی، اهواز: دانشگاه شهید چمران، چاپچهارم
- میرکمالی، سیدمحمد(1373)، رهبرمدیریتآموزشی، تهران: نشر رامین
- میرکمالی، سیدمحمد(1378)، روابط انسانی در آموزشگاه، تهران: نشر سیطرون
- نادری، عزتا… و سیف نراقی، مریم(1376)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر
- نادری، عزت ا… و سیفنراقی، مریم و شاهپوریان، فرنگیس(1379)، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق، تهران: نشر بدر
_Decenzo, David A.& Robbins stephen P.(1998)Personal / Human Resource Managment, (USA, Prentice – Hall, Inc.
_Goodlad, john, and other. , (1974) Toward a mankind school: An adventure in Humanistic Education. u.s: Mc Graw, Hill.
_sergiouanni, Tomas j. and starrat Robert j. ( 1993) superuision: A redefinition 5ed. Vs: Mc Graw – Hill.