ویژگیهای روان سنجی مقدماتی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان در دانش آموزان دوره متوسطه دوم
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، گلستان، ایران
کلید واژه: اعتبار, روایی, نوجوانان, سیاهه رگه هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی مقدماتی روایی و اعتبار نسخه فارسی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF) در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بود.در یک مطالعه توصیفی،ازبین دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرگرگان (2557نفر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان 345 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از کلیه مشارکت کنندگان درخواست شد به فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان(TEIQue-ASF، پتریدز و دیگران،2006)، سیاههشادکامیآکسفورد (OHI،آرگیل، مارتین و کروسلند،1989) و سیاهه فرسودگی مدرسه (SBI؛سالملا-آرو ودیگران،2009) پاسخ دهند. ضریب اعتبار بازآزمایی و آلفای کرونباخ فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان به ترتیب 58/0،78/0 بدست آمد. به منظور تعیین روایی واگرا وهمگرا مقیاس، همبستگی فرم کوتاه سیاهه رگه هوش هیجانی برای نوجوانان با سیاهه هایشادکامیآکسفورد و فرسودگی مدرسه محاسبه گردید که به ترتیب برابر بود با: 59/0 و 34/0- (001/0<p). نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز برازش مطلوب مدل اندازه گیری را نشان داد
The main aim of this research was to examine the reliability and validity of the psychometric properties of Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Adolescent Short Form (TEIQue-ASF, Petrides, et al, 2006) among the second grade high school students. In a descriptive study, 345 second grade high school students of Gorgan who were selected using cluster sampling method, completed the Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Adolescent Short Form (TEIQue-ASF, Petrides, et al, 2006), the School Burnout Inventory (SBI, Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen, & Nurmi, 2009), and the Oxford Happiness Inventory(OHI, Argyle, Martin, & Crossland, 1989). The test – retest reliability and Cronbach's Alfa were. 0.58 and. 0.78. The correlation coefficients of TEIQue-ASF with OHI and BSI were also found to be. 0.59 and -. 0.34. The results of confirmatory factor analysis showed a good fit for the measurement model
بدریگرگری، رحیم؛ مصرآبادی، جواد؛ پلنگی، مریم و فتحی، رحیمه.(1391). ساختار عاملی سیاهه فرسودگی تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانش آموزان متوسطه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7، 182-165
بنیسی، پریناز؛ دلفانآذری، قنبرعلی و بنی سی، وحید. (1389). رابطه هوش هیجانی با سبکهای حل مساله و سلامت عمومی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 10، 156-135.
رجبی، غلامرضا و عباسی، قدرتالله. (1389). ساختار عاملی(روایی سازه) نسخه فارسی مقیاس بازبینی شده کمرویی در بین دانشجویان. مجله روان پزشکی و روانشناسی ایران. 4، 467- 456.
کامیاب، زهره؛ حسینپور، محمد و سودانی، منصور. (1388). بررسی اثربخشی آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر افزایش شادمانی بیماران مبتلا به دیابت شهرستان بهبهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 42،123-108.
گلچین، رومینا و حسینی نسب، سید داود. (1392). مقایسه مشکلات رفتاری فرزندان مادران با هوش هیجانی بالا و پایین. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 24، 24-13.
Argyle, M., Martin, M., & Crassland, J., (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas & J. M. Innes (Eds), Recent advances in social psychology: an international perspective, (pp. 189-203). Amsterdam: Elsevier Science Publishers.
Bar-On, R. (2006). The bar-on model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.
Bar-On, & Parker, J. D. (2000). The handbook of emotional intelligence: Theory development, assessment and application at home, school and in the workplace. San Francisco: jossey Bass.
Bayani, A. A. (2008). Test-retest reliability, internal consistency, and construct validity of the Farsi version of the Oxford Happiness Inventory. Psychological Reports, 103, 139-144.
Byrne, B. M. (2013). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. New York: Routledge.
Cherniss, C., Extein, M., Goleman, D., & Weissberg, R. P. (2006). Emotional Intelligence: What does the research really indicate? Educational Psychologist, 41(4), 239-245.
Costa, A., & Faria, L. (2015). The impact of Emotional Intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school. Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
Furnham, A., & Cheng, H. (1999). Personality as predictor of mental health and happiness in the East and West. Personality and Individual Differences, 27, 395-403.
Fernández-Berrocal, P., & Extremera, N. (2006). Special issue on emotional intelligence: An overview. Psicothema, 18, 1-6.
Freudenthaler, H. H., Neubauer, C. A., Gabler, P., Scherl, G. W., & Rindermann, H. (2008). Testing and validating the trait emotional intelligence questionnaire (TEIQue) in a German-speaking sample. Personality and Individual Differences, 45, 673–678.
Geher, G. (2004). Measuring emotional intelligence: Common ground and controversy. Hauppauge, NY: Nova Science Publishing.
Lahaye, M., Luminet, O., Van Broeck, N., Bodart, E., & Mikolajczak, M. (2010). Psychometric properties of the emotion awareness questionnaire for children in a French-speaking population. Journal of personality assessment,92(4), 317-326.
Martins, A., Ramalho, N., & Morin, E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and individual differences, 49(6), 554-564.
Mavroveli, S., Petrides, K. V., Rieffe, C., & Bakker, F. (2007). Trait emotional intelligence, psychological well-being and peer-rated social competence in adolescence. British Journal of Developmental Psychology, 25, 263–275.
Mayer, J. D., Roberts, R. D., & Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annual Review of Psychology, 59, 507–536.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist, 63(6), 503-517.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 60,197– 215.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2000). Models of emotional intelligence. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of intelligence(pp. 396–420). Cambridge, England: Cambridge University Press.
Mayer, J.D., Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey., & D. Sluyter (Eds), Emotional development and emotional intelligence: implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
Mikolajczak, M., Petrides, K. V., & Hurry, J. (2009). Adolescents choosing self‐harm as an emotion regulation strategy: The protective role of trait emotional intelligence. British Journal of Clinical Psychology, 48(2), 181-193.
Mikolajczak, M., Luminet, O., Leroy, C., & Roy, E. (2007). Psychometric properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor structure, reliability, construct, and incremental validity in a French-speaking population. Journal of Personality Assessment, 88, 338–353.
Perera, H. N. (2015). The role of trait emotional intelligence in academic performance: Theoretical overview and empirical update. The Journal of Psychology, 29, 1-23.
Perera, H. N., & DiGiacomo, M. (2013). The relationship of trait emotional intelligence with academic performance: A meta-analytic review. Learning and Individual Differences, 28, 20-33.
Petrides, K. V (2011). Ability and trait emotional intelligence. In T. Chamorro Premuzic, A. Furnham, & S. von Stumm (Eds), the blackwell-wiley handbook of individual differences (pp. 656-678). New York: blackwell-wiley.
Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277–293.
Petrides, K. V., Sangareau, Y., Furnham, A., &Frederickson, N. (2006). Trait emotional intelligence and children’s peer relations at school. Social Development, 15, 537-547.
Petrides, K. V., Pe´rez-Gonza´lez, J. C., & Furnham, A. (2007). On the criterion and incremental validity of trait emotional intelligence. Cognition and Emotion, 21, 26–55.
Petrides, K. V., & Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17, 39–57.
Poulou, M. S. (2010). The role of Trait Emotional Intelligence and social and emotional skills in students’ emotional and behavioral strengths and difficulties: A study of Greek adolescents’ perceptions. The International Journal of Emotional Education, 2, 30-47.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, E. J. (2009). School-Burnout Inventory(SBI): Reliability and validity. European Psychologist, 25, 48-57.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Pietikäinen, M., & Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context for school burnout. European Psychologist, 13, 1-1
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995).Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta Mood Scale. In J. Pennebaker (Ed), Emotion, disclosure, and death (pp125-154). New York: Bantam Books.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
Sahu, P. K. (2013). Research methodology:a guide for researchers in agricultural science, social science and other related fields. New York: Springer.
Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
Siegling, A. B., Vesely, A. K., Petrides, K. V., & Saklofske, D. H. (2015). Incremental Validity of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire–Short Form (TEIQue–SF). Journal of personality assessment, (ahead-of-print), 1-11.
Simmons, A. C., & Lehmann, P. (2013). Tools for strengths-based assessment and evaluation.New York: Springer.
Wong, C. S., & Law, K. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13, 243-274.