اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در دوران بارداری بر سلامت روان مادران باردار
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیفریده گلشانی 1 , غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی 2 , علینقی اقدسی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، تبریز، ایران
2 - استاد یار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
کلید واژه: : آموزش مهارتهای زندگی, سلامت روان زنان باردار,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی در دوران بارداری برسلامت روان مادران باردار بود. پژوهش حاضر مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش زنان باردارشهری و روستایی بستانآباد است که برای انتخاب نمونه آماری ابتدا پروندههای مادران باردار موجود دریکی از مراکز بهداشتی درمانی شهری، روستایی بررسی و به روش در دسترس انتخاب، سپس بصورت غیرتصادفی، 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. مهارتهای زندگی در 20 جلسه یک و نیم ساعته به گروه آزمایش ارائه شد. اطلاعات درباره متغیرهای پژوهش به کمک پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از گروه آزمایش و کنترل کسب شد. تحلیل دادهها با روش تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی برای افزایش سلامت روانی مادران باردار گروه آزمایش مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب و اختلال خواب، افسردگی، بعد جسمانی و کارکرد اجتماعی مؤثر است. در کل نتایج این پژوهش بیانگر اثر بخش بودن آموزش مهارتهای زندگی دردوران بارداری بر سلامت روان مادران باردار میباشد.
The aim of the current study was to study the effect of teaching life skills training during pregnancy on pregnant mothers' mental health. The present study is a semi empirical research with pre- test, post- test and control group. The statistical population included all the urban and rural pregnant women of Bostanabad. Firstly, In order to select the statistical sample, the existing files of pregnant mothers were examined in one of the urban and rural health and treatment centers and the individuals qualified to enter the study were chosen by random sampling, and then, 60 persons were randomly assigned in two groups, 30 in the experimental group and 30 in the control group, randomly. Life skills have been thought during 20 sessions (90 min for each session) to the experimental group. The information about research variables were obtained by General Health Questionnaire (GHQ-28) in two steps of pre and post-test. The data analysis was done by ANOVA. The results showed that teaching life skill was effective in increasing the general health of pregnant mothers of the experiment group. Also, the results showed that teaching life skills had an effect on pregnant mothers’ anxiety and insomnia, depression, physical dimension and social function. In general, the present research results showed that teaching life skills during pregnancy was effective on pregnant mothers’ mental health.