ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی(ASM)
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتینوشین درخشان 1 , علی اکبر سیف 2 , علیرضا کیامنش 3 , حسن احدی 4
1 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
2 - عضو هیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل عاملی, هنجاریابی, اعتباریابی, انگیزش حالتی, انگیزش صفتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ساخت ابزاری دقیق و مناسب به منظور سنجش انگیزش تحصیلی حالتی انجام گرفته است. به منظور رسیدن به این هدف پرسشنامه ای بر اساس مبانی نظری در حیطه ی انگیزش تحصیلی تهیه شد. از طریق اجرای مقدماتی و نظر خواهی از پاسخ دهندگان و ده نفر از اساتید روانشناسی "روایی محتوایی" آن تأیید شد و پایایی آن دراجرای مقدماتی با روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ (95/.) محاسبه گردید. این پرسشنامه 53 سؤالی برای اجرای نهایی بر روی یک نمونه 300 نفری دانشجویان دانشگاه پیام نور که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید و روایی و پایایی پرسشنامه ی نهایی محاسبه شد. نتیجه ی تحلیل عاملی با استفاده از روش تحلیل عاملی و براساس نمودار صخره ای بیانگر وجود چهار مؤلفه در پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی حالتی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (91/.) و خرده مقیاس های علاقه به کلاس و ارتباطات بین فردی (89/.)، علاقه به کسب شایستگی و خودکارآمدی (68/.)، علاقه به درس و رشته ی تحصیلی (67/.) و علاقه به کسب ستایش و تشویق(76/.) به دست آمد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنی ها جدول هنجار درصدی و جدول هنجار مقوله ای برای پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی و خرده مقیاس های آن تهیه شد. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی حالتی ابزاری معتبر، با روایی بالا و هنجاریابی لازم برای کاربرد در پژوهش های آموزشی و روانشناختی است.
The academic motivation due to its important role in school learning is the basis for several research in the field of educational psychology. However, less research has been paid to the distinction between state academic motivation and trait academic motivation. While there is no suitable tool for measuring this factor, this study aimed to make appropriate instrumentation to assess the academic motivation state. In order to achieve this goal, a questionnaire on the basis of theoretical principles in the areas of academic motivation was prepared. Through the pilot study and survey respondents and ten professors of psychology, the content related validity was confirmed, and its reliability in the pilot study with internal consistency and Cronbach`s alpha coefficient was calculated as. 0.95. This questionnaire had 53 questions for the final run conducted on a sample of 300 students of PNU based on random sampling. To analyze the research data, Bartlett`s sohericity test, factor analysis with various rotations, Cronbach`s alpha, percentage norm, and categorical norm were used. As a result of factor analysis and based on scree four factors were found in the academic motivation state questionnaire. Cronbach`s alpha coefficient for the total test was. 0.91, and for the subscales of interest in class and interpersonal communication 0.89, interest in competence and self – efficacy 0.68, interest in the course and field of study 0.67, and interest in praise and encouragement 0.76. Based on the performance of the participats, percentage norm table and categorical norm table were developed for the questionnar of academic state movtivation and its subscales. Highly valid and reliable tool with necessary standardization for application in educational and psychological research.
آلن. مری جی، ین. وندی ام (1390). مقدمهای بر نظریههای اندازه گیری. (ترجمه: علی دلاور). انتشارات سمت. چاپ پنجم.ص230-229.
انصاری، حجتالله (1375). بررسی تأثیر جو روانی – اجتماعی کلاس در پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. دوره1-4. صص138-117.
امینپور حسن و زارع، حسین (1393). کاربرد آزمونهای روانی. تهران: دانشگاه پیام نور.
بحرانی، محمود (1384). مطالعه انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست و دوم. شماره چهارم. پیاپی45. ص115-104.
بدریگرگری، رحیم و حسینیاصل، فریبا (1389). پیش بینی جهت گیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس. فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال پنجم. شماره 17. ص33-9.
برزآبادی فراهانی، نرگس و عراقیه، علیرضا (1394). بررسی اثر تشویق بر افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه14 تهران درسال تحصیلی94-1393. فصلنامهمشاورهورواندرمانی. سال چهارم، شماره 16 .55 -39.
بریس، نیکلا؛ کمپ، ریچارد و سلنگار، رزمری (1391). تحلیل دادههای روانشناسی با برنامه SPSS. (ترجمه خدیجه علی آبادی، علی صمدی). نشردوران. ویرایش سوم.
بلوم، بنجامین س. (1374). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی. (ترجمه علی اکبر سیف). مرکز نشر دانشگاهی. ص16.
بهرامی، فاطمه، رضوان، شیوا (1385). بررسی رابطهی بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای آموزشگاهی آنان. مجلهی پژوهشهای تربیتی و روانشناختی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. سال دوم، شماره2، شماره پیاپی6، ص61-72.
پروین، لارنس ا و جان، اولیور بی. (1394). شخصیت. نظریه و پژوهش. (ترجمه محمد جعفر جوادی، پروین کدیور). نشر آییژ. ص190-189.
پینتریچ، پال آر و شانک، دیل اچ. (1390). انگیزش در تعلیم و تربیت. نظریه ها، تحقیقات و کاربردها.(ترجمه مهرناز شهرآرای). تهران: علم. ص354 و144 ،129.
حاج شمسایی، مهدی؛ کارشکی، حسین و امین یزدی، سیدامیر (1393). آزمون مدل نقش میانجی گرانه ی خودتنظیمی در رابطه ی بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانشآموزان دورهی راهنمایی. مجلهی روانشناسی مدرسه. دورهی3. شمارهی3. ص37-21.
خدیوی، اسدالله و وکیلی مفاخر، افسانه (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نواحی پنج گانه تبریز. مجله علوم تربیتی. سال چهارم. شماره13. ص66-45.
دایریپور، فاطمه؛ زارعی، اقبال و زینعلیپور، حسین (1391). تحلیل عوامل مؤثر برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس با استفاده از رویکرد چندسطحی. پایاننامه کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی. دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان.
دلاور، علی و زهراکار، کیانوش (1389). سنجش و اندازه گیری در روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی. نشر ارسباران. چاپ سوم.
روشنایی، مهرناز (1388). بررسی ارتباط بین بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه. پژوهش در نظامهای آموزشی. شماره 7.ص 42-23.
رضایی، اکبر؛ قدمپور، عزتالله و شریفی، حسنپاشا (1387). الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثربخشی آن در دانشآموزان دورۀ راهنمایی. فصلنامۀنوآوریهایآموزشی، شمارۀ 25 ، سال هفتم. صص184-151.
رضایی، علیمحمد؛ دلاور، علی؛ احدی، حسن و درتاج، فریبرز (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. سال اول.شماره 1. صص145-121.
رفیعی، حسن و علی پور، فردین (1391). ساخت و رواسازی پرسشنامه نگرش جوانان به مواد. فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی. سال پانزدهم. شماره 57. صص 107-95.
روحی، قنبر؛ آسایش، حمید؛ بطحایی، سید احمد؛ شعوری بیدگلی، علیرضا؛ بادله، محمد تقی و رحمانی، حسین (1392). ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. مجلهمرکزمطالعاتوتوسعهآموزشعلومپزشکییزد. دورة هشتم، شماره 1، شماره پیاپی 9. صص51-45.
ریو، جان مارشال (1393). انگیزش و هیجان. (ترجمه: یحیی سید محمدی). تهران: ویرایش. ویراست چهارم.
زارع، حسین ؛ بخشی، مریم (1392). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم.فصلنامه آموزش و ارزشیابی. سال ششم. شماره 24. صص66-51.
سپهریان آذر، فیروزه؛ اقبالی، امجد (1394). رابطۀ سبکهای یادگیری کلب و هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی با یادگیری خودگردان. فصلنامهعلمی – پژوهشی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال دوم، شماره هشتم. صص30-17.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1380).روشهایتحقیقدرعلوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. ص271.
سلطانی مجد، سید امیرهوشنگ؛ نقیزاده، محمداحسان و زارع، حسین(1392). اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان. مجلهعلمی- پژوهشیپژوهشهایعلومشناختیورفتاری. سال چهارم، شماره دوم، پیاپی7،صص44-31.
سیف، علیاکبر (1392). روانشناسی پرورشی نوین. روانشناسی یادگیری و آموزش. نشر دوران. ویرایش هفتم. ص 246-240.
سیف، علیاکبر (1390). ساختن ابزارهای اندازه گیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: دیدار. صص 193،189.
شریفی، حسنپاشا (1379). اصول روانسنجی و روانآزمایی. انتشاراترشد. چاپششم.ص240-237.
شیخالاسلامی، راضیه و اصغر، رضویه (1384). پیش بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی، و جنسیت.مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست و دوم. شماره چهارم. پیاپی45. صص103-94.
صالحی، محمد؛ حاجیزاده، محمد؛ فلاح، علی و سلیم بهرامی، سیده حمیده (1389). بررسی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران. فصلنامهتخصصیعلوماجتماعیدانشگاهآزاداسلامی- واحدشوشتر. سال چهارم، شماره نهم. صص86-73.
صالحی، منیره؛ کارشکی، حسین و آهنچیان، محمدرضا (1394). اعتباریابی مقدماتی مقیاس انگیزش پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مطالعات روانشناختی. دوره 11. شماره1. صص 73 -51.
عباسی، محمد؛ حجتی، محمد و ویسی، ناصر (۱۳۹۰). رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس درس با انگیزش (درونی بیرونی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان هرسین. همایش منطقهای روانشناختی کودک و نوجوان، کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
عباسیان فرد، مهرنوش؛ بهرامی، هادی و احقر، قدسی (1389). رابطة خودکارآمدی با انگیزة پیشرفت در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی. فصلنامةروانشناسیکاربردی. سال 4، شماره 1 (13) ، ص109-95.
عبدخدایی، محمدسعید؛ سیف، علی اکبر؛ کریمی، یوسف و بیابانگرد، اسماعیل (1387). تدوین و هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی و بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش انگیزش. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی. دوره 9. شماره1. صص20-5.
عطوفی سلمانی، محمدرضا؛ بهاری، سیف الله و گودرزی ملایری، بهزاد (1387). بررسی تأثیر جو روانی- اجتماعی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهرستان کاشان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی. سال سوم. شماره4. صص82-63.
کاووسیان، جواد؛ فراهانی، محمدنقی؛ کدیور، پروین؛ هومن، عباس؛ شهرآرای، مهرناز و فرزاد، ولیالله (1386). مطالعهی عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای سراسر کشور در سال تحصیلی 84-1383. فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال دو. شماره 8. صص108-85.
کوشکی، شیرین؛ بنی جمالی، شکوه السادات و هومن، حیدرعلی (1392). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای آموزشی دانشجویان در شرایط موفقیت و شکست.فصلنامةاندازهگیریتربیتی، سال چهارم، شمارۀ شانزدهم. صص 118-135.
لطیفیان، مرتضی (1382).موقعیت های کاهش دهنده انگیزش، راهبردهای خودنظم ده و پیشرفت تحصیلی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیستم. شماره اول. پیاپی39. صص 57-48.
مولوی، پرویز؛ رستمی، خلیل؛ فدایی نائینی، علیرضا؛ محمدنیا، حسین و رسول زاده، بهزاد (1386). بررسی عوامل مؤثر در کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجلهعلمیسازماننظامپزشکیجمهوریاسلامیایران. دوره 25 ، شماره 1 . صص 58-53.
نجمی، پروین (1387). رابطهخودکارآمدیتحصیلیباانگیزشپیشرفتتحصیلیوپیشرفتتحصیلیدانشآموزاندختردبیرستانیپایهسومرشتههایریاضیفیزیکوعلومانسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
نوروزی، رضاعلی؛ نصرتی هشتی، کمال؛ حاتمی، مصطفی و متقی، زهره (1394). بررسی رابطۀ بین جو دانشگاه با انگیزش تحصیلی دانشجویان (ارتباطی، مشارکتی، دانشجو محوری، معنوی). فرهنگدردانشگاهاسلامی. سال پنجم ، شماره اول. صص100-76.
نیکدل، فریبرز؛ پروین، کدیور؛ فرزاد، ولیالله و کریمی، یوسف (1389). بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه ادراک از کلاس. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. دورهی 1. شمارهی1. صص53-31.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله؛ عربزاده، مهدی و کاووسیان، جواد (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان. فصلنامهروانشناسیکاربردی.سال 6، شماره 1 (21). صص 119-103.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ عرب زاده، مهدی؛ کاووسیان، جواد (1392). بررسی نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری. مجلهیمطالعاتآموزشویادگیری. دوره پنجم، شماره دوم. پیاپی2/65. صص136-113.
مصرآبادی، جواد (1395). کاربست آمار استنباطی در علوم رفتاری. انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. ص412.
ولیزاده، زهرا؛ احدی، حسن؛ حیدری، محمود؛ مظاهری، محمدمهدی و کجباف، محمدباقر (1393). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان براساس عوامل شناختی، هیجانی، انگیزشی و جنسیت. دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی. سال پانزدهم، شماره سوم. پیاپی57. صص100-92.
همایی، رضوان و نجاریان، بهمن (1390). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه فشارزاهای روانی دختران مراکزپیش دانشگاهی. یافتههای نو در روانشناسی. سال ششم. شماره19. ص112-97.
یوسفی، علیرضا؛ قاسمی، غلامرضا و فیروزنیا، سمانه (1388). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 9(1). ص85-79.
Abdeh khodai, M., Saif, A., Karimi, Y., & Biabangard, I. (2009). Codification and normalization of academic motivation scale and investigating the effectiveness of study skills training on increasing motivation. Studies in Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, 91(1), 5-20 [In Persian].
Abbasi, M., Hodjati, M., & Veissi, N., (2012). The relationship between psycho-social climate classroom with intrinsic-extrinsic motivation and academic achievement of fifth grade elementary students in Harsin city. Regional conference on child and adolescent psychology, Kermanshah, Islamic Azad University of Kermanshah. Available in http://www.civilica.com [In Persian].
Abbasianfard, M., Bahrami, H., & Ahghar, G., (2011). Relationship between self-efficacy and achievement motivation in pre-university female students. Journal of Applied Psychology, 4 (13), 95-109 [In Persian].
Allen, Mary J., & Yen, Wendy M. (1979). Introduction to Measurement Theory (A. delavar, Trans.). Fifth edition, Tehran: Samt, 229-230. [In Persian]
Ansari, H. (1997). Investigating the effect of classroom social- psychosocial climate on academic achievement. Journal of Psychology and Educational Sciences, 1(4), 117-138 [In Persian].
Amrai, K., Elahi Motlagh, S., Azizi Zalani, H. & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students[Electronic version]. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 15, 399–402.
Aminpoor, H., & Zareh H. (2014). Application Mental tests. Tehran: Payam Noor University [In Persian].
Atoofi salmani, M., Bahari, S., & Goudarzi Malayeri, B. (2009). Investigating the effect of classroom social- psychosocial climate on fifth grade students’ academic achievement in Kashan. Quarterly Journal of Modern Thoughts in Education, 3(4), 63- 82 [In Persian].
Badri Gargari, Rahim & Hosseini Asl, Fariba (2011). Prediction of mastery goal motivation orientation: The role of factors related to the perception of the classroom structure. Journal of Psychology, Tabriz University, 15(17), 9-33 [In Persian].
Bahrani, M. (2006). The study of high school students’ academic motivation in Fars province and factors associated with it. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, 4(45), 104-115. [In Persian]
Bahrami, Fatemeh; Rezvan, Shiva (2007). Investigating the relationship between male and female high school students’ academic achievement motivation and characteristics of their school in Esfahan. Journal of Educational and Psychological Research, 2(6), 61-72 Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan [In Persian].
Baker, Credence (2010). The Impact of Instructor Immediacy and Presence for Online Student Affective Learning, Cognition, and Motivation [Electronic version]. The Journal of Educators Online, 7(1),1-30.
Bloom Benjamin, S. (1982). Human Characteristics and School learning. (A. A. Saif, Trans.). Tehran: markaze nashr daneshgahy [In Persian].
Brace, N., Kemp, R., & Snelgar, R. (2013). SPSS for psychologistics: a guide to data analysis using. (Versions 12 and 13). Third Editions, 440-446 [In Persian].
Borzabadi Farahani, N., & Iragiya A. R. (2016). The effect of encouraging sense of belonging to school among high school students in District 14 of Tehran, 1393-1394. Quarterly Journal of Counseling and Psychotherapy, 4(16), 39-50 [In Persian].
Christophel, D. (1990). The relationships among teacher immediacy behaviors, student motivation, and learning[Electronic version]. Communication Education, 39, 323-340.
Christophel, D. M., & Gorham, J. (1995). A test-retest analysis of student motivation, teacher immediacy, and perceived sources of motivation and demotivation in college classes. [Electronic version]. Communication Education. 44, 292-306.
Dayriipour, F., zarei, e., & Zeinali Pour, H. (2013). Analysis of factors affecting high school female students’ academic achievement motivation in Bandar Abbas Using multilevel approach. Master's thesis in educational research. Faculty of Hormozgan Humanities science [In Persian].
Delavar, A., & Zahrakar, K.(2010).Assesment and Measurement in Psychology, Consultation, and Educational Sciences.Tehran: Arasbaran Publication. [In Persian].
Dorman. P. J. (2013). The Evolution, Validation, and Use of a Personal Form of the Catholic School Classroom Environment Questionnaire. Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice. 3(2), 143-144.
Edwards, C. (2001). Student Motivation: Influences of Teacher Immediacy and Long-Term Educational Goals. Communication Studies 171. December 5,1-20. from http://ideat.wikispaces.com/file/view/study.
Gary K. H. (2014). The Effect of Mediated Immediacy upon State Motivation and Cognitive Learning in an ONLINE LESSON. Theses and Dissertations--Communication. Paper 25. http://uknowledge.uky.edu/comm_etds/25.
Jahanian, R., & Mahjoubi, S. (2013). A Study on the Rate of Self-efficacy's Effect on University Students' Academic Achievements. Middle-East Journal of Scientific Research. 15(7), 1021-1027 [In Persian].
Haj Shamsayi, M., Kareshki, H., & Amine Yazdi, S. A. (2015). Testing the model of mediator role of self-regulation in the relationship between classroom socio-mental climate and maladjustment. Journal of School Psychology, 3(3), 21-37 [In Persian].
Homaii, Rezvan & Najariyan, Bahman (2012).Developing and Validation of Pre-University Student Stressors Inventory. Journal of New Finding in Psychology, 6(19), 97-112 [In Persian].
Kavvosyan, J., Farahani, M. N., Kadivar, P., Hooman, A., Shahraray, M., & Farzad, v. A. (2008). The study of effective factors on male and female students’ academic motivation across the country in 1383-84. Quarterly Journal of Psychology, Tabriz University, 2(8), 85-108 [In Persian].
Kalish Sabrina, A. (2009). Effects of instructor immediacy and student need for cognition on student motivation and perception of learning. B. S. University of central Florida. 1-23. From http://researchgate.net/publication/47714130.
Khadivi, A., & Vakili Mafakher, A., (2012). Relationship between Achievement Motivation, Locus of Control, Self-concept and Academic Achievement of The first year high school students of five districtes of Tabriz. Journal of Education, 14(13), 45-65 [In Persian].
Kooshki, S., Bani, J., Shokoh S., & Hooman, H. A. (2014). Psychometric properties of educational emotions questionnaire of students in successes and failure. Quarterly Journal of Educational Measurement, 14(16), 118-135 [In Persian].
Kusurkar. R. A., Cate. Th. J., Ten. Vos., C. M. P. & Westers, P. (2013). How motivation affects academic performance: a structural equation modelling analysis [Electronic version]. Adv in Health Sci Educ. DOI 10.1007/s10459-012-9354-3,57-69.
Latifian, M. (2004). Motivation reduction positions, self-regulation strategies and academic achievement. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, 20(39), 48-57 [In Persian].
Mahmoud, Z., Yaacob, M., (2007). The Relationship of Teacher’s Immediacy to Student Motivation and Student Learning: A Literature Analysis [Electronic version]. Journal Pendidikan. 32, 91-101.
Mesrabadi, J. (2016). Application of Inferential Statistics in Behavioral science. Tabriz: Azarbaijan Shahid Madani University [In Persian].
Molavi, P., Rostami, Kh., Fadaei Naeeni, A. R., Mohammadnia, H., & Rasoulzadeh, B. (2008). Investigating effective factors reducing the academic motivation of medical students in Ardabil. Journal of Medical Council of Iran. 25(1), 53-58 [In Persian].
Najmi, P. (2009). The relationship between self-efficacy, with academic achievement motivation and academic progress among third female high school student in the field of Mathematics-physics and humanited. Master's thesis in school counseling. Allameh Tabatabaei University [In Persian].
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V. A., Arabzadeh, M., & Kavvosyan, J. (2014). Investighating the mediation role of academic emotions in the relationship between achievement goals and learning Self-regulatory strategies. Journal of Studies in Learning and Instruction, 5(2), 113-136 [In Persian].
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V. A., Arabzadeh, M., & Kavvosyan, J. (2013). The relationship between academic self-concept, positive and negative academic emotions and self-regulated learning. Journal of Applied Psychology, 6(1), 103-119 [In Persian].
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V. A., & Karimi, Y. (2011). Investigating psychometric properties of the perception of the class questionnaire. Quarterly Journal of Educational Measurement, 1(1), 31-53[In Persian].
Nilsen, H. (2009). Influence on Student Academic Behaviour through Motivation, Self-Efficacy and Value-Expectation: An Action Research Project to Improve Learning [Electronic version]. Issues in Informing Science and Information Technology. 6, 545-556 [In Persian].
Noroozi, R. A., Nosrati Hashti, Ka., Hatami, M., & Mottaghi, Z. (2016). The relationship between the atmosphere of universities and students’ academic motivation (communicative, participatory, student-centered, spiritual). Journal of Culture in The Islamic University. 5(1), 76-100 [In Persian].
Pajares, F. (2003). Self – Efficacy Beliefs, Motivation, and Achievment in waiting: a review of the literature. Emory University, Atlanta, Georgia, USA. Reading & Writing Quarterly, 19, 139-158.
Pintrich, P. R., & Shunk, D. H. (2011). Motivation in education: theories, researches and applications. (M. Shahraray, Trans.). Tehran: Elm publication [In Persian].
Pervin, Lawrence, A., & john, Oliver, P. (2001). Personality. Theory & Research. (M. G. Gavadi & P. Kadivar., Trans.). Tehran: Aeesh. Eighth edition.
Rafiee, H., & Alipour, F., (2013). Construction and Validation of attitudes to drugs inventory. Journal of Social Welfare, 15(57), 95-107 [In Persian].
Reindl, M., Berner. V. D., Scheunpflug, A., Zeinz Horst, D. (2015). Effect of negative peer climate on the development of autonomous motivation in mathematics. Learning and Individual Differences. journal homepage: www.elsevier.com/locate/lindif.
Reeve, J. M., (2005). Understanding Motivation and Emotion. (Y. Seyyed mohammady, Trans.). Fourth Edit, Tehran: Virayesh [In Persian].
Rezaei, A., Ghadampour, E., Sharifi, H. P. (2009). A model to create interest and motivation to study and research: investigating its effectiveness on secondary students. Quarterly Journal of Educational Innovations. 15(25), 151-184 [In Persian].
Rezaei, A. M., Delavar, A., Ahadi, H., & Dortaj, F. (2011). Construction and Validation of Students’ Evaluation of Educational Quality Inventory. Quarterly Journal of Educational Measurement, 1(1), 121-145 [In Persian].
Roohi, G., Asayesh, H., Bathai, S. A., Shouri Bidgoli, A. R., Badeleh, M. T., & Rahmani, H. (2013).The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences. Journal of Medical Education and Development, Yazd, 8(1), 45-51 [In Persian].
Roshanai, M. (2010). The relationship between motivation and self-regulation in basic sciences students. Journal of Research in Educational Systems, 7, 23-42 [In Persian].
Saif, A. A. (2013). Modern Education Psychologhy. Psychologhy of Learninng and Instruction. Seventh Edition. Tehran: Doran 240-246 [In Persian].
Saif, A. A. (2011). Constructing Measurment Instruments for Variables in Psycholoy and Education. Test and Questionnaire. Tehran: Didar. Pp.189, 193 [In Persian].
Salehi, M., Kareshki, H., & Ahanchian, M. R. (2016). Preliminary Validation of research motivation scale among higher education students. Journal of Psychological Studies, 11(1), 51-73 [In Persian].
Salehi, M., Hajizadeh, M., Fallah, A., & Salim Bahram, S. H. (2011). Investigating factors affecting the Islamic Azad University male and female students’ academic motivation in Mazandaran State. Quarterly Journal of Social Sciences, Shushtar Islamic Azad University, 14(9), 73-86 [In Persian].
Sarmad, Z., Bazargan, A., Hejazi, E. (2001). Research Method in Behavioral Science. Tehran: Agah. 271 [In Persian].
Sepehrianazar, F., & Eghbali, A. (2016). The relationship between Kolb learning styles and positive and negative academic emotions with self-regulated learning. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, 2(8), 17-30 [In Persian].
Sharifi, H. P. (2000). Principles of Psychometrice. Tehran: Roshd [In Persian].
Sheykholeslami, R., & Razavieh, A. (2006). Predicting Shiraz University students’ creativity with regard to variables of extrinsic motivation, intrinsic motivation, and gender. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, 4(45), 94-103 [In Persian].
Soltani majd, S. A. H., Taghizadeh, M. E., & Zare, H. (2014). The effectiveness of academic skills group training on self-efficacy and achievement motivation of male first grade high school. Journal of Cognitive and Behavioral Sciences researches, 2(7), 31- 44 [In Persian].
Tella, A. (2007). The Impact of Motivation on Student’s Academic Achievement and Learning Outcomes in Mathematics among Secondary School Students in Nigeria[Electronic version]. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3(2), 149-156.
Valizadeh, Z., Ahadi, H., Heidari, M., & Mazaheri, M. M. & Kajbaf, M. B. (2015). Prediction of College Students’ Academic Procrastination Based on Cognitive, Emotional and Motivational Factors and Gender. Knowledge & Research in Applied Psychology, 15 (3), 92-100 [In Persian].
Velez Jonathan J., & Cano, J. (2008). The relationship between theacher immediacy and student motivation [Electronic version]. Journal of Agricultural Education. 49(3), 76-86.
Wilkesmann U., Fischer, H., & Virgillito A. (2012). Academic Motivation of Students - The German Case, 1-19. From http:// www.zhb.tu- Dortmund.de/Downloads.
Yousefi, A. R., Ghassemi, G. R., & Firouznia, S. (2010). The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 9(1), 79-85 [In Persian].
Zare, H., & Bakhshesh, M. (2014). Investigating of the reliability and validity of learning science motivation inventory. Quarterly Journal of Teaching and Evaluation, 6(24), 51-66 [In Persian].
_||_Abdeh khodai, M., Saif, A., Karimi, Y., & Biabangard, I. (2009). Codification and normalization of academic motivation scale and investigating the effectiveness of study skills training on increasing motivation. Studies in Education & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, 91(1), 5-20 [In Persian].
Abbasi, M., Hodjati, M., & Veissi, N., (2012). The relationship between psycho-social climate classroom with intrinsic-extrinsic motivation and academic achievement of fifth grade elementary students in Harsin city. Regional conference on child and adolescent psychology, Kermanshah, Islamic Azad University of Kermanshah. Available in http://www.civilica.com [In Persian].
Abbasianfard, M., Bahrami, H., & Ahghar, G., (2011). Relationship between self-efficacy and achievement motivation in pre-university female students. Journal of Applied Psychology, 4 (13), 95-109 [In Persian].
Allen, Mary J., & Yen, Wendy M. (1979). Introduction to Measurement Theory (A. delavar, Trans.). Fifth edition, Tehran: Samt, 229-230. [In Persian]
Ansari, H. (1997). Investigating the effect of classroom social- psychosocial climate on academic achievement. Journal of Psychology and Educational Sciences, 1(4), 117-138 [In Persian].
Amrai, K., Elahi Motlagh, S., Azizi Zalani, H. & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students[Electronic version]. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 15, 399–402.
Aminpoor, H., & Zareh H. (2014). Application Mental tests. Tehran: Payam Noor University [In Persian].
Atoofi salmani, M., Bahari, S., & Goudarzi Malayeri, B. (2009). Investigating the effect of classroom social- psychosocial climate on fifth grade students’ academic achievement in Kashan. Quarterly Journal of Modern Thoughts in Education, 3(4), 63- 82 [In Persian].
Badri Gargari, Rahim & Hosseini Asl, Fariba (2011). Prediction of mastery goal motivation orientation: The role of factors related to the perception of the classroom structure. Journal of Psychology, Tabriz University, 15(17), 9-33 [In Persian].
Bahrani, M. (2006). The study of high school students’ academic motivation in Fars province and factors associated with it. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, 4(45), 104-115. [In Persian]
Bahrami, Fatemeh; Rezvan, Shiva (2007). Investigating the relationship between male and female high school students’ academic achievement motivation and characteristics of their school in Esfahan. Journal of Educational and Psychological Research, 2(6), 61-72 Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan [In Persian].
Baker, Credence (2010). The Impact of Instructor Immediacy and Presence for Online Student Affective Learning, Cognition, and Motivation [Electronic version]. The Journal of Educators Online, 7(1),1-30.
Bloom Benjamin, S. (1982). Human Characteristics and School learning. (A. A. Saif, Trans.). Tehran: markaze nashr daneshgahy [In Persian].
Brace, N., Kemp, R., & Snelgar, R. (2013). SPSS for psychologistics: a guide to data analysis using. (Versions 12 and 13). Third Editions, 440-446 [In Persian].
Borzabadi Farahani, N., & Iragiya A. R. (2016). The effect of encouraging sense of belonging to school among high school students in District 14 of Tehran, 1393-1394. Quarterly Journal of Counseling and Psychotherapy, 4(16), 39-50 [In Persian].
Christophel, D. (1990). The relationships among teacher immediacy behaviors, student motivation, and learning[Electronic version]. Communication Education, 39, 323-340.
Christophel, D. M., & Gorham, J. (1995). A test-retest analysis of student motivation, teacher immediacy, and perceived sources of motivation and demotivation in college classes. [Electronic version]. Communication Education. 44, 292-306.
Dayriipour, F., zarei, e., & Zeinali Pour, H. (2013). Analysis of factors affecting high school female students’ academic achievement motivation in Bandar Abbas Using multilevel approach. Master's thesis in educational research. Faculty of Hormozgan Humanities science [In Persian].
Delavar, A., & Zahrakar, K.(2010).Assesment and Measurement in Psychology, Consultation, and Educational Sciences.Tehran: Arasbaran Publication. [In Persian].
Dorman. P. J. (2013). The Evolution, Validation, and Use of a Personal Form of the Catholic School Classroom Environment Questionnaire. Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice. 3(2), 143-144.
Edwards, C. (2001). Student Motivation: Influences of Teacher Immediacy and Long-Term Educational Goals. Communication Studies 171. December 5,1-20. from http://ideat.wikispaces.com/file/view/study.
Gary K. H. (2014). The Effect of Mediated Immediacy upon State Motivation and Cognitive Learning in an ONLINE LESSON. Theses and Dissertations--Communication. Paper 25. http://uknowledge.uky.edu/comm_etds/25.
Jahanian, R., & Mahjoubi, S. (2013). A Study on the Rate of Self-Efficacy’s Effect on University Students' Academic Achievements. Middle-East Journal of Scientific Research. 15(7), 1021-1027 [In Persian].
Haj Shamsayi, M., Kareshki, H., & Amine Yazdi, S. A. (2015). Testing the model of mediator role of self-regulation in the relationship between classroom socio-mental climate and maladjustment. Journal of School Psychology, 3(3), 21-37 [In Persian].
Homaii, Rezvan & Najariyan, Bahman (2012).Developing and Validation of Pre-University Student Stressors Inventory. Journal of New Finding in Psychology, 6(19), 97-112 [In Persian].
Kavvosyan, J., Farahani, M. N., Kadivar, P., Hooman, A., Shahraray, M., & Farzad, v. A. (2008). The study of effective factors on male and female students’ academic motivation across the country in 1383-84. Quarterly Journal of Psychology, Tabriz University, 2(8), 85-108 [In Persian].
Kalish Sabrina, A. (2009). Effects of instructor immediacy and student need for cognition on student motivation and perception of learning. B. S. University of central Florida. 1-23. From http://researchgate.net/publication/47714130.
Khadivi, A., & Vakili Mafakher, A., (2012). Relationship between Achievement Motivation, Locus of Control, Self-concept and Academic Achievement of The first year high school students of five districtes of Tabriz. Journal of Education, 14(13), 45-65 [In Persian].
Kooshki, S., Bani, J., Shokoh S., & Hooman, H. A. (2014). Psychometric properties of educational emotions questionnaire of students in successes and failure. Quarterly Journal of Educational Measurement, 14(16), 118-135 [In Persian].
Kusurkar. R. A., Cate. Th. J., Ten. Vos., C. M. P. & Westers, P. (2013). How motivation affects academic performance: a structural equation modelling analysis [Electronic version]. Adv in Health Sci Educ. DOI 10.1007/s10459-012-9354-3,57-69.
Latifian, M. (2004). Motivation reduction positions, self-regulation strategies and academic achievement. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, 20(39), 48-57 [In Persian].
Mahmoud, Z., Yaacob, M., (2007). The Relationship of Teacher’s Immediacy to Student Motivation and Student Learning: A Literature Analysis [Electronic version]. Journal Pendidikan. 32, 91-101.
Mesrabadi, J. (2016). Application of Inferential Statistics in Behavioral science. Tabriz: Azarbaijan Shahid Madani University [In Persian].
Molavi, P., Rostami, Kh., Fadaei Naeeni, A. R., Mohammadnia, H., & Rasoulzadeh, B. (2008). Investigating effective factors reducing the academic motivation of medical students in Ardabil. Journal of Medical Council of Iran. 25(1), 53-58 [In Persian].
Najmi, P. (2009). The relationship between self-efficacy, with academic achievement motivation and academic progress among third female high school student in the field of Mathematics-physics and humanited. Master's thesis in school counseling. Allameh Tabatabaei University [In Persian].
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V. A., Arabzadeh, M., & Kavvosyan, J. (2014). Investighating the mediation role of academic emotions in the relationship between achievement goals and learning Self-regulatory strategies. Journal of Studies in Learning and Instruction, 5(2), 113-136 [In Persian].
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V. A., Arabzadeh, M., & Kavvosyan, J. (2013). The relationship between academic self-concept, positive and negative academic emotions and self-regulated learning. Journal of Applied Psychology, 6(1), 103-119 [In Persian].
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V. A., & Karimi, Y. (2011). Investigating psychometric properties of the perception of the class questionnaire. Quarterly Journal of Educational Measurement, 1(1), 31-53[In Persian].
Nilsen, H. (2009). Influence on Student Academic Behaviour through Motivation, Self-Efficacy and Value-Expectation: An Action Research Project to Improve Learning [Electronic version]. Issues in Informing Science and Information Technology. 6, 545-556 [In Persian].
Noroozi, R. A., Nosrati Hashti, Ka., Hatami, M., & Mottaghi, Z. (2016). The relationship between the atmosphere of universities and students’ academic motivation (communicative, participatory, student-centered, spiritual). Journal of Culture in The Islamic University. 5(1), 76-100 [In Persian].
Pajares, F. (2003). Self – Efficacy Beliefs, Motivation, and Achievment in waiting: a review of the literature. Emory University, Atlanta, Georgia, USA. Reading & Writing Quarterly, 19, 139-158.
Pintrich, P. R., & Shunk, D. H. (2011). Motivation in education: theories, researches and applications. (M. Shahraray, Trans.). Tehran: Elm publication [In Persian].
Pervin, Lawrence, A., & john, Oliver, P. (2001). Personality. Theory & Research. (M. G. Gavadi & P. Kadivar., Trans.). Tehran: Aeesh. Eighth edition.
Rafiee, H., & Alipour, F., (2013). Construction and Validation of attitudes to drugs inventory. Journal of Social Welfare, 15(57), 95-107 [In Persian].
Reindl, M., Berner. V. D., Scheunpflug, A., Zeinz Horst, D. (2015). Effect of negative peer climate on the development of autonomous motivation in mathematics. Learning and Individual Differences. journal homepage: www.elsevier.com/locate/lindif.
Reeve, J. M., (2005). Understanding Motivation and Emotion. (Y. Seyyed mohammady, Trans.). Fourth Edit, Tehran: Virayesh [In Persian].
Rezaei, A., Ghadampour, E., Sharifi, H. P. (2009). A model to create interest and motivation to study and research: investigating its effectiveness on secondary students. Quarterly Journal of Educational Innovations. 15(25), 151-184 [In Persian].
Rezaei, A. M., Delavar, A., Ahadi, H., & Dortaj, F. (2011). Construction and Validation of Students’ Evaluation of Educational Quality Inventory. Quarterly Journal of Educational Measurement, 1(1), 121-145 [In Persian].
Roohi, G., Asayesh, H., Bathai, S. A., Shouri Bidgoli, A. R., Badeleh, M. T., & Rahmani, H. (2013).The relationship between self-efficacy and academic motivation among students of medical sciences. Journal of Medical Education and Development, Yazd, 8(1), 45-51 [In Persian].
Roshanai, M. (2010). The relationship between motivation and self-regulation in basic sciences students. Journal of Research in Educational Systems, 7, 23-42 [In Persian].
Saif, A. A. (2013). Modern Education Psychologhy. Psychologhy of Learninng and Instruction. Seventh Edition. Tehran: Doran 240-246 [In Persian].
Saif, A. A. (2011). Constructing Measurment Instruments for Variables in Psycholoy and Education. Test and Questionnaire. Tehran: Didar. Pp.189, 193 [In Persian].
Salehi, M., Kareshki, H., & Ahanchian, M. R. (2016). Preliminary Validation of research motivation scale among higher education students. Journal of Psychological Studies, 11(1), 51-73 [In Persian].
Salehi, M., Hajizadeh, M., Fallah, A., & Salim Bahram, S. H. (2011). Investigating factors affecting the Islamic Azad University male and female students’ academic motivation in Mazandaran State. Quarterly Journal of Social Sciences, Shushtar Islamic Azad University, 14(9), 73-86 [In Persian].
Sarmad, Z., Bazargan, A., Hejazi, E. (2001). Research Method in Behavioral Science. Tehran: Agah. 271 [In Persian].
Sepehrianazar, F., & Eghbali, A. (2016). The relationship between Kolb learning styles and positive and negative academic emotions with self-regulated learning. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, 2(8), 17-30 [In Persian].
Sharifi, H. P. (2000). Principles of Psychometrice. Tehran: Roshd [In Persian].
Sheykholeslami, R., & Razavieh, A. (2006). Predicting Shiraz University students’ creativity with regard to variables of extrinsic motivation, intrinsic motivation, and gender. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University, 4(45), 94-103 [In Persian].
Soltani majd, S. A. H., Taghizadeh, M. E., & Zare, H. (2014). The effectiveness of academic skills group training on self-efficacy and achievement motivation of male first grade high school. Journal of Cognitive and Behavioral Sciences researches, 2(7), 31- 44 [In Persian].
Tella, A. (2007). The Impact of Motivation on Student’s Academic Achievement and Learning Outcomes in Mathematics among Secondary School Students in Nigeria[Electronic version]. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3(2), 149-156.
Valizadeh, Z., Ahadi, H., Heidari, M., & Mazaheri, M. M. & Kajbaf, M. B. (2015). Prediction of College Students’ Academic Procrastination Based on Cognitive, Emotional and Motivational Factors and Gender. Knowledge & Research in Applied Psychology, 15 (3), 92-100 [In Persian].
Velez Jonathan J., & Cano, J. (2008). The relationship between theacher immediacy and student motivation [Electronic version]. Journal of Agricultural Education. 49(3), 76-86.
Wilkesmann U., Fischer, H., & Virgillito A. (2012). Academic Motivation of Students - The German Case, 1-19. From http:// www.zhb.tu- Dortmund.de/Downloads.
Yousefi, A. R., Ghassemi, G. R., & Firouznia, S. (2010). The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 9(1), 79-85 [In Persian].
Zare, H., & Bakhshesh, M. (2014). Investigating of the reliability and validity of learning science motivation inventory. Quarterly Journal of Teaching and Evaluation, 6(24), 51-66 [In Persian].